A kormány fejlesztené Ferihegyet

A kormány fejlesztené a Liszt Ferenc Repülőteret. Ez a terve a reptér üzemeltetőjének is, de előtte néhány bürokratikus akadályt le kellene küzdeni.

Orbán Viktor miniszterelnök szombaton a Magyarország Barátai Alapítvány rendezvényén arról beszélt, hogy az államnak és a reptér tulajdonosainak közösen kell kidolgozniuk egy nagyszabású fejlesztési tervet, különben – ahogy a kormányfő fogalmazott – a repülőtér eléri fejlődési korlátait. A légikikötő utasforgalmi rekorddal zárta 2014-et, csaknem 9 millió 200 ezer utast szolgált ki a fővárosi reptér – számolt be az M1 hétfő reggeli Híradója.

„Fel kell keresnünk a reptér tulajdonosait, mert a területek mind a mi kezünkben vannak, nélkülünk nem lehet fejleszteni” – nyilatkozta Orbán Viktor a rendezvényen. Kérdésre válaszolva kifejtette: a kormány kész együttműködni a tulajdonosokkal a repülőtér további fejlesztéséről. „Nagyvonalú repülőtér-fejlesztési koncepciót kell létrehoznunk, mert ha Bécs annyival előttünk marad, mint amennyivel most előttünk van, akkor nem tudunk felzárkózni Közép-Európában.”

A Híradó megkereste a Budapest Airportot, de a társaság egyelőre nem akart reagálni a kormányfő kijelentéseire. Szóvivőjük annyit mondott, hogy kész fejlesztési terveik vannak. Ebben szerepel egy reptéri szálloda építése és egy légi teheráruelosztó-központ kialakítása is. A Híradó szerint Hardy Mihály ugyanakkor megjegyezte, mindenképpen szükséges lenne a 2-es terminálhoz vezető kötöttpályás tömegközlekedési összeköttetésre, illetve a Ferihegyre vezető gyorsforgalmi út fejlesztésére is.



Szükség lenne repülőtéri szállodára

Évek óta topog egy helyben egy repülőtéri szálloda építésének ügye, elsősorban néhány bürokratikus-jogértelmezési kérdés miatt. A reptéri szállodára pedig komoly piaci igény mutatkozik: sok az éjszakázó járat, ezek személyzete itt pihenhetne, jelentős igény van egynapos konferenciákra, de sok a hajnalban induló járat is, így akik vidékről jönnek a repülőtérre, az utazás előtt elképzelhető, hogy eltöltenének egy-egy éjszakát a repülőtéri hotelben. Már 2012-ben is írtunk a problémáról, akkor egy reptéri Business Park fejlesztéséről is szó esett. Akkor azt írtuk: egy négycsillagos szállodai fejlesztés ügye is elakadt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. bürokráciájának útvesztőiben. A Budapest Airport ugyanakkor ígéretet tett arra, hogy továbbra is a dél-pesti régió legnagyobb munkahelyteremtő központja marad és így továbbra is új lehetőségeket kínál nem csupán a légiközlekedési iparág szereplői, hanem más vállalkozások számára is.

A gyorsforgalmi út fejlesztése is központi kérdés, hiszen a jelenlegi út egy 1941-es nyomvonal mentén halad, ami az akkori forgalmi igények szerint épült. Ennek bővítésére, valamint egy kötöttpályás tömegközlekedési megoldásra is szükség van. Számos országban létezik a várost a repülőtérrel összekötő földalatti vagy vasúti összeköttetés. A SkyCourt 2011-es építésénél ezt már nem tudták a tervekbe illeszteni, azonban az építtetők a reptér mellett kihagytak egy 300 méteres földsávot, így a meglenne a helye egy esetlegesen építendő, kötöttpályás metró- vagy vasútállomásnak.

A témában munkatársunkat, a Vendég & Hotel felelős szerkesztőjét is megkérdezte az M1 stábja. Vágó Ágnes elmondta, hogy mindenképpen ki kellene használni a Liszt Ferenc repülőtér kedvező adottságait, és ő is úgy véli, újabb fejlesztésekre lenne szükség a reptéren és annak környékén. Hozzátette, elsősorban a szállás és a közlekedés terén lenne szükség bővítésre és korszerűsítésre. Vágó Ágnes kiemelte: ismert, hogy a budapesti repülőtér 1500 hektáron, míg a sokkal nagyobb forgalmat lebonyolító London-Heathrow-i repülőtér 1200 hektáron fekszik, tehát bőven van hely a további fejlesztések megvalósítására.



