A MUISZ közgyűléséről jelentjük 2. rész: hazai biztosítási piac, buszos körkép, jön a tisztújítás

A jövőre félévszázados fennállását ünneplő Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) 97. közgyűlését az andalúziai Sevillában tartotta május 24-én, az Abades Tirana konferenciaközpontban. A szakmai rendezvényre mi is meghívást kaptunk.

Példamutató módon, összehangolt formában tartották meg közösen előadásukat a három, tulajdonképpen egymásnak konkurenciát jelentő biztosítási ágazat képviselői: az idei aktualitásokról Sárközi Csilla, a Colonnade Insurance képviseletében, Major László, az Európai Utazási Biztosítótól és Nagy Róbert, a Mondial Assistance-től számolt be a jelen lévő utazási szakembereknek.

           

A Covid és a szomszédunkban zajló háború a biztosítási ágazatot sem kímélte

Elsőként a biztosítási piac áttekintése kapcsán azt jegyezte meg a szakértő, hogy bár nem túl jó vélemények olvashatók kommentenként az utasoktól, azonban tudni kell, hogy a biztosítási cégek pont az a háttérterület az utaztatás során, ami fontossá válik, ha bajba kerül kerül az utas. Hiszen, ha rendelkezik utasbiztosítással, azonnal segítségére sietnek.

Elhangzott, hogy maguk a biztosítók nem túl sokat tesznek hozzá a hazai GDP alakulásához (2,5%), ami az EU-s átlagértékhez (7%) képest is elég alacsony. 2019-ig nőttek az ágazat bevételei, a koronavírus-járvány alatt azonban az utasbiztosítások piacán is volt radikális visszaesés. Utána mindenki várta a fellendülést, ami el is kezdődött, de aztán kirobbant az orosz-ukrán háború, ez ismét nem tett túl jót az utazási kedvnek, és vele együtt a biztosítási piacnak sem.

Ezért, egy évtized után, 2022. harmadik negyedévére, hosszú idő után először a biztosítási ágazat veszteséges lett. Ennek az az oka, hogy a kárgyakoriság nagyon megnőtt és a kárinfláció is megugrott, magyarázta a szakember.

A kormányzati extraprofitadó 162 milliárd forint költségvetési befizetést jelentett a biztosítók számára. Mivel az adó idén is kötelező, ezért ebben az évben 200 milliárdos befizetést várnak el e téren a biztosítóktól.

Az idei év piaci kihívásai között az extraprofitadó mellett az inflációt, az emelkedő kamatkörnyezetet, valamint a képzett munkaerő hiányát említette a szakember.

„Van egy jó bankkártyám, akkor meg minek?”

Jó hírként hallhattuk, hogy jelenleg a magyar utasok 55 százaléka köt utazás előtt utasbiztosítást, számuk folyamatosan nő, és szerencsére egyre kevesebb azon alulbiztosított utazók száma, aki csupán bankkártyájának „háttérországával” vagy EU-s kártyával kel útra, azaz úgy gondolja egy-egy baj esetén mindez elegendő.

Az utasbiztosítási piac árbevétele 2022-re elérte a 2019-es szintet, idén az első negyedévben pedig jelentős ugrás, 38 százalékos növekedés volt tapasztalható. Ezért bizakodó a szakma, sikerév lehet az idei, mondta ennek kapcsán a szakember.

Megtudtuk azt is, hogy a piac a prémium termékek felé mozdult el, a kiegészítő, bankkártyás termékeket sok biztosító kifuttatja. A Covid-fedezetre és az útlemondásra továbbra is jelentős az igény, emellett pedig egyre többen kötnek például kerékpárra biztosítást, az éves biztosítás is egyre népszerűbb.

Szomorú viszont, és a magyar egészségügy kapcsán igencsak elgondolkoztató az a tény, amit említett még a szakértő: magyar honfitársaink közül sokkal többen kényszerülnek orvosi, kórházi ellátásra, mint a szomszédos országokból indulók – ez is mintegy azt jelzi, hogy a magyar egészségügyi ellátás ma nincs a helyzet magaslatán. Aminek, mint tudjuk, nem a szakképzés, a tudás hiánya, hanem a súlyos munkaerőhelyzet az oka hazánkban.

