Nem használjuk ki eléggé az uniós kártyát

Magyarország a sereghajtó államok között van a forgalomban lévő Európai Egészségbiztosítási Kártyák (EEK) lakosságszámhoz viszonyított aránya szerint - derül ki az Európai Bizottság Foglalkoztatási, Szociális és Esélyegyenlőségi Főigazgatóságának szerdán nyilvánosságra hozott adataiból.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A EU országok mellett a rendszerhez kapcsolódott Izlandra, Liechtensteinre, Norvégiára és Svájcra is kiterjedő adatsor szerint 2008 decemberében a 31 érintett ország 510 millió lakosa közül 182 millió rendelkezett egységes egészségbiztosítási kártyával, ami a teljes lakosság 35,7 százaléka. A főigazgatóság szerint legmagasabb, 80-100 százalék közötti arányszám azokban az országokban mutatkozik, ahol az EEK-t a nemzeti egészségbiztosítási kártya hátoldalán helyezték el, vagy ahol az EEK kártyát automatikusan kiadják. Ebbe a csoportba tartozik Luxemburg, Csehország, Ausztria, Olaszország és Svájc. Más országokban - például Nagy-Britanniában - széles körű ismeretterjesztő kampánynak köszönhetően nőtt meg a kiadott kártyák száma. Pozitív példaként említik, hogy egyre több országban lehet interneten keresztül is igényelni a kártyát a postai és személyes igénylésen túl. Az anyag szerint egyes országokban részben annak tudható be az alacsonyabb arány, hogy az állampolgárok kevesebbszer töltik külföldön szabadságukat. Példaként hozzák Görögországot a 0,8 százalékos arányt produkáló Görögországot, ahol az Eurostat 2006 adatai szerint a lakosság által megkezdett (legalább 4 éjszakás) utazásoknak csupán 11 százaléka irányul külföldre. Ugyanakkor maguk is hangsúlyozzák, hogy a kártya nemcsak az idegenforgalmi célú utazásokra érvényes. A főigazgatóság adatai szerint a kártya elterjedtsége Romániában a legkisebb (0,1 százalék), a régi uniós államok között is alacsony Spanyolországban (3,9), Franciaországban és Finnországban (7,5-7,5 százalék). Magyarországon a lakosság 5,5 százaléka rendelkezett tavaly a kártyával, ami alig több az uniós átlag egyhatodánál. Ezzel az érintett államok között az utolsó harmadban foglalunk helyet. A velünk együtt csatlakozottak közül a jelentős vendégmunkás gárdát kibocsátó Lengyelország az utolsó (1,6 százalék), miközben Csehország 91,4, Szlovákia 27,8 százalékos elterjedtséget mondhat magáénak. Mi tesszük hozzá, hogy a hazai rossz eredményben valószínűleg szerepet játszik az illetékes szervek kétarcú viselkedése is. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár EEK-ról szóló tájékoztató anyaga például külön utasbiztosítás megkötésére biztatja a külföldre készülőket. Az uniós főigazgatóság közleménye ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy a kártyával nem rendelkezőknek nehezebb lehet az utazás során esetleg szükségessé váló egészségügyi szolgáltatások költségeit fedezni, mivel a legtöbb esetben előre kell fizetniük. A kártya a birtokosa számára garantálja, hogy ugyanolyan szintű állami egészségügyi szolgáltatáshoz (pl. orvoshoz, gyógyszertárhoz, kórházhoz vagy egészségügyi központhoz) férhet hozzá, mint a meglátogatott ország állampolgárai - rögzíti az Európai Bizottság Foglalkoztatási, Szociális és Esélyegyenlőségi Főigazgatóságának elemzése. (BTSZ)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.