Idén 65 éves a budapesti repülőtér

Hatvanöt éve ezen a napon kezdte meg működését a magyar főváros új repülőtere. A történelmi esemény 1950. május 7-én, Budaörsről az első Li-2-es utasszállító repülőgép átrepülésével kezdődött Ferihegyen, ezzel indult el a polgári repülés a mai is működő repülőtéren. Az első évben 7 133 utas fordult meg a repülőtéren, 2014-ben ez a szám meghaladta a 9 milliót.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, korábbi nevén Ferihegyi repülőtér története még ennél is korábbra nyúlik vissza. A repülőtér területét már 1938-ban kijelölte a főváros kettős használatú, polgári-katonai repülőtér céljaira, azonban a II. világháború közbeszólt. Ferihegyen – bár megindult az ifj. Dávid Károly által tervezett egyedi, Bauhaus-stílusú utasforgalmi épület kivitelezése – elsősorban a Magyar Királyi Légierő és a Repülő Kísérleti Intézet hangárjai épültek meg, civil utasforgalom alig volt. A repülőteret 1944-ben több szövetséges bombatámadás is érte, emiatt csak 1950-re épült újjá (az eredeti tervek alapján) és május 7-én fogadta az első Li-2-es (az amerikai Douglas DC-3 Dakota típusú gép szovjet licenc változata) utasszállító gépet. Az akkori repülőtérnek „mindössze” 1500 méter hosszú betonozott futópályája volt, amelyet később, sugárhajtású gépek miatt fokozatosan meghosszabbítottak. 1958-ra épült meg mai teljes hosszában, vagyis 3000 méteren az 1-es futópálya.

1974-re a budapesti repülőtér utasforgalom meghaladta az évi egymillió főt, a mai 1-es terminál már nem győzte a forgalmat. Emiatt 1977-ben megkezdődtek az új irányítótorony, a párhuzamos 2-es futópálya (3700 m) és az új műszaki bázis, a javítóhangárok tervezése és építése. 1985-ben készült el a mai 2A Terminál épülete, amely napjainkban a schengeni járatok utasait kezeli. A folyamatosan növekvő forgalom miatt további fejlesztésekre volt szükség, így 1998-ban átadták a 2B Terminált.

2002-ben jelentős szervezeti változás is történt a repülőtéren, az addigi Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságból (LRI) kivált a légiforgalmi irányítás (HungaroControl) és megalakult a repülőteret jelenleg is üzemeltető Budapest Airport Zrt. A sikeres privatizációt követően 2006 januárjától brit irányítás alatt működött a Budapest Airport Zrt, majd 2007 júniusától a német HOCHTIEF AirPort vezette nemzetközi konzorcium vette át a részvények 75%-át, míg a részvények 25% +1 szavazatnyi része a magyar állam tulajdonában maradt egészen 2011 nyaráig, amikor is az állam opciós jogával élve eladta részét a többségi tulajdonosi csoportnak. A privatizációkor az új tulajdonos összesen 261 millió euró (75 milliárd forint) értékű fejlesztési projektre vállalt kötelezettséget, amit 2012-ig maradéktalanul teljesített és azóta jelentősen túl is lépett, hiszen a fejlesztések összértéke már meghaladta a 320 millió eurót (kb. 110 milliárd forintot). 2013 januárja óta a HOCHTIEF AirPort felvásárlásával a kanadai PSP Investments lépett a fő tulajdonos, a német cég repülőtéri érdekeltségeit kezelő vállalat pedig az AviAlliance GmbH nevet vette fel.

A fejlesztések közül a legkiemelkedőbb a 2. Terminál A és B szárnyát összekötő SkyCourt (Égi Udvar) felépítése volt mintegy 100 millió euró értékben. A 2011-ben átadott elegáns, magas színvonalú SkyCourt (vezető tervező: Tima Zoltán – KÖZTI) egyszerre teremtett felejthetetlen építészeti és utazási élményt, valamint korábban nem látott gazdag vásárlási és éttermi kínálatot. Az új terminál egyszerűbbé és kényelmesebbé tette az utazást a repülőtéren, bővítette a repülőtér áteresztőképességét.

A budapesti repülőtér 2012. február 3-án szenvedte el története legnagyobb válságát a Malév nemzeti légitársaság leállásával és csődjével. Abban az évben az utasforgalom több százezer fővel visszaesett, az átszálló forgalom gyakorlatilag teljesen megszűnt, a repülőgép fel- és leszállások száma pedig a 2002-es szintre esett vissza. A Budapest Airport a nemzeti légitársaság leállásával súlyos pénzügyi károkat szenvedett, egy sor beruházás felfüggesztéséről döntött, köztük a Cargo City névre keresztelt projekt leállításáról, csoportos létszámleépítést jelentett be, valamint a működésének hatékonyabbá tétele érdekében a történelmi 1. Terminált is bezárta. A repülőtér üzemeltetője a krízis ellenére folytatta a repülőtér fejlesztését és új szolgáltatások bevezetését. A Budapest Airport azonnali és jelentős lépéseket tett a megszűnt útvonalak és az utasforgalom helyreállítására, ennek köszönhetően 2014-ben már ismét minden korábbinál nagyobb, rekord forgalmat könyvelhetett el a repülőtér.

Forrás: m1


Hamarosan Európa Fesztivál - a 20 éves EU-s csatlakozás ünnepe

Hamarosan Európa Fesztivál - a 20 éves EU-s csatlakozás ünnepe 

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?