hirdetés
hirdetés

Balatoni hajótársaságok csatája

A Balatonnál nem mindenkinek annyira felhőtlen az öröme az idei nyári szezon után, mint a Balatoni Hajózási Zrt. vezetőinek. Ráadásul a Bahart sikere közvetlenül összefügg azzal, hogy van, akinek rosszabbul ment - állítja az egyik konkurens cég vezetője.

hirdetés

Néhány napja tudósítottunk a Bahart szezonértékelőjéről, ahol a cég vezetői az elmúlt öt év legjobb eredményeivel jellemezték az idei szezont. A Balaton második legnagyobb hajóstársaságánál, a Jókai, a Róza és a Balaton motoroshajókat üzemeltető füredi Vanyolai Kft.-nél szó sincs ilyen sikerekről, sőt a cég talán legfontosabb tevékenységénél, az egyéni szervezésű sétahajózásnál jelentős visszaesést könyveltek el.

Korábban már írtunk arról, hogy a Balaton közforgalmú kikötőit birtokló Bahart az idei szezon előtt emelte a kikötőhasználati díjakat. Bár ez is jelentős plusz kiadást okozott a Vanyolai Kft.-nek, nem ez volt a legfájóbb pontja a Bahart intézkedéseinek, hanem a kikötőhasználati rend átalakítása - tudtuk meg Vanyolai Krisztiántól, a családi vállalkozás egyik ügyvezetőjétől.

Saját kikötőben saját hajó

A korábbi években a Bahart gyakorlatilag egyenlő esélyt biztosított saját magának és a füredi kikötőben működő másik két hajózási cégnek a vendégek szerzésében. A három társaság heti váltásban használhatta a móló kikötőhelyeit, így három hetente mindenki egy hétre a legfrekventáltabb helyre került, ahol a sétálók először találkozhatnak a hajókkal. Az idei nyártól a Bahart megszüntette ezt a rendszert, a legforgalmasabb helyeket magának tartotta fenn. Amikor márciusban dr. Halmos Gábor vezérigazgatót a döntésről kérdeztük, példaként azt hozta, hogy egy áruház parkolójába sem engedik be a konkurens üzlet árusát. A saját kikötőjükben a saját hajóiknak kell a legjobb helyen állni - jelentette ki akkor, és így is lett.

Vanyolai Krisztián szerint az új rendszerben a mólóra érkező vendégek állandóan a Bahart hajóiba, tábláiba botlottak. Mire átértek a kikötő másik felére, ahol az ő hajóik állomásoznak, már a turisták többsége túlesett a jegyvásárláson, hozzájuk csak egy jelentősen megszűrt vásárlóréteg jutott el.

A füredi kikötő legeldugottabb pontján árválkodó Jókai hajót nehezebben találják meg a potenciális utasok (Fotó: Győrffy Árpád)
A füredi kikötő legeldugottabb pontján árválkodó Jókai hajót nehezebben találják meg a potenciális utasok (Fotó: Győrffy Árpád)


Az ügyvezető szerint ez lehetett a meghatározó oka annak, hogy az egyéni sétahajó-forgalmunk mintegy húsz százalékkal csökkent az előző szezonhoz képest, miközben a csoportos szervezésű hajózásban a múlt évihez hasonló, annál kicsit jobb is volt a forgalmuk.

Vanyolai Krisztián szerint a csoportos szervezésű forgalom javulása a megerősített marketingmunka mellett annak köszönhető, hogy általánosságban is nőtt az érdeklődés az ilyen programok iránt.

"A válság előtt megszokott része volt a céges csapatépítő tréningeknek a balatoni hajózás. Az utóbbi években eltűntek az ilyen igények, de az elmúlt szezonban ismét élénkülést tapasztaltunk ezen a piacon, ami talán azt jelzi, hogy visszatér az üzleti turizmus a hajózási területre is" - véli az ügyvezető.

A hajózási cégek közötti területi villongás nem maradt teljesen az érintett vállalkozások belső ügye. A balatonfüredi önkormányzat szeretné, ha a kikötőt használók újra egyenlő esélyekkel indulhatnának, de a Bahartban birtokolt kilenc százalékos tulajdonrésze kicsi ahhoz, hogy a cég vezetőit ilyen döntésre szorítsa.

Emiatt még az is felmerült, hogy hosszú távon esetleg más helyen kell kikötőt biztosítani a független vállalkozásoknak a működéshez. Ezért a Tagore sétány most zajló rekonstrukciójánál a keleti rész út-, illetve sétányhálózatát, vízparti kapcsolatait eleve úgy tervezték, hogy szükség esetén különösebb átalakítások nélkül egy új mólót lehessen ott létesíteni.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai