Tények és a háttér a 10 millió budapesti vendégéjszaka mögött

BFTK részletes cikkben elemzi a 2017. január-decemberi időszakban 4.283.643 vendég által mindösszesen 10.000.678 eltöltött vendégéjszaka hátterét.

Ez a valaha mért legnagyobb érték egy év alatt. A január-decemberi időszakban 4.283.643 vendég mindösszesen 10.000.678 vendégéjszakát töltött el a fővárosban.

A vendégek 85,6%-a külföldi volt, a vendégéjszakák 88,2%-a külföldiektől származott. Az összes vendégéjszaka 62,5 %-a származott európai, 13,5%-a pedig ázsiai vendégektől. Érdekesség, hogy az ázsiai vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma (1.351 ezer) meghaladja a magyar állampolgárok (tehát a belföldi vendégek) által eltöltött vendégéjszakák számát (1.183 ezer), ami egyértelműen mutatja, hogy az ázsiai beutazó vendégforgalomban milyen óriási kapacitások rejlenek még. Az amerikai kontinensről megközelítőleg 1 millió vendégéjszakát mértek, tehát 2017-ben minden tizedik vendég az USA-ból, Kanadából vagy Latin-Amerikából érkezett Budapestre.

A legnagyobb küldőpiacaink 2017-ben, a vendégéjszakák sorrendjében (TOP 10): az Egyesült Királyság, az USA, Németország, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Oroszország, Izrael, Kína, Hollandia. Ez a tíz küldőpiac együttesen a vendégéjszakák közel felét (48,5%-át) adja. Az Egyesült Királyság 2013 óta vezeti a TOP 10-es listát, 2015-ben pedig az USA feljött a 2. helyre – megelőzve Németországot –, és az ezüstérmes pozícióját azóta is őrzi. Az utóbbi évtizedben több hullámvölgyet is megélt német küldőpiac hatalmas, 9% fölötti bővülést mutatott fel egyetlen év alatt, és 646 ezer budapesti vendégéjszakával a világgazdasági válság óta a legjobb eredményét érte el; a 2010-es évtizedben ennyi német még soha nem utazott Budapestre egy év alatt.

Oroszország és Kína stabilan a TOP 10-ben: az orosz beutazó vendégforgalom csak 2013-ban és 2014-ben teljesített a tavalyinál jobban. A kínai vendégforgalom pedig töretlenül és meredeken növekszik: 2012-ben még ötszámjegyű volt a Budapesten eltöltött kínai vendégéjszakák száma, 2017-ben megközelítette a 300 ezret (289.386), s ha a jelenlegi ütem marad, a 2020-as évtized elején elérheti a félmilliót is. A dinamikát mindenesetre jól jelzi, hogy a 2010-es években csaknem megnégyszereződött (!) a kínai vendégek száma a válság előttihez képest, és a vendégéjszakák száma is majdnem három és félszeresére növekedett. Kínában egyre szélesebb a középosztály, egyre többen engedhetnek meg maguknak európai utazást, és jellemzően mind többen érkeznek saját szervezésben, egyénileg. Korábban szinte kizárólagos volt a csoportos beutaztatás erről a piacról.

2017-ben a belföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma közel 5%-kal növekedett Budapesten, ez is mutatja a főváros növekvő hazai vonzerejét, "trendi" lett Budapesten pihenni. A külföldi vendégéjszakák növekedési üteme ugyanakkor ennél még mindig jóval magasabb 7,6 %-os. Hagyományos küldőpiacaink közül Japán (+25,9%), Oroszország (+22,6%), Ukrajna (+13,7%), Izrael (+13,3%), Németország (+11,1%) és az USA (+10,8%) mutatott igen figyelemre méltó mértékű bővülést. A fejlődő piacok közül India (+34,1%), a Koreai Köztársaság (+23,9%), Kína (+19,7%) és Brazília (+16,9%) vendégéjszakái nőttek Budapesten számottevő mértékben.

2017-ben tíz budapesti vendég közül kilenc szállodában szállt meg. A külföldi vendégek között ez az arány picit magasabb (91,6%), a belföldi vendégeknél viszont lényegesen alacsonyabb (83,8%), de egyéb magyarországi desztinációkkal összehasonlítva még ez utóbbi adat is kifejezetten magasnak számít.

A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó szállásdíj-árbevétele éves szinten megközelítette a 139,8 Mrd Ft-ot. A bevételek 96,5%-a (134,9 Mrd Ft) a szállodákban keletkezett. A bruttó szállásdíj-árbevételek növekménye 2017-ben meghaladta a 20%-ot, tehát a tavalyelőtti évhez (2016) képest ennyivel magasabb árbevételt könyvelhettek el a kereskedelmi szálláshelyek. A legdinamikusabb árbevétel-növekedési ütemet a kategória nélküli (+36%) és a 4 csillagos szálláshelyek (+21,8%) jelentették. Érdekesség, hogy a kategória nélküli szálláshelyeknél a belföldi vendégektől származó bruttó szállásdíj-árbevételek egészen kiugró mértékű, 65%-os növekedést mutattak éves szinten.

A vendéglátóhelyi és egyéb szolgáltatásokból (pl. reggeliből, ajándéktárgy-értékesítésből) származó árbevételekkel együtt a kereskedelmi szálláshelyek összesített bruttó árbevételei kényelmesen meghaladták a 200 Mrd Ft-ot (= 213,4 Mrd Ft, ebből a szállodáké 208 Mrd Ft).

