A hazai szállodaipar idei kilátásai: lassabb forgalomnövekedés várható

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) ismét elkészítette éves szállodapiaci elemzését – az ágazat bővülésének, versenyképességének javítását célzó javaslataival –, melyben a szállodaipar idei kilátásairól is szó esik.

Az elemzésben kiemelik: 2015-ben a magyar turizmus GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulása 9,4%, a közvetlenül foglalkoztatottak száma 338 ezer volt, turizmusunk devizabevételei 4,81 milliárd eurót tettek ki, a növekedés 8,9% volt 2014-hez képest. A devizabevétel és -kiadás egyenlege 3,16 milliárd euró volt (index: 109,5%).

2015-ben a World Economic Forum által készített Turizmus és Utazás Versenyképességi Világranglistán – amelyen 141 ország szerepel – Magyarország a 41. helyet érte el, ami visszaesést jelent a 2013-ban elért 39. helyhez képest.

A Nemzetközi Konferenciák és Kongresszusok – ICCA – 2015. évi felmérése szerint Magyarország a 36-37., Budapest a 19-20. helyen végzett, ami két hellyel gyengébb az előző évinél. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy 2007-ben ugyanezen a listán Budapest még a 7. helyet foglalta el. Az ICCA 2015. évi ranglistáján a versenytársak közül Magyarországot Ausztria (14. hely), Lengyelország (21. hely), Csehország (25. hely), Budapestet Bécs (4. hely) és Prága (11. hely) előzték meg.

Az STR riport szerint 2015-ben a vizsgált öt közép-kelet-európai ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között Magyarország szállodái szobafoglaltságban 71,5%-kal Ausztria mögött a második, nettó átlag szobaárban 69,1 euróval Ausztria és Csehország mögött a harmadik, nettó REVPAR-ban 49,4 euróval ugyancsak Ausztria és Csehország mögött a harmadik helyen végeztek. Szállodáink pozíciója mindhárom mutatóban azonos volt az előző évivel az öt ország között.

Budapest szállodái 2015-ben az STR riportban vizsgált 31 európai város között szobafoglaltságban 73,2%-kal a 14., nettó átlag szobaárban 73,5 euróval a 26., nettó REVPAR-ban 53,8 euróval a 24. helyen végeztek. Ezen adatok szerint Budapest szállodái 2015-ben szobafoglaltságban és REVPAR-mutatóban egy-egy hellyel előbbre kerültek a 2014 évi tizenötödikről, nettó átlag szobaárban továbbra is a 26. helyen szerepeltek.

Az STR rangsorban történő egy hellyel való előrelépés ellenére Magyarország és Budapest továbbra is olcsó desztinációnak számít. Ezt igazolják a szakmai sajtóban, s általában a médiában folyamatosan megjelenő hírek. Például a Tripadvisor 2015. július 29-i tájékoztatása szerint Budapest a 4. legolcsóbb az európai városok toplistáján Isztambul, Bukarest és Krakkó után. A Bank Ausztria 2015. július 14-én, majd 2016. július 4-én készült értékelése szerint a nyújtott szolgáltatások árait tekintve Magyarország áll az első helyen a vizsgált országok között. Hazánkban az osztrák turisták 2014-ben 100 euróért 168 euró értékű, 2015-ben már 172 euró értékű turisztikai szolgáltatást kaptak az otthoniakhoz hasonlítva. A Mastercard 2015. június 3-i sajtóközleménye szerint Bécsben a turisták tartózkodásonként átlagosan 218.000 forintot, Budapesten 98.000 forintot költenek.

A magyar turizmus jövőbeni kilátásai – főleg az elmúlt években, 2016. január-május között tapasztalt pozitív tendenciák tükrében is – kedvezők. Az MSÉSZ kiadványa szerint a fejlődést segíthetik a turizmus új állami irányításának bejelentett, tervezett intézkedései. Ezen túlmenően a Budapesten és másutt tervezett – a turizmus számára is lökést adó – városfejlesztések, mint a Liget projekt, a nagy kapacitású kongresszusi központ vagy a nagy rendezvények – mint például a Vizes VB –, az újabb fürdőfejlesztések, a „kibontakozó gasztronómiai forradalom”, a Bocuse d’Or budapesti versenyen elért magyar siker is hozzájárulhat a további növekedéshez. Ehhez azonban kutatásokkal alátámasztott, a mértékadó szakmai szervezetekkel egyeztetett országos, valamint Budapestre és a Balatonra kiterjedő turizmus stratégia kidolgozása és következetes végrehajtása, továbbá a szállodai vállalkozások jövedelemtermelő képességének szabályozási eszközökkel történő javítása szükséges.

Az MSZÉSZ-tagszállodák jelzései szerint 2016-ban a 2015-ben elért rekorderedmények, a forgalom további, bár a tavalyinál kisebb ütemű növekedése várható az alábbiak szerint. A belföldi kereslet tovább nő – ezt igazolják az I-V. hónapok adatai – a lakosság erősödő vásárlóerejének, költési hajlandóságának köszönhetően. A szomszédos, földrajzilag közeli országokból – Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Románia stb. – egyre többen látogatják vidéki gyógy- és üdülőhelyeinket.

Meghatározó piacainkról – Európából, az EU-tagországokból – fennmarad a stabil kereslet, mérsékelt ütemű növekedéssel. Ázsiából – Kínából, Dél-Koreából, Izraelből – két számjegyű növekedés várható. Ebben nagy szerepe lesz a Budapest és egyes új ázsiai desztinációk között várhatóan induló új légi járatoknak.

Ugyanakkor piacépítő intézkedések hiányában a német piac további visszaesése valószínűsíthető, s bizonytalan, hogy az orosz piacról a kereslet csökkenése hogyan alakul. Nagy-Britannia EU-ból való kilépésének hatásai még nem láthatók, de amennyiben az angol font gyengülése tartós marad, az a brit beutazás csökkenését okozhatja.

A korábbi évek tapasztalatai szerint 2016-ban a külföldi keresletre várhatóan fékezően hat a labdarugó EB és a nyári Olimpiai játékok megrendezése, valamint a terrorizmus veszélyének esetleges erősödése is.

Az MSZÉSZ éves szállodapiaci elemzését ide kattintva töltheti le.

Forrás: MSZÉSZ


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?