Csendes bezárások, felezési szabály

A vagyoni biztosítékokról is szó esett az utasbiztosítások kapcsán, míg korábban minden évben az október és május volt a legforgalmasabb időszak, most már egész éves termékké vált a vagyoni biztosíték.

A piaci helyzetet meghatározza, hogy a hazai utazási irodák száma 2017 - 2023 között folyamatosan csökkent: 6 év alatt 225 irodával lett kevesebb az országban. A pandémia különösen a szervezőket tizedelte meg: lefeleződött a tour operatorok száma, sokan közvetítőként próbálták átvészelni a legnehezebb időszakot. A koronavírus-járvány végével voltak ugyan új irodanyitások, de nincs igazai felfutás, mondta a szakértő.

E terület ismertetése során azt is megjegyezte – bár a szakma számára nyilván nem újdonság -, hogy a charteres irodák száma 22-ről 15-re csökkent a Covid-időszakban, nem beszélve a „csendes bezárásokról”, amire szintén volt nem is egy példa az elmúlt évek során.

Azt is megtudtuk, hogy az elmúlt három évben 10 esemény során történt un. „zárt káresemény”, és ez összességében mintegy 400 millió forintos kárrendezést jelentett. 

A vagyoni biztosíték-piac három szereplős idehaza, a vagyoni biztosítékok összege a MUISZ által kilobbizott „felezési szabály” 2021-es bevezetésével 375-ről 209 milliárd forintra csökkent. Nagyon sokan ugyanakkor, hangzott el, 2021 óta pénzbeni letéttel oldják meg a vagyoni biztosítékot. Van lehetőség bankgaranciára és többféle kombinációra is, így manapság már minden vagyoni biztosíték egyedi termék, hallhattuk.

Vár a Vár? Szárnyakon vagy busszal a reptérre? Hősiesen tartja magát a Hősök tere

A biztosítási piac aktualitásai után a buszos turizmus jelenlegi helyzetéről számolt be a szakértő, Jakus József, a MUISZ közúti közlekedési bizottságának vezetője. Aki óvta intette attól a szakmát, hogy turistabusszal induljanak neki a Várba utasaikkal, mert május 15-től érvénybe lépett a rendelkezés, miszerint nem engedik be a Vár területére eső parkolókba a buszokat, hiszen kezdetét vette a régészeti feltárás az adott területen. A Citadellánál lévő buszparkoló esetén sem jobb a helyzet, bár itt van egy 17 férőhelyes parkolási lehetőség, azonban egyelőre ez sem elérhető.

A budapesti repülőtér kapcsán pedig azt az ígéretet kapta a szakember, hogy június közepére átadnak az alsó parkolóban az érkező forgalom számára nyolc darab nagy turistabusz utasfelvevőhelyet. Ettől kezdve nagyon korszerű kiszolgálása lesz majd az érkező utasoknak.

A Hősök tere pedig továbbra is „tartja a frontot” busz-vonalon, ez még megközelíthető turistabuszokkal, másutt azonban a fővárosban eléggé döcögős a közlekedés. „Nincs elég busz, és sofőr sem”, summázta véleményét a szakember, és még annyit ajánlott a szakmának, mindenki időben rendeljen csoportjának buszjáratot, mert meglehetősen véges a kapacitás.

Ősszel tisztújító közgyűlés

Molnár Judit elnöknő a közgyűlés zárszavaként elmondta, hogy november 14-én tartják tisztújító közgyűlésüket a Magyar Nemzeti Múzeumban, és várják a jelöléseket a különböző pozíciókra. További aktualitás, hogy hamarosan frissül a MUISZ weboldala. A Magyar Turizmus Akadémiával együttműködve pedig szeptemberben és decemberben 1-1 napos tréninget szerveznek adózási, számlázási ismeretekből, kalkuláció készítéséből, amelyen a MUISZ-tagok jelentős kedvezménnyel vehetnek részt.

Forrás: Turizmus Online


Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?