A MUISZ reagál a szakmát érő méltatlan megnyilvánulásokra

Az elmúlt hetek történései és az utazási szakmát gyakran méltatlanul érő megnyilvánulások miatt a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) fontosnak tartja, hogy a hazai utazási szakma és az abban dolgozó több ezer ember érdekében állást foglaljon, továbbá a közvélemény és az utazóközönség minél szélesebb rétegei számára rávilágítson az idegenforgalomban zajló folyamatokra, a jogszerűen működő idegenforgalmi vállalkozások sajátosságaira.

Utazási irodákról – a fizetett hirdetések kivételével – jellemzően csak akkor lehet hallani a hazai médiában, amikor a világban valamilyen nem várt, negatív hatású természeti katasztrófa, terrorcselekmény, háború stb., esetleg magyarországi utazási irodai csőd következik be.

Az utazási irodák számára – a tevékenység és a célállomások komplexitásából adódóan – más gazdasági szektorokban működő vállalkozásokhoz képest jóval nagyobb kockázatot jelentenek a világban előforduló vis maior helyzetek. Az utazási irodák mindent megtesznek az utasok gondos kiszolgálásért és érdekeik védelméért.

Felelősség, Garanciák

A vonatkozó 213/1996. (XII. 23.) és 281/2008. (XI. 28.) Kormányrendeletek értelmében a hazai utazásszervezők felelnek a legalább két szolgáltatásból álló utazási csomagok tartalmáért és teljesítéséért, függetlenül attól, hogy ők miként tudják érvényesíteni jogaikat a külföldi vagy nemzetközi szolgáltatókkal szemben. Így a hazai utazásszervezők felelősséget vállalnak a külföldi szolgáltatók és azok alkalmazottainak tevékenységéért, és esetleges hibáiért is.

Külföldi szolgáltatók esetében különösen nehéz helyzetben vannak a magyarországi utazásszervezők, hiszen ezen szolgáltatókra sok esetben a hazai gyakorlattól eltérő üzletpolitika jellemző, más szabályok vagy törvények vonatkoznak.

Különösen kiszolgáltatott helyzetben a magyar utazási irodák a légitársaságok esetében, mert azok gyakran egyoldalúan módosíthatják az utasok szállításának feltételeit.

A magyarországi utazásszervezőknek a 213/1996. (XII. 23.) Kormányrendelet értelmében vagyoni biztosítékkal kell rendelkezniük. Ennek összegét az adott utazásszervező megelőző, tárgyévi, valamint a következő év terve alapján meghatározott árbevétele szabja meg. Ráadásul bármilyen – a tevékenységben vagy az árbevételben bekövetkező –, a vagyoni biztosíték összegét növelő változás esetén ezt az utazásszervezőknek korrigálniuk kell. A legtöbb esetben a vagyoni biztosíték összege teljes garanciát jelent arra az esetre, ha az adott utazásszervező csődbe menne; a bankgarancia vagy az érintett biztosító fedezi az esetlegesen külföldön tartózkodó utasok hazaszállítását, valamint az el nem utazott érintettek kártalanítását.

Így hosszú évek óta nem beszélhetünk arról, hogy magyar utasok külföldön „rekedtek” volna!

Az ilyen komplex és megbízható vagyoni biztosítékrendszer megléte, és ebből adódóan az esetleges károsultak nagyon rövid időn belüli, peres eljárás nélküli teljes mértékű kártalanítása a magyar gazdaság kevés szektorára jellemző.

Sajnos a múltban előfordult néhány nagy visszhangot kiváltott utazási irodai csőd,
melyek során az utazásszervező nem rendelkezett a forgalmához viszonyítva megfelelő mértékű vagyoni biztosítékkal, ezek az irodák valóban megkárosították az utasokat. Azonban az ilyen esetek száma az összes utazókhoz képest rendkívül csekély. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint évente több mint 1 millió magyar állampolgár veszi igénybe utazási irodák szolgáltatásait, ezzel szemben a valóban károsultak száma néhány száz. Az utazási irodák döntő többsége felelőssége tudatában, megbízhatóan és kiegyensúlyozottan, ügyfelei teljes megelégedésére végzi tevékenységét.

Árak, összehasonlítások

A legálisan működő utazási irodák különböző bel- és külföldi szolgáltatásokat közvetítenek, vagy azokból állítják össze az utazási csomagokat és jellemzően nagyon alacsony árrésből gazdálkodnak, még magas részvételi díjú utazások esetén is.

A szakképzett munkaerőigényes tevékenység, a munkafolyamatokhoz kapcsolódó üzemeltetés költségek és a jogszabályok által az utasok érdekében előírt bankgaranciák, felelősségbiztosítások költségei minimálisra csökkentik az idegenforgalmi vállalkozások pénzügyi eredményét. Az utazásszervezők és utazásközvetítők tevékenysége az esetek jelentős részében komoly hozzáadott értéket tartalmaz. Ennek egyik alapeleme az az általában sok éves tapasztalaton alapuló szaktudás, mellyel utasaikat segítik, utazásukkal kapcsolatos döntéseiket támogatják. Másik alapeleme a fentiekben már említett felelősségvállalás. Nagyon sok ember számára jelent bizonytalanságot távoli, idegen nyelvű országokba utazni. A magyar utazási irodák – saját munkatársaik, illetve külföldi képviselőik vagy idegenvezetőik bevonásával – az elképzelhető legextrémebb helyzetekben és leglehetetlenebb időpontokban is utasaik rendelkezésére állnak. Sok esetben előfordult az is, hogy nem csak saját utasaiknak, hanem más – az utazásukat egyénileg lefoglalt – magyar állampolgároknak is segítséget nyújtottak vészhelyzetben, pl. az izlandi vulkánkitörés vagy a thaiföldi cunami esetén.

