Vége az értelmetlen szállodaépítéseknek Magyarországon?

Az utóbbi évtized átgondolatlan szállodafejlesztései kerültek terítékre az Országgyűlés Sport- és Turizmus Bizottságának szerdai ülésén. Pál Béla, a bizottság MSZP-s tagja kezdeményezésére került a bizottság elé a Tájékoztató a szállodai vállalatok finanszírozási problémáiról című előterjesztés. Az ülésre felsorakoztak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB), és a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) képviselői. Beszámolójukból kiderült, bizony a magyar szálloda ipar sok kívánnivalót hagy maga után.

Meggondolatlan szállodafejlesztések sokasága ment végbe az elmúlt évtizedben, és amit a válság nem vitt el, annak sem rózsás a helyzete. Miközben a kapacitás 2007 óta bő 10 százalékkal nőtt, a belföldi illetve külföldi vendégéjszakák száma átlagosan 5%-kal. A szobák foglaltsága pedig esett több mint 3 százalékkal és közel 4 százalékkal csökkent az átlagár is. Legnagyobbat az egy kiadható szobára jutó bevétel (RevPAR) esett, jó 10 százalékkal a 2007-es 7 444 forintról 6 706-ra. Ennek már egyenes következménye a szállásdíj bevételek elmaradása - ismertette Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára a szomorú számokat. Elmondta: egy szálloda fenntartható működése akkor is gondot okoz, ha nincs hitelállománya a fenti mutatók miatt, melyek sok esetben elvitték a nyereséget. A következő év sem néz ki jobban - jegyezte meg Kovács borúlátóan.  

Baranyay László, a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: 15 felszámolási eljárást folytatnak. Az MFB-nek 50 milliárdos portfóliót jelent mindez. A válság miatt a megtérülni látszó szállodák is problémássá váltak a piaci feltételek kedvezőtlenebbé fordulása miatt.

Mindenki hibás

Az egyik fő ok az utóbbi évek észszerűtlen kapacitásnövelése, hogy számos nem megfelelő helyen épült nem megfelelő termék. „Az Isten háta mögött” - ahogy Kovács fogalmazott, utalva az egyéb vonzerők nélkül a semmi közepén felhúzott házakra. Különösen a wellness szállók területén igaz ez - derül ki Kovács István elmondásából. 250 százalékkal nőtt a kapacitásuk, sokszor olyan helyeken, melyek turista vonzó képessége erősen megkérdőjelezhető. Ilyen esetekben már csak azért is rosszabbak a mutatók az átlagosnál a kategória jóval magasabb üzemelési költségeinél.

Szintén túlkínálat keletkezett négycsillagosokból. Az ok, hogy ez esetben lehet a befektetést legrövid időn belül visszakapni, nem véletlen, hogy a bankok is nagyibb finanszírozási hajlandóságot mutattak ebben a kategóriában.

Sok fejlesztést finanszíroztak meg a bankok nem megfelelő megvalósíthatósági tanulmány, nem megfelelő előkészítés és valótlan foglaltsági adatok alapján. Pál Béla szerint a bankok számára fontosabb volt a hitelkihelyezés, mint a körültekintő hozzáállás. A hitelek pedig több esetben keményvalutában - euró, svájci frank - kerültek kihelyezésre. Ezek árfolyamingadozást ismerjük. Szintén nem voltak kellően szigorúak az uniós pályázatok elbírálói sem, akik szakmai értekelés helyett leginkább csak a banki hitel meglétét vizsgálták - fejti ki Pál Béla hozzátéve, hogy a pályázati források nélkül épült szállodák jóvak körültekintőbb és takarékosabb módon épültek.

De nem csupán a bankok hozzáállását érheti szó, hanem a beruházókét is. Több, a szakmán kívülről érkező befektető jelent meg az ágazatban, akik sokszor saját hozzá nem értésüket megspékelték még egy kevésbé alkalmas vezetéssel is. „Sokan hiszik azt, hogy könnyű ezt a munkát csinálni, de a sikerhez jó termék és profizmus kell” - int Kovács István.  
Az sem válik a hazai szállodaipar előnyére, hogy a bevétel több mint fele Budapesten termelődik. De szintén emiatt Budapestre jobban oda kell figyelni a fejlesztések terén. „Ha Budapest náthás, a vidék tüdőgyulladást kap” - így az MSZÉSZ főtitkára.

Segítséget

kellene nyújtani a bajbajutottak számára, amíg az üzletmenet normálissá nem válik - merült fel egy megoldási javaslatként. Szintén szükséges a vonzerőfejlesztés, melyben le vagyunk maradva - értettek egyet a képviselők a színük előtt megjelent szakemberekkel. Nem a kapacitásbővítést, hanem minőségi fejlesztést, szolgáltatásbővítést kelle szem előtt tartani a jövőben - javasolja Kovács István.

Arra a képviselői felvetésre, hogy a hazai vendégforgalmat mozgásba hozhatná és növelhetné a bevételeket az alacsonyabb kategóriák előtérbe helyezése Kovács István úgy reagált, hogy az átlagárak eleve olyan alacsonyak, hogy 4 csillagosok megfelelnek a 3 csillagos kategóriának. Ráadásul az ár önmagában nem garancia a jobb kihasználtságra.

Baranyay László felvetette: minimális életképességet látva igyekeznek könnyítéseket eszközölni, de ehhez elengedhetetlen a világos tulajdonosi struktúra. A Széchenyi pihenőkártyához (SZÉP) szintén nagy reményeket fűznek az ágazati szereplők, de szerintük túl hamar vezették ki az Üdülési Csekket, miközben váltótársa még nincs a piacon, csak 2012 második felében várható. Ez különösen a vidéki szállodákat érinti hátrányosan. Képviselői javaslat szerint a SZÉP értékének 50 százalékáig lenne szállásdíjra használható. Persze midennek az alapja a stabil gazdasági környezet; stabil árfolyamok, ésszerű és a szomszéd országokkal versenyképes adóterhek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.