Niklai Ákos: bíztató az arab hátterű befektetők megjelenése

Niklai Ákost, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnökét kérdeztük a Colliers International napokban megjelent, a hazai szállodaipar első félévét vizsgáló jelentéséről. 

A Colliers International a világ egyik vezető ingatlan ügynöksége és mint ilyen, a szektorokat és így a szállodaipart is elsősorban az ingatlanfejlesztés, ingatlanértékesítés, azok potenciálja szempontjából közelítik meg.

Az is érdekes, hogy ugyanabból a Colliers jelentésből milyen eltérő véleményt alkot a sajtó, míg a TurizmusOnline címe „Vége a magyar szálloda-boomnak?”, addig a Portfolio.hu azt emeli ki, hogy „Pozitív kép a hazai hotelpiacról – Egyre több orosz turista”.

A turizmus és így a szállodák teljesítményét több fontos indikátorral mérik a világban, nemcsak vendégszámmal és vendégéjszaka számmal, hanem abszolút és fajlagos bevételekkel ( OCC, ARR, REVPAR, stb) és figyeljük a szállodák nyereségességét, vizsgáljuk pénzügyi helyzetüket, eladósodottságuk szintjét, míg a tulajdonosok, bankok és befektetők a remélt és megvalósult megtérülést (ROI) tanulmányozzák.

2007-2011 között a hazai szállodai kapacitás 14.6%-kal nőtt, míg a kereslet csak 8.8%-kal bővült. Jelentősen nőtt a magasabb kategóriájú szállodák részaránya, különösen a 4 csillagos szállodai szobák száma nőtt jelentősen, mintegy 40%-kal. Érdekes a wellness típusú szállodai kapacitás bővülése mintegy 122%-kal, amit a kereslet ilyen mértékben messze nem követett.

Sajnálatos módon a fenti 5 éves időszak valamennyi szállodai mutató száma romlott, így a szállodai foglaltság 50.1%-ról 45.9%-ra, a bruttó szobaár 3.6%-kal, a bruttó REVPAR 10.3%-kal csökkent. Jellemző, hogy a 14.6%-os kapacitásbővülés ellenére – a szállodák összes szobaárbevétele csupán 1.6%-kal nőtt egy 30%-os infláció mellett, következésképp jövedelmezőségük megroppant, melynek következménye a minőségromlás, a versenyképesség csökkenése, létszámleépítés lett, tetézve a hitelforrások elapadásával. Ebből a helyzetből a kiút a vendégéjszakák számának, a szállodai foglaltságoknak kétszámjegyű emelése és az ezt is meghaladó bevétel-növekedés lehet csak. Ez elérhető lenne megfelelő stratégiák, kormányzati, önkormányzati és vállalati összefogás esetén.

Fentiek alapján nem teremt drámai helyzetet az ingatlanpiac érdeklődésének átmeneti csökkenése a magyar szállodai beruházások iránt. Ingatlanpiaci döntések trendjét néhány havi teljesítmény javulás általában nem befolyásolja, így az idei első félévi örömteli teljesítmény javulás nem hoz trend változást.

Biztató az arab hátterű befektetők részvétele a tranzakciókban, magas olajjövedelmeikből hasonló lépéseket tesznek évek óta másutt is a világban. Reméljük, hogy a befektetők, az MT Zrt. és a vállalkozók erőfeszítésének, valamint a gazdaság keleti nyitásának eredményeképpen nő az arab vendégek száma a közeli években.

Tekintettel a szállodák alacsony foglaltságára és alacsony bevételi szintjére, a következő években kereslet élénkítése mellett célszerű lenne a meglévő szállodák minőségének javítása, ezekre EU-s források is felhasználhatók, továbbá a versenyképességük javítása adóztatásuk csökkentése révén. (pld. ÁFA kulcs csökkentés). Ezek megvalósulását követheti majd a bankszektor és a befektetők érdeklődésének megérkezése is.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.