Szakmai befektetőt vár az állam a Malévhoz

A kormány szerint szükség van a nemzeti légitársaságra, ezért minél előbb szakmai befektetőt kell találni a Malév további működtetésére. A Jobbik szerint a társaságot magyar kézben kell tartani.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) változatlanul kiemelten számol egy szakmai befektető bevonásának lehetőségével a Malévnál; a tárca továbbra sem kapta még meg az Európai Bizottság határozatát - erősítették meg a minisztériumban az MTI kérdésére kedden.

Hozzátették: a szaktárca javaslatai alapján akár már a január 16-i kormányülésen döntés születhet a helyzet rendezését leghatékonyabban szolgáló megoldásról. Az Európai Bizottság határozata több hónap mozgásteret ad a kormánynak, így az NFM szerint biztosra vehető, hogy a kabinet végül az "egyaránt kellőképpen előkészített alternatívák közül a leginkább megfelelőt és legeredményesebben végrehajthatót" választhatja majd ki.

Az Európai Bizottság hétfőn a Malév számára nyújtott "összeegyeztethetetlen" állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete - közleménye szerint - "megállapította, hogy a magyar nemzeti légitársaság Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett".

A testület szokásos napi sajtótájékoztatóján Cristina Arigho szóvivő elmondta: a magyar hatóságoknak kell kiszámítaniuk, pontosan mekkora összeg visszafizetéséről van szó.

A tárca hétfőn közölte: tudomásul veszi és tiszteletben tartja az Európai Bizottság határozatát, amely a Malév számára a 2007-2010 közötti időszakban nyújtott egyes hiteleket, tőkeemeléseket tiltott állami támogatásnak minősíti. Emlékeztettek rá: a kormány úgy ítéli meg, hogy Budapest központú nemzeti légitársaság fenntartására egyértelműen szükség van, és ennek szellemében a további lépésekről gyors döntéseket hoz már a közeljövőben.

A Malév sorsáért a Jobbik is aggódik. A párt közleménye szerint a Malév magyar kézben tartása alapvető nemzeti érdek, ezért az ellenzéki párt nem ért egyet az Európai Bizottság határozatával, amely visszafizettetné a légitársaságnak adott állami támogatást - jelentette ki Volner János a Jobbik frakcióvezető-helyettese keddi sajtótájékoztatóján.

Az ellenzéki politikus hangsúlyozta: a Magyarország érdekeivel ellentétes uniós döntés "gyakorlatilag felszámolná" a Malévot, amely pedig 2600 embernek ad munkát, 500 magyar vállalkozásnak biztosít megrendelést és 70 milliárd forint költségvetési bevételt hoz évente. Volner János hozzátette: a Jobbik már korábban is megfogalmazott szakmai javaslatokat a Malév európai joggal összhangban lévő állami támogatására, mint például a munkabérekkel, illetve a jövedéki adóval és a fogyasztási adókkal kapcsolatos adókedvezmények. A Jobbik szerint ezzel nem csupán az uniós jognak megfelelő támogatást lehetne megoldani, hanem versenyelőnyhöz is jutna a Malév.

Az Európai Bizottság hétfőn szólította fel Magyarországot a Malévnak nyújtott állami támogatás visszafizettetésére. A kormány várhatóan január 16-i ülésén tárgyalja a szaktárcának a Malév jövőjére vonatkozó javaslatait. A Malév közölte, hogy a légitársaság napi működésére nincs hatással az EU-határozat, és nem jelent azonnali fizetési kötelezettséget. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete megállapította, hogy a Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a légitársaság nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett. Vonler János ezzel kapcsolatban kedden kijelentette: a Malévnak 2007 és 2010 között nyújtott tulajdonosi hitelek, tőkeemelések és egyéb "pénzügyi vonatkozású intézkedések" összességében kisebb hatásúak voltak, mint amelyen pozitív hatást a Malév a költségvetésre gyakorolt.

(MTI)


A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?