Indul a 2010. évi Sommelier Magyar Bajnokság

A Magyar Sommelier Szövetség és a Bormarketing Műhely Nonprofit Kft. kedden szakemberek részvételével kerekasztal-beszélgetéssel egybekötött rendezvényen jelentette be, hogy egy év szünet után ismét megrendezik a Sommelier Magyar Bajnokságot, illetve első alkalommal az amatőr borkedvelők számára kiírt Pannon Borkedvelő Kupát.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar borászat dinamikus fejlődése a rendszerváltást követően megindult, a gasztronómia modernizációja csak az ezredforduló után. A sommelier az a szakember, akinek e két világot össze kell kötnie az asztalnál. Mert „a sommeliernek nem az a dolga, hogy valami fantasztikus borszakértő, egy Master of Wine legyen. A sommelier a gyakorlat embere, vendéglátós szakember, aki jártas a gasztronómiában, a borok világában és a vendéglátásban, tud bánni a vendéggel, a vendégért van, nem a borért” – mondja Lukács Szabolcs, a 2007-es magyar pohárnok-bajnok. Igaz-e, hogy ez a jövő hivatása, és hogy a sommelier munkája az élet iskolájával egyenlő, ahogy Giuseppe Vaccarini világbajnok állítja?

A kedden, a Gundel étteremben rendezett kerekasztal beszélgetés résztvevői ambivalens képet festettek a sommelier szakmáról. Magyarországon csak a csúcséttermekben alkalmaznak pohárnokot, de a honi gasztronómia zömében sem az anyagi források, sem a minőségi iránti igény nem adott. Lukács Szabolcs szerint a szakmai háttér gyenge, egy magyar sommelier a világpiacon csak a „futottak még” kategóriáig juthat el. A hazai pohárnokok versenyhátrányban vannak a rendkívüli presztízsű és anyagi gondokkal nem küszködő brit, francia, olasz és skandináv kollégáikkal szemben. A megújuló Sommelier Magyar Bajnokság fő célja és missziója éppen e szakma presztízsének növelése és a bor-gasztronómiai kultúra széles körű elmélyítése. Ezt célozza az első alkalommal megrendezendő Pannon Borkedvelő Kupa is, melyen borértő fogyasztók, amatőrök mérhetik össze tudásukat. A csúcsgasztronómiában tehát már itthon is nélkülözhetetlen a sommelier munkája, akinek sajátos feladata a magyar bor hangsúlyos promóciója. „A jó sommelier nagyon jó vendégpszichológus és nem erőlteti saját ízlését a vendégre, annál inkább igyekszik kitalálni a gondolatait” – hangsúlyozta Rohály Gábor. A pohárnok ért a háttérmunkához, az eszközgazdálkodáshoz, az étterem általános működtetéséhez és kapcsolatot tart a borászatokkal is. A jó vendéglős nagy felelősséggel ruházza fel a sommelier-t, szabad kezet ad a beszerzésben, a pohárnok szabja meg egy étterem bor- és ital-arculatát. Az a cél, hogy ne csak a high end-éttermekben, hanem a „középosztályi” konyhákon is dolgozzon sommelier, hogy a jó ízlés kultúrája és a szaktudás minél hétköznapibbá váljon. Manapság a sztár chefek korát éljük és talán egy-két éven belül hasonló nimbuszra tesznek szert a sommelier-k is. A XVII. Sommelier Magyar Bajnokság és az I. Pannon Borkedvelő Kupa tudatosan ezt a célt törekszik szolgálni.

• A Sommelier Bajnokság célja ennek a (minden magas színvonalú gasztronómiai és borkultúrával rendelkező országban) elismert szakmának a továbbfejlesztése, presztízsének javítása.

• Források híján a Magyar Sommelier Szövetség az elmúlt évben nem rendezett nyilvánosan bajnokságot, ezért kötött 3 éves, 2012-ig tartó keret-megállapodást a szervezési és bonyolítási jogokról a soproni Bormarketing Műhellyel. A Műhely nem egyszerűen rendezvényszervező instrumentuma, hanem kreatív szakmai partnere a Szövetségnek.

• Így a bajnokság gondolatisága a Szövetség és a Műhely együttműködésének hatására megújul, és a zsűri kibővül: külföldi szakértők, vendéglátós és borász szakemberek is részt vesznek az értékelésben. Az eddig megszokottól eltérően nem csak a 3 dobogós nevét hozzuk nyilvánosságra, hanem az induló létszám egyharmadát, illetve a nemzetközi trendnek megfelelően az 12. helyezésig jutó versenyzők nevét (vö. chilei VB-vel, ahol az ASI az 54 indulóból a 12. helyezésig hozta nyilvánosságra a helyezéseket). A mezőnyben hátrább végzetteknek is fontos a verseny, de nem cél, hogy valaki esetleg azért kerüljön hátrányos helyzetbe, mert nem volt éppen jó formában stb.

• A bajnokság azért igyekszik minél több indulót mozgósítani, mert a felkészülés és a verseny, mint minden vizsga, a vizsgázó, végső soron a szakma fejlődését szolgálja.

• A Magyar Sommelier Szövetség elnöke, Kozma Kálmán azt is hangsúlyozza, hogy: „aki eddig sommelier magyar bajnok lett, sokat profitálhatott ebből a sikerből a sajtóban való megjelenéstől az állásajánlatokig, nem beszélve az erkölcsi elismerésről”.

• A szakma és a borkultúra kiszélesítését célozza a Pannon Borkedvelő Kupa, mely a Műhely innovációja, és játékos formában igyekszik szolgálni a kultúra e végtelenül fontos szegmensének, a bor- és gasztronómiai kultúrának a fejlődését.

• A szakmai elismerés csak akkor teljesedhet ki, ha a fogyasztók is elismerik a sommelier-k munkáját és tudását, elvárják a segítségét, amikor beülnek egy étterembe, mert tudják, hogy „a sommelier művészete minden alkalmat felejthetetlen eseménnyé tesz az asztal mellett” (Giuseppe Vaccarini)

További információk: www. sommelier.hu; www.soproniborvidek.hu


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.