Megállapodás születhet az idegenvezetők minimális munkadíjairól?

Együtt állapíthatják meg az idegenvezetők és hazai utazási irodák az idegenvezetők legalacsonyabb napidíjait - hangzott el a Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISZ) 2012-es közgyűlésén Esztergomban.

A január közepére télire fordult fagyos időjárás ellenére meglehetős érdeklődés mellett tartotta közgyűlését szerdán a MISZ az esztergomi Prímás Pincében és Turisztikai Központban. Az újabban hepehupás politikai életet élő, emiatt olykor elsötétedő város minden nehézsége ellenére igyekszik a turizmusban felzárkózni egy-egy attrakció révén. Dr. Rubovszky András a létesítmény turisztikai igazgatója a közgyűlést megnyitó köszöntőjében hangsúlyozta: Esztergom önálló desztinációként is megállja helyét. Felhívta  a figyelmet: a város ne csak egy egész napos Dunakanyar program részeként, 20 perces megállóval szerepeljen az utazási irodák kínálatában, hiszen Esztergomban egy egész napot is el lehet tölteni.

Feketézés, buszozás, vécézés

A közgyűlésen megjelent turizmus ágazati szereplők mind hangsúlyozták a szervezettel történő együttműködés fontosságát olyan stratégiai kérdésekben, mint Molnár József, a Budapesti Turisztikai Desztináció Menedzsment ( BTDM) elnöke által említett fővárosi turizmus koncepció. Ezt december 31-ig szerette volna elkészíteni a főváros idegenforgalmi marketingjéért felelős BTDM, de jelenleg úgy néz ki, hogy hosszasabb előkészületet követően leghamarabb március 31-én nyútjhatják be. Fontos kérdésekben azonban 2-3 héten belül a MISZ-szel konzultálnak.

Ezek - mint Molnár József a Turizmus Online-nak elmondta - az illegális (fekete) idegenvezetést, a turistabuszok akadálymentes közlekedését, parkolási gondjait illetve a nyilvános illemhelyek hol-, hol nem létét érintik. A buszparkolás problémáinak orvoslása különösen a Mátyás Pince előtti helyzetet, illetve a Budai Vár környékét érinti. Utóbbi esetében a Várbazár 2014-ig befejezendő rekonstrukciója miatt a felújítást felügyelő kormánybiztos június 30-ig konkrét terveket szeretne látni - mondta Molnár József. Az ürítkezés nyílvános helyeinek fővárosi kínálata ugyan pozitív irányba változott az utóbbi időszakban, de még mindig van hova fejlődni. Molnár József tájékoztatott: idén a Fővárosi Csatornázási Művekkel (FCSM) karöltve próbálnak mintegy 100 milliós forrásból javítani a helyzeten. A BTDM márciusban egyeztet az FCSM-mel. Ebben kérik mind a MISZ, mind pedig a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők (MUISZ) segítségét.

Buszsávtól az éjszakai buszparkolóig

A MUISZ képviseletében, a közgyűlésen megjelent Molnár Gabriella elnök biztosítva a BTDM-et a MUISZ együttműködési hajlandóságáról illetve egykori idegenvezetőként kiemelve az idegenvezetői szakma fontosságát elmondta: a MUISZ a BTDM-hez hasonlóan várja a turizmus törvény megszületését, mely végre mind az idegenvezetés mind pedig az utazásszervezés esetében helyreteheti a feketézést. A buszok fővárosi helyzetére vonatkozóan a főtitkár elmondta: kezdeményezték, hogy a taxik és a menetrend szerint közlekedő buszok mellett a turistabuszok is használhassák a buszsávokat - legálisan. Erre egyelőre negatív választ kaptak.

Jóllehet, a sofőrök egy jó része nem esik ma sem kétségbe, ha egy-egy irgalmatlan fővárosi dugóban ez az egyetlen menekülési út, ha egy csoportot sürgősen kell például a Ferihegyre kijuttatni, vagy egy konferenciahelyszínen várják a buszban ülő társaságot. Támagotandónak bizonyult a főváros által a MUISZ-nak azon kezdeményezése, mely szerint egy éjszaki várakozásra alkalmas, központi buszparkoló valósulna meg.  

A munkadíjakról

Arra az idegenvezetői felvetésre reagálva, hogy a MUISZ folytasson egyeztetést az idegenvezetők minimális munkadíjairól Molnár Gabriella úgy reagált: „Szorgalmazom a MUISZ elnökségi ülésén”. Molnár a Turizmus Online érdeklődésére megerősítette ebbéli szándékát hozzétéve, hogy keresztül vihető az ügy.

A Turizmus Online által megkérdezett idegenvezetők szerint azonban ez nem lesz egyszerű feladat. Egyrészt mert a nyelvek szerint differenciált napidíjakkal úgy kell közös nevezőre jutni, hogy az megfeleljen a legdrágább japán vagy manysi nyelven beszélő idegenvezetőnek csakúgy, mint egy németesnek. Másrészt többen úgy vélik, mindig lesz, aki alákínál a „hivatalos” árnak, ennek pedig nyilván az iroda örül legjobban. Harmadrészt pedig különösen nehéz a kiutas napidíjak esetében megoldást találni, mivel ezek nem csupán a nyugati országok napidíjaihoz képest alacsonyak, de egy itthoni beutas egész nap is akár kétszer annyit hozhat a konyhára, mint egy kiutas. Utóbbi esetben előfordul, hogy 15 ezret számlázhat egy idegenvezető, míg itthon egy-egy MICE-munkán ennek a dupláját vagy többet ír a számla végére. De mielőtt bárki a szívéhez kapna, hogy - „Ugyan már, ennyi pénzt még egyben nem láttam!” - az ne feledje el, hogy a számlát kiállító idegenvezető ebből még súlyos százalékokat adózik le, miközben ha kell akár 12-14 órás készenlétben áll egy-egy húzósabb kiúton, vagy beutas munkán, tolmácsol, szórakoztat és tudást ad át - hívják fel a figyelmet a megkérdezettek.

A közgyűlésen megjelent Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója is. Előadása során kiemelte a „kapun belüli” kommunikáció fontosságát, melynek elengedhetetlen szereplői az idegenvezetők. Mint mondta a vendéget megszerezni nehéz, de még annál is nehezebb megtartani. Ebben kiemelt szerepet vállalnak az idegenvezetők.

A szakma általában az osztrák példát hozza, ahol kellően erős érdekképviselettel, illetve azzal, hogy senki sem kínál a másik alá elérték, hogy csak a városnézések 3-4 órájára legalább 100 eurót fizetnek. Kiutaztatókkal kapcsolatban a megkérdezettek állítják: nem egy iroda alkalmaz a takarékosság végett idegenvezetői engedéllyel nem rendelkező egyetemi hallgatókat. Így nehéz lesz a feketézés ellen küzdeni - állapították meg.

Bálint Zoltán, a szerdai közgyűlésen 5 év után újabb öt évre újraválasztott MISZ elnök elmondta: a munkadíjak meghatározásában eredményes lehet a MUISZ-szal történő együttműködés. Ugyanakkor az érdekvédelmi képviselet vezetője is hiányolja a szakmán belüli összefogást.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.