Az utazási irodák kidobhatják a katalógusokat

De ennél nagyobb bajuk is lehet a Malév leállása miatt - derült ki a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) beszámolájából, melyet pénteken az Utazás Kiállítás egyik konferenciáján tettek közzé. A MUISZ szerint „hosszú távon beláthatatlan károkat okozhat nem csak az utazási irodáknak, hanem az egész idegenforgalmi ágazatnak és ezáltal az ország gazdaságának” egy nemzeti légitársaság nemléte. Akár ezer utazási irodai dolgozó is az utcára kerülhet.

A leállás - mint azt Molnár Gabriella, a MUISZ elnöke elmondta: váratlanul és meglepetésszerűen érte az utazási irodákat különösen annak tudatában, hogy az utolsó pillanatig értékesítették a légitársaság jegyeit. Ez már azért is érinti mélyen az utazási irodák, különösen a IATA-irodák zsebét, mert több éves tapasztalat alapján a Malév jegyeinek 80%-át ők értékesítették. Csak a légitársaság csődbemenetelekor meglévő, 757 ezer idei lefoglalt és kifizetett jegyből már 230 ezret a hazai irodák adtak el.  Az irodák a repülőjegyek árát illetékestül májusig bezárólag átutalták az azt a légitársaságok felé továbbutaló IATA-nak, ugyanakkor egy fillért nem láttak még a 2011 utolsó negyedévében eladott Malév jegyekért járó jutalékból. A jegyek egy részét ráadásul még teljes mértékben nem térítették meg az utasok, legfeljebb előleget fizettek. A IATA-irodák ügyében a MUISZ korábban Matolcsy György közbenjárását kérte levélben. Erre válasz még nem érkezett, a kérdéses konferencián a Nemzetgazdasági Minisztrériumtól illetékes nem jelent meg.

Tovább súlyosbítja a helyzetet,

hogy a bankok egy része - melyek elvileg visszatérítették volna a pórul járt utasok pénzét - elkezdte azt inkább az irodákra ráterhelni, anélkül, hogy a Bankszövetség erről hivatalosan állást foglalt volna. A MUISZ azzal próbálja jobb belátásra téríteni a bankokat, hogy csak azért mert ők adták el a jegyet, elreptetni nem nekik kell az utast, ez nem az ő felelősségük, ők csupán közreműködtek az értékesítésben, ezzel kötelezettségüket le is tudták. Reakció még nem érkezett a pénzintézetektől, de ha nem fogadják el a MUISZ érvelését, az ügy jogi úton folytatja, majd onnan a PSZÁF-hoz kerül.

Ijesztő

A MUISZ egy héttel a leállást követő felmérése szerinti számok ijesztőek lehetnek, ha az egész évet vetítik előre. Kiderült: a járatok törlése beutaztatók számára kb. 10.000 vendégéjszaka és mintegy 200 millió Ft azonnali  kiesést jelentett. Ehhez jön hosszabb távon, hogy „egyes desztinációkból sokkal nehezebb lesz Budapestre eljutni, tehát elvesztettük azt az előnyünket, ami korábban fontos érv volt a magyarországi utazások mellett, nevezetesen, hogy könnyen elérhető, központi fekvésű európai úticél” - fogalmazott Molnár Gabriella. A szövetség aggódik a minőségi beutazás miatt; szerintük a fapadosok miatt egy gyengébben fizető vendégkör felé tolódik el az arány. A hagyományos légitársaság által repült közvetlen járatok számának csökkenése hátrányosan érinti a MICE-turizmus zömében nem Ryanair-rel és társaival repülő utasait. Így feleslegessé válhat már az amúgy évtizedek óta halogatott, nagy befogadóképességű kongresszusi központ megépítése, vagy akár a múzeumi negyed milliárdokból történő megépítése. Az üzleti és hivatásturizmust még egy olyan ág is húzza, hogy azokon a viszonylatokon, melyet jelenleg kizárólagosan repülnek a Malév helyébe lépő full-service, hagyományos légitársaságok, az árakat újabban igen vastagon fogó ceruzával írják. Ez komoly gondot okozhat olyan esetekben, amikor egy ügyfél Budapestet más városokkal versenyeztetve mondjuk az odajutás költségei alapján hozza meg végső döntését.

A jog útvesztője

Ami kiutaztatókat illeti, 25 irodát érintett azonnal a csőd, a kár értéke szintén 100 milliós nagyságrendű. A kárt zömében az előre kifizetett depozit jelenti ez esetben. Több iroda alapozta nyári, csoportos árualapját a Malév chartereire. Kijöttek a katalógusok, melyeknek tartalma és árai érvénytelenek, a katalógusok mehetnek a kukába - mondta Molnár.

Ennél sokkal nagyobb gond, hogy kell-e és mekkora kártérítést fizetnie az utazásszervezőknek utasaik számára. Ügyvédek véleménye értelmében vis maior esete áll fenn, mivel a jóhiszeműen eljáró irodáknak a Malévnál zajló eseményekre ráhatása nem volt, tették a dolgukat, nem lennének kötelesek így kártérítést fizetni az utas felé. Másfelől a 281/2008-as utazási irodai rendelet szerint az utazási csomag teljes tartalmáért felelős utazásszervező köteles az utat más módon megszervezni vagy az előleget visszafizetni a pórul járt utasnak. De ebben a történetben nem csupán az utas járhat pórul annak tudatában, hogy az irodák a Malévnek már leszurkolták a súlyos előlegeket.

A jogászok véleménye és az utazási csomagot szabályozó rendelet közti ellentmondás feloldása érdekében a MUISZ kezdeményezni tervezi, hogy a rendeletet úgy módosítsák, hogy az utazásszervező közreműködőjének - ez esetben Malév - csődje is okként szerepelhessen az utazási szerződés ellehetetlenülésének okai között.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?