Belendült a belföldi turizmus augusztusban

Augusztusban 5,3%-kal nőtt a szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma, írja legfrissebb jelentésében a Központi Statisztikai Hivatal.

A belföldi vendég-éjszakák számának növekedési üteme (+6,0) idén először haladta meg a külföldiek esetében regisztrált értéket (+4,5%). A szállodai vendégforgalom 12%-kal élénkült, melyben a négycsillagos házak szerepe volt meghatározó. A kereskedelmi szálláshelyek árbevétele folyó áron 12%-kal nőtt, összefoglalva ez derül ki a KSH gyorsjelentéséből.

Augusztusban a belföldi vendégek 1875 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 53%-a. Számuk 3,3, az éjszakáké 6,0%-kal emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest. A vendégforgalom növekedése kilenc turisztikai régióból hetet érintett. A belföldivendég-forgalom több mint felét fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 10%-kal javult.

A külföldi vendégek 1636 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 6,6, az éjszakáké pedig 4,5%-kal nőtt 2011. augusztushoz viszonyítva. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom 47%-a, a szállásdíjbevétel közel 54%-a származott külföldiektől. A  legjelentősebb küldő országokból érkező vendégek éjszakáinak száma az Egyesült Királyság, Románia és Csehország esetében csökkent, míg Németország, Ausztria, Oroszország, Olaszország, az Egyesült Államok, Spanyolország és Lengyelország esetében nőtt. A külföldi vendégforgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül az egy- és kétcsillagos egységekben visszaesést, a többi kategóriában növekedést regisztráltak. A külföldi vendégek száma a turisztikai régiók többségében emelkedett. 

Magas kihasználtság a 4 és 5 csillagosoknál

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 63,3%-os volt, ezen belül az ötcsillagosok 77,3, a négycsillagosok 74,6%-os foglaltságot értek el. Az időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára (13 927 forint) 5,6, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) (8821 forint) 13%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele folyó áron 12%-kal emelkedett a vizsgált időszakban. A szálláshelyek 32,4 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 19,6 milliárd forint volt. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás fogyasztóiár-indexe augusztusban 4,9%. A forint/euró árfolyam 279 forint volt augusztusban, 7 forinttal (2,4%-kal) gyengébb, mint egy évvel korábban.

2,5 milliárd kártyás fizetés

A működő kereskedelmi szálláshelyek közül 2012 augusztusában még 2269 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és 1889 egység Széchenyi Pihenőkártyát. A belföldi vendégek 2,5 milliárd forint értékben fizettek kártyával a szálláshely- és kapcsolódó szolgáltatásokért, amelynek aránya közel 90% volt.

Budapesten a vendégforgalom összességében 4,3%-kal nőtt – a külföldi vendégforgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen, – miközben a belföldi vendégéjszakák száma jelentősen visszaesett. A vendégforgalom jelentős részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára augusztusban 9400 és 26 500, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 5900 és 21 700 forint között alakult, ami 34–95, illetve 21–78 eurónak felelt meg.

A Balatoni üdülőkörzetben a belföldi vendégéjszakák száma a korábbi hónapoktól eltérően emelkedett, meghaladva a külföldi vendégéjszakák számában mért növekedési indexet is.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.