Az egy kiadható szobára jutó bruttó szállásdíj-árbevétel (REVPAR) a 2017. év átlagában 17.871 Ft volt, míg az egy kiadható szobára jutó összes bruttó bevétel (TREVPAR) 27.285 Ft. Előbbi 18,7%-kal, utóbbi 17,6%-kal nőtt 2016-hoz képest. A növekedés a 3 csillagos szállodai egységekben volt a legmagasabb (+30,1%, illetve +24,5%).

A 2017. év során a legnagyobb szoba- és férőhelykapacitás-kihasználtság a 4*-os szállodákat jellemezte (éves átlagban 79,1%, illetve 62,7%). A külföldi és belföldi vendégéjszakaszám-növekedés - egységekre lebontva - egyaránt a kategória nélküli szállodákban mutatkozott meg a legmarkánsabban: egy év alatt 25,5%-kal nőtt a külföldi, és 34,9%-kal nőtt a belföldi vendégéjszakák száma ezekben az egységekben. Ugyanez volt érvényes december hónapra is: 18,2%-kal nőtt a külföldi, illetve 18,4%-kal nőtt a belföldi vendégéjszakaszám a nem minősített szállodákban.

December hónapban - ami a Budapesti Adventi- és Karácsonyi Vásár szempontjából egy minősített időszaknak számít a főváros turizmusában - 355.817 vendég mintegy 812.742 vendégéjszakát töltött el Budapesten. A külföldi vendégérkezések száma megközelítette a 300 ezret, a külföldi vendégéjszakák száma pedig - decemberben elsőként - át is lépte a 700 ezret (= 708.591 külföldi vendégéjszaka). A külföldi vendégéjszakák kereken 3/4-e, az összes vendégéjszaka 65,8%-a (535.189 VÉ) európai vendégektől származott. Arányaiban tehát több európai vendég érkezik Budapestre decemberben, mint az év egyéb hónapjaiban. A belföldi vendégéjszakák száma is átlépte a 100 ezret (104.151).

A legnagyobb ütemű növekedést december hónapban jellemzően a kelet-európai és a baltikumi küldőpiacok (Oroszország, Ukrajna, Észtország, Litvánia) mutatták, +20-60% közötti, Litvánia esetében +188%-os növekedési rátával (a vendégéjszakák dimenziójában). Különösen magas volt az indiai és az izraeli piac bővülése 2016. decemberéhez képest (+45,1 illetve +47,8%).

A kereskedelmi szálláshelyek egyhavi bruttó szállásdíj-árbevétele decemberben megközelítette a 10,3 Mrd Ft-ot. A bruttó szállásdíj-árbevételek kereken 90%-a (9.261.462 MFt) külföldi vendégektől származott.

December hónapban az egy kiadható szobára jutó bruttó szállásdíj-árbevétel (REVPAR) 15.292 Ft, az összes bruttó árbevétel (TREVPAR) pedig 25.212 Ft volt. Ez jelentős, 9% körüli bővülés 2016 utolsó hónapjához képest, ugyanakkor kb. 10%-kal alatta marad az éves átlagnak, tehát a jövőre nézve is van igény szezonális forgalombővítő akciókra a téli hónapokban. Ugyanakkor jó hír, hogy az 5*-os szállodák decemberben - és az egész évet tekintve is - magasan a többi szálláshelyi kategória fölött teljesítettek: a REVPAR az 5*-os egységekben a szállodai átlag dupláját hozta decemberben (30.699 Ft), a TREVPAR esetében pedig még szembetűnőbb az 5*-osok fölénye (61.668 Ft), hiszen utóbbiak esetében a vendéglátás árszínvonala is jóval magasabb.

A kerületi adatok:

A 2017. december havi (egyhavi) adatok alapján a legtöbb vendégéjszakát a szűkebb Belvárost magába foglaló V. kerület (188.915), illetőleg a "bulinegyedre" is kiterjedő VII. kerület (127.509) fölözte le. Jelentős számú vendégéjszakát töltöttek el még a VI. kerületben - Terézvárosban (88.633) és a VIII. kerületben, azaz Józsefvárosban (87.013). Ebben a négy kerületben jelentkezett a budapesti vendégéjszakák mintegy 60%-a. Az összes többi fővárosi kerületben a vendégéjszakák száma nem érte el az 50 ezret, de a IX. kerületben (49.501) és az I. kerületben (48.457) megközelítette azt.

A legmagasabb növekedési ütemet – a 2016. év azonos időszakához képest – a IX. kerületben, Ferencvárosban mérték (+29,5%), ami valószínűleg az újonnan nyitott 4 csillagos szállodáknak is köszönhető: egyrészről a 73 szobás Hotel Di Verdi Imperialnak az Üllői úton, másrészről a 60 szobás Three Corners Lifestylenak a Hőgyes Endre utcában. És ez a trend várhatóan folytatódni fog a prosperáló kerületben, mert a Fővám téri Központi Vásárcsarnok melletti Csarnok téren nyitja meg 184 szobás és 751 ágyas budapesti szállodáját a MEININGER Hotels a tervek szerint 2018 tavaszán.


Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.