Quo vadis, magyar szállodaipar?

Az idei olimpia üzenete a hazai szállodai ágazat szereplőinek. Csobota-Kis Árpád tanácsadó publicisztikája.

Hatalmas magyar sikerekkel ért véget a londoni olimpia. Az előzetes várakozásokat messze felülmúlva Magyarország az összesített éremtáblázaton a 9. helyet szerezte meg 204 résztvevő ország közül.

Pedig az előzetes éremesélyeket latolgatva - a kevés kivételtől eltekintve - folyamatosan hallottuk a panaszt a magyar sportvezetőktől, sportolóktól, hogy kevés a pénz, nincsenek meg a tárgyi feltételek, és az anyagi megbecsülés is méltatlanul kicsiny. Emellett sokszor felsejlett az un. "magyar átok" is, az utolsó pillanatban bekapott gólok miatti kiesések, a legfeszültebb pillanatokban vereséget szenvedő csapataink, a győzelem kapujában összeomló sportolóink képei.

A rendszerváltás óta folyamatosan hangoztatott "kicsi ország vagyunk", a "nincs nekünk arra pénzünk" kijelentéseket azonban felülírták sportolóink. A tehetősebb, jobb anyagi háttérrel megáldott nemzetek sportolói sok esetben csak a magyarok hátát nézték és ácsingóztak a dobogós helyeinkre. Dávid néha legyőzi Góliátot …, most ez sokszor megtörtént. Ha Vitray Tamás közvetített volna az olimpiáról, akkor a mikrofonba kiálthatta volna: "Magyar világcsúcs!"

Az elmúlt évek szállodaipari bevételei, negatív tendenciái sokban hasonlítanak a magyar sport jelenlegi helyzetére, csak nekünk az "adósságcsapda", az "árspirál", a "fogyó vendégéjszakák", az "alacsony átlagfizetés" kifejezések jutnak eszünkbe. Az okokat évekre, évtizedekre lehet visszavezetni, bűnösöket és kifogásokat is lehet keresni, de a szigorú és szomorú tények megmaradnak. A hotelek jelentős része - az adósságcsapdában - a túlélésért küzd, a szállodai átlagárak a mélyben, a szállodások a legrosszabbul fizetettek az itthoni szakemberek között, a hotelvezetők az oktatás alacsony színvonala miatt feszültek, az iskolákban végzett ifjú szakemberek pedig - tisztelet a kivételnek - nem rendelkeznek a "régiek" odaadásával, szakmai alázatával.

Jogos és félelmekkel teli a kérdés: Quo vadis, magyar szállodaipar?

A magyar sportolók körülményei, anyagi helyzete nagyon hasonlóan alakult az elmúlt években, mint a szállodáinké. Ehhez képest az olimpián győztesként álltak fel a mélypontokban is. Emlékezzünk arra, amikor Joó Abigél porckorong leválással is ipponra dobta el a lengyel lányt, miközben szinte lábra sem tudott állni a fájdalomtól. Arra, amikor Risztov Évi 10 kilométer megtétele után sprintelve, 4 tizedmásodperccel utasította maga mögé a mezőnyt. Mindezt tette 4 év kihagyás után visszatérve, és a gyilkos befutóban mamájának tett ígéretére gondolva, miszerint olimpiai győztes lesz. Meg arra is, amikor Fazekas Nándi 14 másodperccel a befejezés előtt 7 méterest hárított, majd gólpasszt adott az Izland elleni kézilabda mérkőzésen, amivel kiharcoltuk a továbbjutás előtti hosszabbítást. A férfi kézisek többször kaptak ki, mint győztek, mégis negyedikek lettek.

Miért? 

Mert minden "továbbjutásos meccset" hozták, amihez fantasztikus plusz erő, hit, bizalom, koncentráció és összetartás kell. Korábban mindig ezeket a pillanatokat buktuk el és fogtuk rá a "magyar átok"-ra. Most sokkal több volt a magyar feltámadás, mint az elsüllyedés!

Valami megváltozott, mégpedig legbelül! Fejben dőlnek el a dolgok mondják a hozzáértők. Ez teljesen igaz a szállodaiparra és az abban dolgozókra is: ha nem mindig adott a jó háttér, ha több a nehézség, mint a munkánkat segítő körülmény, akkor is van remény! Az elmúlt évek negatív tendenciái miatt párszor már megkomponálták a rekviemünket és csak rajtunk múlik, hogy elsüllyedünk, vagy - a magyar olimpikonok példáján is felbuzdulva - feltámadunk!

Mi kell hozzá?

A VÁLTOZÁSra való nyitottság. Változás a gondolkodásban, a hozzáállásban, az összefogásra való hajlandóságban. Ha nincs elég anyagi eszközünk a változtatásra, ha a körülmények sem segítik a munkánkat, akkor egyetlen dolgot tudunk tenni: barátságosan, toleránsan, szeretettel figyelni magunkra, a kollégáinkra és a vendégeinkre.

Mibe kerül ez? Semmibe!

Mit nyerhetünk vele? Elégedett vendégeket, visszatérő utazókat, szakmai díjakat,
személyes elismeréseket és mosolygós vendégeket.

Az elismerés pedig olyan lesz, mint a világraszóló 9. helyünk a világ sportjában és az
olimpikonjainknak felhangzó magyar kórus: "Szép volt fiúk!"


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?