Veszélyeztetett értékből turisztikai vonzerő

Eredetileg a veszélyeztetett természeti és kulturális értékek védelmére jött létre 1972-ben a Világörökségi Egyezmény, manapság a világörökségi listára való felkerülés együtt jár a turisztikai vonzerő jelentős növekedésével.

A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, az Információs Társadalomért Alapítvány valamint az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának védnöksége alatt rendezte meg A Világörökség 40 éve című ünnepi konferenciát a minap Budapesten. Az esemény célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a világ kulturális értékeire, mind esztétikai, mind gazdasági szempontból. Az ünnepi konferencia fő témái közé tartozott az UNESCO Magyarországon betöltött kulturális szerepe, valamint a Világörökségi cím jövője és ezen helyszínek turizmusa.

A konferenciát Vass László, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola rektora nyitotta meg, az előadókat Kiss Ferenc, a főiskola rektorhelyettese mutatta be. Az Információs Társadalomért Alapítvány ügyvezető igazgatója, Bassa Lia olvasta fel Francesco Bandarin, az UNESCO kulturális alelnökének levelét, melyben sok sikert és eredményes munkát kívánt az eseményt ünneplőknek és a konferencián résztvevőknek.

Fejérdy Tamás, a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási központ alelnökének előadása az UNESCO Világörökség Egyezmény jövőjébe engedett betekintést. Az 1972-ben elfogadott Világörökségi Egyezmény eredetileg a veszélybe jutott természeti és kulturális értékeket volt hivatott megmenteni, a 40 év alatt azonban gyakorlati változás történt. Egy helyszín listára kerülésekor magára vonja a figyelmet, pénzügyi forrásokat vonz, így turisztikai célponttá válik. A helyi közösségek sok esetben azért törekszenek felvetetni a régiójukban lévő helyszíneket a világörökségi listára, mert ez adott esetben gazdasági előnyöket jelenthet a térség számára. Jogosan merül hát fel a kérdés: másként kell-e kezelni a veszélylistán szereplőket?

Tardy János, korábbi természetvédelmi államtitkár előadásában a régiók közötti feszültségekre hívta fel a figyelmet. Ezt követően Réthelyi Miklós, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának elnöke, előadása során kifejtette a Magyar Nemzeti Bizottság fő feladatait. A legfontosabb hozzájárulni a béke és biztonság eléréséhez az oktatás, a tudomány és a kultúra területén történő nemzetközi együttműködés útján.

Visy Zsolt, az ICOMOS MNB alelnöke a világörökségi politikát mutatta be hazánkban az ezredforduló környékén. 1998-tól kezdődött fontosabb időszak Magyarországon, ekkor jött létre a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, és ebben az évben választották az országot Tokióban a Világörökségi Bizottság gyűlésén a bizottság tagjai közé. Capdebo Ákos előadásában Budapest helyzetére világított rá. Fővárosunk világörökségi helyszíneinek fejlesztését különböző beruházásokkal segítették. Ezek közé tartozik a Városliget területének bővítése, valamint a Margit-híd, a Lukács Gyógyfürdő, a Rudas-fürdő, és a Király-fürdő felújítása. A sok páratlan budapesti helyszín mellett a budai karsztvidék világörökségi területté vonása a következő cél, így ráirányulhatna a nemzetközi figyelem.

Szilágyi Gábor, a Hortobágyi Nemzeti Park igazgatója vezette be a résztvevőket a terület világörökségi területté nyilvánításának viszontagságaiba. A régiót 1987-ben jelölték először a listára, természeti és kulturális kategóriában, de a tervezetet a negatív vélemények miatt vissza kellett vonni. 1995-ben újra pályázatot írtak, szintén vegyes kategóriában, ám később azt mégsem adták le. Végül 1998-ban újra próbálkoztak, ezúttal a kultúrtáj kategóriájában, így a terület 1999. december 1-jén világörökségi tag lett. A nemzeti parkot 1972. december 1-jén alapították, az akkor 52 000 hektárnyi terület 2012-re 81 000 hektárra duzzadt. A régió komoly hangsúlyt fektet a turizmus fejlesztésére. A környéken több csárdát újítottak fel, és egy hatalmas kézműves udvart alapítottak.

Az UNESCO 40 éve kezdődött világörökségi mozgalma 190 országot tömörít, és egyre bővíti hálózatát. Ma a Világörökségi Listán 962 helyszín található.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?