Elbántak a vendéglátósokkal

Elsősorban a vendéglátásban okozhat problémát az alkalmi munkavállalói (am) könyv eltűnése. A megkérdezett munkaügyi felügyelőségek szinte kivétel nélkül arról számoltak be, hogy a szabálytalan foglalkoztatás aránya nő.

A kereskedelemben nem okoz problémát az am-könyv megszűnése. A szegmensben nem volt jellemző az alkalmi munka, a kereskedelem bizalmi alapon működik, még ha a szezonban szükség van is pluszmunkaerőre. A nagyok jellemzően munkaerő-kölcsönzéssel, a kisebbek határozott idejű munkaszerződéssel oldották meg a dolgot, így a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete nem is nagyon készül "fennakadásra", illetve ennek kezelésére - mondta lapunknak Sáling József, a szakszervezet elnöke. Véleménye szerint elsősorban a vendéglátásban okozhat problémát az am-könyv eltűnése.

Várnai Zsuzsanna, a Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakszervezet ügyvezető elnöke szerint az új jogszabály alaposan elbánt a vendéglátóiparral. Az idénymunka intézményrendszerét sem alkalmazhatják, ugyanis a jogszabály a kereskedelmi törvényre utalva jegyzi meg, hogy az idegenforgalomban használható az idénymunka, de a kereskedelmi törvény idegenforgalmi része egyáltalán nem tér ki magára a hagyományos vendéglátásra. Ötnapos alkalmi munka lehetséges, de ezzel nincs megoldva a teljes szezonban felmerülő élőmunka-igény problémája. A határozott idejű munkaszerződésekkel pedig az a baj, hogy képtelen igazodni a nyári turisztikai forgalomhoz. Ha van egy-két hét borongós idő, a vendéglátósnak egy forint bevétele sincs, a munkaszerződés szerint viszont fizetni kell. Várnai elmondta: jelezték a problémát a törvénytervezet alkotásakor, ám egyelőre azt senki sem vette figyelembe. A jövőben szeretnék elérni, hogy a jogszabály megszűnjön vagy külön térjen ki a vendéglátásra is.

Nő a szabálytalan foglalkoztatás aránya

Az utóbbi hetek ellenőrzései is jelzik, az (am) könyv megszüntetése nem segíti a foglalkoztatási gondok megoldását. A Napi által megkérdezett dunántúli munkaügyi felügyelőségek szinte kivétel nélkül arról számoltak be, hogy a szabálytalan foglalkoztatás aránya nő. Ráadásul a szigorítás a munkakínálatra is negatív hatással van, a munkaügyi központok és a munkaerő-közvetítők a múlt évihez képest 10-15 százalékos keresletcsökkenésről számoltak be (egyes térségekben, például a Balatonnál, ez az arány 20 százaléknál is magasabb).

A Székesfehérváron és a Közép-Dunántúlon munkaerő-közvetítéssel foglalkozó Rapido Kft. gazdasági vezetője, Kovács Mihály szerint az előző évhez képest is csaknem harmadával kevesebb alkalmi munkást keresnek partnereik, igaz, több olyan, például építőipari cég van, amely tavasztól őszig, határozott idejű szerződéssel, képzett dolgozókat venne fel. A munkaügyi szakemberek többsége egyetért abban, hogy különösen a kkv-k nem vagy csak nehezen tudnak eleget tenni az április elejétől érvényes előírásoknak, főként a megnövekedett adminisztrációnak. A dél-dunántúli kamarák szerint ha nem lesz jogszabályi változás, idén a régióban a felére csökkenhet az alkalmi munkavállalók száma, így viszont tízezer térségbeli embernek tavasztól őszig sem lesz keresete. 

Kamarás Géza, a Balatonfüreden és Tihanyban több vegyesboltot és büfét üzemeltető vállalkozó úgy véli: miután sok vendég immár nyáron is csak egy-egy hosszú hétvégére érkezik, az egész ágazatot megroppanthatja az április elejétől élő szabályozás. Ha nem változik a helyzet, az idén csak azokat az egységeket működteti, amelyeknél van állandó személyzet. A Dél-Zalában zöldség- és gyümölcstermesztéssel foglalkozó, s tavaly még több mint 150 embernek alkalmi munkát biztosító Nagy Tamás szerint a növekvő munkanélküliség miatt az am-könyvet a lehető legrosszabbkor szüntették meg. Az új előírások azért is életszerűtlenek, mert egy az időjárásnak teljesen kitett ágazatban sokszor azt sem tudni, egy óra múlva milyen feladatokat lehet vagy kell elvégezni, ráadásul az itt alkalmazott emberek nagy része nem a megbízhatóságáról híres. Most a környékbeli gazdákkal egy olyan brigád felállításával próbálkoznak, amely alkalomszerűen bevethető; ehhez azonban közös cég létrehozására is szükség van. (Napi Gazdaság)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?