Hogyan fogjunk kínai turistát?

A kínai turista nem statisztikai egység, nem arra való, hogy érkezései számával a politikusok dicsekedjenek. A kínai turistának igényei, elvárásai vannak, bukszáját szívesen megnyitja, ha rászabott és értékes utazási ajánlatot kap - tudtuk meg Wolfgang Georg Arlt professzor, kínai kiutazási szokásokat kutató China Outbound Tourism Research Institute (COTRI) igazgatójától.

Ha arról érdeklődik kínai ügyfelünk, miért jöjjön Magyarországra, semmiképp se válaszoljuk, hogy a szép természetért, kedves emberek és finom ételek miatt. Ez önmagában már nem elég. Az utazást megengedni képes kínaiaknak kevés ideje, de sok pénze van - tudtuk meg a professzortól. Az elkölthető pénzükért cserébe egy 10 napos, látnivalókkal degeszre tömött európai körút már nem versenyképes - tette hozzá és a kivetítőn megjelent néhány, embert nem kímélően sűrű program. Pénzéért a kínai nem csupán látni akar, hanem megvásárolható élményben részesülni. Kegyeikért nem elsősorban az árral kell versenyezni, hanem a tartalommal, az értékkel, amit a kifizetett bankókért kap. Ez még a hátizsákos turistára is igaz, aki nem a költséghatékonyság nevében vág neki a világnak málhával a hátán, hanem mert más akar lenni, mint a többiek. Ő a hibrid költésű vendég: ha színvonalas és interaktív programra talál, befizet rá.

Ne akarjunk Párizs lenni, olcsóbb ázsiai desztinációkkal versenyezni, legyünk önmagunk! - figyelmeztetett a professzor. És ne szégyelljünk „niche” piaccá válni - javasolta, mivel még egy kisebb piaci résre is százezres vendégéjszaka számot kalkulálhatunk a milliárdnyi lakosú országból. Kampányoljunk azzal, hogy „Európában nálunk a legjobb ezt vagy azt csinálni...”! Vagyis el kell tudni mondani, mitől vagyunk mások, és hogy azt, amivel a többiektől eltérünk tevékenyen megélheti-e turistánk. Szükségtelen nagy dolgokra gondolni, ne legyen izzadtságszagú, amit kínálni óhajtunk, maradjunk a hétköznapoknál, a hagyományosnál és egyedinél. Ne kelljen külön oktatás, azokhoz a tevékenységekhez, amelyekbe be kívánjuk vonni őket - ismertette tapasztalatait Artl. Lettországi példát hozva Artl a Baltikumban már letesztelt, a helyiek számára teljesen hétköznapi gomba- és bogyószedést említette. Tiszta lappal indulunk, amire azt írunk, rajzolunk, amit szeretnénk. Mindenkire érvényes aranyszabály nincs, kezünkben a plajbász, használjuk okosan. De felejtsük el a „nemzetek Európáját” (idézet nem a professzortól), hanem határon átnyúlóan fogjunk össze a térségben. Ja, és könnyítsük meg a többszöri belépésre jogosító schengeni vízum megszerzését - tanácsolta.

Hogy mindezek miért fontosak?

Az intézet kutatásai szerint térségünknek eddig sosem látott esélye nyílhat a kínai beutazó turizmus felfutására. Az ázsiai desztinációk népszerűsége megcsappanóban. Nyugat-Európától kicsit tartanak a vélt vagy valós terrorfenyegetés miatt. Délkelet-Európát illetően a menekült krízis miatt vannak kételyeik. A vendégéjszakák régiónkban, Szerbiát és Montenegrót ideértve, 40%-ot gyarapodtak tavaly. A listát a csehek vezetik 300 ezer közeli mutatóval, míg Magyarország a második helyen szerepel nagyjából fele ennyivel. A növekedés mértékét is figyelembe véve impozáns szám, de van még miből meríteni. Tavaly mintegy 133 millió kínai indult külföldre. Idén ez 150 millióra ugorhat. Főképp annak tudatában bámulatos, hogy a professzor szerint az ázsiai ország lakosainak mindössze 10%-a rendelkezik útlevéllel és 5% képes megengedni, hogy távoli helyekre utazzon. Ez az a hányad, ami a kínai gazdaság lassulásakor is útra kel és kifizeti egy sanghaji lakás egy négyzetméterének árát egy európai útért. Ez az 5% tavaly 195 milliárd dolláros költésével maga mögé utasította az USA-t és Németországot (118 illetve 95 milliárd). Előzetes számítások szerint 220 milliárdon állhat meg a mutató 2016-ban.

Végezetül desszertként idéznénk ide, amire az utazási szakma tapasztalt rókái már több ízben is felhívták a figyelmet: kínai piacért folytatott harcunk sikeréhez nem elhanyagolható mértékben járulhat hozza, ha cégünkben némi kínai tőke és humán erőforrás is kerül


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.