hirdetés
hirdetés

Szakma reggelire

A mai nappal a MUISZ elindította a reggeli fórum rendezvényeit, mely azt a célt szolgálja, hogy az irodák fő profiljuknak megfelelően véleményt cserélhessenek a mindennapi munkájuk során felmerülő problémákról. Az első fórumot a beutaztató irodáknak szervezték, ezt követően sor kerül majd kiutaztató és utazásközvetítő irodákat érintő témákra is.

hirdetés

Dr. Erdei Bálint a MUISZ elnöke a GDPR a közönség számára két legfontosabb kérdését emelte ki: elsőként azt, hogy a beutaztató végez-e kiutaztató tevékenységet is. Például amikor egy Magyarországra érkező csoport programjában más ország is szerepel, azaz   átlépi az országhatárt. Ha igen, akkor ez adatkezelést is érintheti majd, de a GDPR csomagot megrendelő MUISZ tagok erre is kapnak majd javaslatot . A másik pedig annak felülvizsgálata, hogy biztos-e, hogy nem vagyunk közvetlen kapcsolatban az utassal? Példaként felvetette, ha megkeresi az irodát Herr Müller a német tekeklub vezetője, hogy nyolc társával együtt eljönne hozzánk Magyarországra, és az iroda ezt az igényt kiszolgálja, akkor az már egy közvetlen ügyfélkapcsolat. Tehát nem B2B hanem B2C. A MUISZ elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy április 19-én lesz egy részletes tájékoztatás a témában, amiről küldenek majd emailt az érintetteknek. 

Az eseményen szó volt érdekvédelmi célokról és feladatokról. A package travel directive (PTD) és az irányelvet a hazai jogrendbe átültető és július 1-től hatályba lépő szabályozás beutaztató irodákat érintő részleteibe dr. Gyenizse Dorottya, a MUISZ Jogi és Etikai Bizottságának vezetője avatta be a közönséget. Beszélt arról, hogy a klasszikus kiutaztatási és beutaztatási tevékenység megközelítés helyett  a jövőben a termék alapú  szabályozás dominál. Az utazási csomag mellett új elemként az utazási szolgáltatásegyüttes is megjelent, mely kategória főleg az online termékeket értékesítő vállalkozásokra jellemző. Kiemelte azt is, hogy bővült az utazási csomag definíció köre, így érdemes ügyelni a szóhasználatra. Például, ha valaki a „csomag” kifejezést használja a termékére, az automatikusan utazási csomaggá minősítheti a terméket függetlenül attól, hogy kimeríti-e valóban a csomag egyéb jellemzőit. Éppen ezért arra hívta fel a jelen lévők figyelmét, hogy ellenőrizzék a termékeik, értékesítési felületeik szóhasználatát, nehogy egy ilyen „hiba” miatt váljon valami csomaggá, ami nem az. Beszélt továbbá az új vagyoni kauciós rendszerről, ennek kapcsán pedig kitért arra, hogy az új jogszabályok hatályba lépése előtt érdemes átnézni a régebben kötött szerződéseket is. Vannak ugyanis olyan kitételek, amelyek kedvezhetnek az irodáknak. Ilyen például, hogy azokra vonatkozik a vagyoni kauciós rendszer, akik közvetlenül szerződnek az utassal utazási csomag teljesítésére. Egy másik kivételi szabály leírja, hogy keretszerződéssel a céges ügyfeleknek történő szolgáltatásnyújtást is ki lehet venni a kauciós kör alól (pl. corporate ügyfelek, B2B partnerkör).

Az utazási szerződésre vonatkozó jogszabályi módosításokról is szó esett, itt többek között az irodákra nagy terhet jelentő változást említette: vis major helyzetek esetén 3 éjszaka tartózkodást saját zsebből kell finanszírozni az irodáknak az utasok részére.

A reggelin fontos szerepet kaptak az adózással kapcsolatos kérdések és felvetések, az új ÁFA-szabályok, a szállodák és szolgáltatók megváltozott számlázási gyakorlata is. Ha a szerződésben az szerepel, hogy „szállás reggelivel”, tehát egységes szolgáltatás volt, amikor megrendelték, utólag nem szétbontható. Főleg nem úgy, hogy a meghatározott árak (például az adott szobaár) nem is szerepelnek a szálloda hivatalos árlistájában. Drégely Ágnes, a MUISZ alelnöke azt javasolta, ilyen esetekben egyeztetni kell a szállodával, az értékesítővel vagy a számlázási osztállyal. Említette, hogy volt olyan eset, amikor a szálloda munkatársa utánanézett és elismerte, hogy a működési szabályzatában alapszolgáltatás a szállás reggelivel, így a szétbontott számla helyett egységes áfájú számlát küldtek.

Erdei Bálint kiemelte, hogy az étterem megfizeti a turizmusfejlesztési hozzájárulást, ami 4%, azonban, ha az utazási iroda az éttermi szolgáltatást nem csomagban adja, hanem közvetített szolgáltatásként adja tovább, akkor az utazási irodának is meg kell fizetni.

A reggeli fontos színtere volt az információ szerzésnek és tisztázásnak, a működő gyakorlatok megbeszélésének. Nem csak a beutaztatók vannak olyan kiemelt helyzetben, hogy erre teret kapnak, hamarosan sor kerül kiutaztató és utazásközvetítő irodákat érintő témákra is.

 

Kottász Adél, online szerkesztő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Ön szerint az éttermesek/szállodások felkészültek a GDPR-ra?

Kiadónk társoldalai