A közösségi média fokozott térhódításával megnőtt azon bloggerek, vagy a névtelenség homályába burkolódzó hozzászólók száma, akik sokszor minden szakmai alapot nélkülözően gyakran megbízhatatlan vagy kevésbé megbízható külföldi internetes oldalak áraira hivatkozva, különböző kalkulációkat végeznek, hogy egyes utazásokat egyénileg miként lehet az utazási szakma szereplőinél kínált részvételi díjaknál kedvezőbb árakon lefoglalni. Ezek a számítások az esetek nagy részében teljesen félrevezetőek, hiszen gyakran nem valós árakkal készülnek, figyelmen kívül hagyva csak a foglalás végigvitele során felmerülő költségeket (pl. helyi adók, repülőtéri illeték, poggyászfelár, baleset-, betegség- és poggyászbiztosítás, útlemondási biztosítás).

A tapasztalatok alapján sokan feladták a saját utazásszervezést, miután pórul jártak.
Csoportos utazások esetén a létszámból és a külön a csoportnak lekötött helyekből adódóan az utazásszervezők – jelentős kockázatvállalással – általában kedvezőbb árakon tudják kínálni utazási csomagjaikat.

Online

A fentiekhez kapcsolódóan jelentős nehézséget jelent a hazai utazási irodáknak egyes internetes oldalak megjelenése, melyek mögött esetenként nem áll valós vagy megbízható szolgáltatás, nyitóoldalukon gyakran nem valóságos árakat hirdetnek.

Ezzel semmiképpen nem az online rendszerek létjogosultságát és az online foglalások megbízhatóságát szeretnénk megkérdőjelezni. Egyre több hazai utazási vállalkozás oldalán jelennek meg megbízható foglalási motorok. Ezek elősegítik az utasok tájékozódását, az utazások gyors és hatékony foglalását. Mindenképpen fontos ugyanakkor megbizonyosodni arról, hogy megbízható, a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnál bejegyzett utazási irodáról van-e szó, hiszen csak a regisztrált irodák esetében garantálható a fogyasztói igény érvényesítése, szemben a jogosulatlan, ún.”fekete” utazásszervezőkkel, ahol probléma esetén semmilyen jogorvoslati lehetősége nincs az utazónak.

Last minute utazások

Az utóbbi mintegy 15 évben nagyon elterjedtek Magyarországon az ún. last minute ajánlatok. Ezek jellemzője, hogy rövid idővel az utazás előtt az eredeti árnál kedvezőbb árakon foglalhatók le az utazások. Sajnos a last minute utak nagyon sok torzulást eredményeztek a hazai idegenforgalom kereslet-kínálati rendszerében.

Last minute utazásokat jellemzően akkor kínálnak az utazásszervezők, amikor előzetesen lekötött repülőhelyeiket vagy szálláskontingensüket egyes időszakokban nem tudják a tervezettnek megfelelően értékesíteni és – a veszteség csökkentése érdekében – a beszerzési árat csak kevéssel meghaladó, vagy akár az alatti részvételi díjakat kénytelenek kialakítani.

A last minute utak sem az utazásszervezőknek, sem az utazásközvetítőknek nem kedveznek, mert tevékenységüket minimális árrés fejében kénytelenek folytatni, esetenként nem tudják biztosítani a gazdaságos működést.

Fekete utazásszervezés

Sajnos az illegális vagy fekete utazásszervezés is elterjedt jelenség hazánkban. Gyakori, hogy magánemberek, vagy egyes intézmények, egyesületek, szervezetek – vagy akár ezek tagjai – a taglétszámot és a kapcsolódó ismeretségi kört kihasználva szerveznek engedély nélküli utazásokat. A kulcsszó a haszon. Amint az illető magánszemély, vagy adott intézmény, egyesület, szervezet, esetleg utóbbiak valamely tagja haszonszerzéssel – melybe beletartozik az esetlegesen kapott ingyenesség is – járó utazást szervez, jogszabályba ütköző tevékenységet folytat, és adócsalást követ el. Ezzel megkárosítja a legálisan működő utazási vállalkozásokat, az államot, és gyakran a befizetett pénzükért nem az ígért szolgáltatásokat kapó utasokat is.

Külön szeretnénk felhívni minden utas figyelmét, hogy saját jól felfogott érdekében csak legálisan működő utazási vállalkozással bonyolítsa szervezett utazásait. A MUISZ rendszeresen tájékoztatja a hatóságokat, amennyiben fekete utazásszervezéssel szembesül.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.