Változatlanul sok a remény a magyar szállodaiparban és a turizmusban is

Október 13-i Miért is nincs sok remény a magyar szállodaiparban? című írásunkra reagálva válaszlevelet juttatott el szerkesztőségünknek Niklai Ákos, amelyet az alábbiakban teljes terjedelmében olvashatnak.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nyáry Gusztáv úr közleményével szemben én változatlanul sok reményt és nagy potenciált látok a turizmus egyik pillérének számító szállodaiparban, annak ellenére, hogy az elmúlt néhány évben a világméretű és hazai keresletcsökkenés, elmaradt vagy hibás makro illetve vállalati szintű döntések, gyakran megalapozatlan fejlesztések következtében a szállodáink teljesítménye elmaradt régiós versenytársaitól és legújabban vállalati szinten is felelős és súlyos takarékossági intézkedéseket kell hozni a csődök, bezárások elkerülése érdekében.

Bár manapság nem divat sikerekről beszélni, de hagy említsek néhányat: az elmúlt évtizedekben jelentős attrakcióbővülés történt az országban, sok új, korszerű szálloda épült, a megépült autópálya hálózat jelentősen segíti a turizmust, a szállodákban immár 50% részarányt elért belföldi turizmus történelmi méretekben fejlődött (van mit féltenünk!), aktív szereplői vagyunk az diverzifikált, mégis egységesülő európai turisztikai kínálatnak, sok szálloda és néhány étterem is nemzetközi elismerést nyert, már 200 szálloda minősítteti magát európai mércével s további 100 vállalta a megmérettetést, a generáció váltás eredményeképpen a szállodák jelentős részében nyelveket tudó, jól képzett, korszerűen gondolkodó fiatalok dolgoznak.

Fetisiszta gondolkodással nem tagadhatjuk el eddigi sikereinket, hagyományainkat, az országnak szüksége van a szállodaipar gazdaságélénkítő, munkahelyteremtő tevékenységére, jobb stratégiával, hatékonyabb végrehajtással az ágazat GDP-hez való hozzájárulása tovább nőhet. Változatlanul a turizmus-vendéglátás egyike azon kevés ágazatoknak, melyek országunkban kiemelkedő potenciállal rendelkeznek és ezek kihasználására sokkal jobb stratégia, összefogás és erőteljesebb kormányzati elismerés és támogatás szükséges. Ezzel együtt a nemzetközi pénzügyi és gazdasági válságra hozott intézkedések az ágazatra gyakorolt következményeiről, hatásairól beszélnünk kell, sőt, a vállalkozásoknak lépéseket kell tenniük.

Marketing módszerekben - lévén ez egy nemzetközi szakma - nem zárkózhatunk el a külvilágtól, drámai változások zajlottak le az értékesítési módszerekben, az internet, az online értékesítés sok szállodánkban dominánssá vált, szállodás kollégák elsajátították az új módszereket és folyamatosan képezik magukat ill. ez irányú ismereteik bővítését segíti a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szemináriumok szervezésével, a legjobb hazai és külföldi módszerek bemutatásával. A realizált árak sajnálatos csökkenése – különösen az egyébként volumennövekedést hozható online értékesítés (OTA-k tevékenysége) következtében - nemcsak hazai jelenség. Látom a honlapján, hogy nemcsak a szállodák, hanem Ön is olcsó, vagy akár ingyenes szolgáltatások, tanácsok nyújtásával kívánja piaci részesedését növelni.

Manapság a remélt minőség és élmény – melyet nemcsak az adott szálloda, hanem a desztináció is nyújt – mellett a diszkrecionális jövedelmek csökkenése következtében a vendégek döntéseiben az áraknak jelentős szerepe van, ezt eltagadni, vagy a desztináció előnyei között eltitkolni hiba lenne.

Bizony a szállodaipar jövedelmező – és versenyképessége nemcsak a szállodák munkájától, hanem sok külső tényezőtől függ, így az ÁFA, az IFA, az üdülési csekk és a SZÉP kártya szerepe, az európai, a V4, a nemzeti és regionális marketing volumene és minősége, az országimázs, stb mind-mind jelentősen hatnak.

Nem tarom hibának az eladás primátusát – ezért hozták létre a tulajdonosok a szállodákat – de Önnel együtt kívánatosnak tartom a szolgáltatási minőségben gondolkodást, kreativitást, az együttműködést vállalkozói szinten is.

Dr. Niklai Ákos


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.