Vidéken dinamikusabban nő a külföldi vendégéjszakaszám

A hazai szállodaipar 2016 első féléves eredményei összességében jónak értékelhetők, bár Budapesten idén áprilisban, májusban és júniusban is csökkent a külföldi vendégéjszakák száma a múlt évhez képest. Az MSZÉSZ Trendriportja.

A külföldi vendégszám növekedésében az idei első fél évben a vidéki szállodák messze megelőzték a budapesti hoteleket. A Budapesten kívüli szállodákban a külföldi vendégéjszakák száma 10%-kal, Budapesten csak 0,5%-kal nőtt. Legnagyobb küldőpiacainkról kiemelkedő növekedés mutatkozott Csehországból (14,3%) és Romániából (+20,7%). Folytatódott az orosz piac leépülése. Az első hat hónapban 10,4% volt az orosz vendégéjszakák számának csökkenése. Feltűnő, hogy az orosz–ukrán konfliktus folytatódása ellenélre az első hat hónapban az ukrán szállodai vendégéjszakák száma viszont 32,8%–kal nagyobb lett. Hagyományosan legnagyobb piacunkról, Németországból is folytatódott az elmúlt években tapasztalt negatív tendencia. A vendégéjszakák száma az év első felében 4,3% -kal csökkent.

2016 júniusában a magyarországi szállodai kínálat, a szobák száma országos szinten – 59.624 – a múlt évinél 0,8%-kal, Budapesten 2,5%-kal, a Balatonon 1,8%-kal nagyobb volt.

Az év első felében a szállodai vendégéjszakák száma országos szinten 5,6%-kal, Budapesten 1,5%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 8,8%-kal, a balatoni régióban 13,7%-kal nőtt. Szállodáink átlagos kihasználtsága 50,6% (a bázisnál 1,6 százalékponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 17.379 Ft (bázis i. 103,8%), bruttó REVPAR mutatója 8.795 Ft (bázis i. 107,2%) lett a KSH gyorsjelentése szerint.

Idén január–június között országos szinten a szállodák bruttó szoba árbevétele 87.691 millió Ft (bázis i. 109%), összes bruttó forgalma 152.832 millió Ft (bázis i. 106,7%) volt.

A hazai szállodák az első félévben a közép-kelet-európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között a REVPAR-mutatót (egy kiadható szobára jutó szoba árbevétel) tekintve 48,8 euróval a 3. helyen voltak.

2016 első felében a KSH adatai szerint a budapesti szállodák átlagos kihasználtsága 64,3% (a bázisnál 0,5 százalékponttal kisebb), bruttó átlag szoba ára 21.632 Ft (bázis i. 105,8%), bruttó REVPAR-mutatója 13.903 Ft (bázis i. 104,9%) volt. A fővárosban a REVPAR-mutató az 5* kategóriában 30.051 Ft (index: 105,6%), a 4* kategóriában 12.298 Ft (index: 107,6%), a 3* kategóriában 7.185 Ft ( index: 109,5%) volt.

Budapesten a szállodák bruttó szobaárbevétele 48.734 millió Ft (bázis i. 108,3%), összes bruttó forgalma 76.893 millió Ft (bázis i. 106,1%) volt.

Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy idén január–június között a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 41,9%-a, a belföldi vendégéjszakák 10,7%-a, a külföldi vendégéjszakák 66,2%-a, az összes szállodai árbevétel 50,3%-a, szobaárbevétel 55,6%-a budapesti hotelekben realizálódott, miközben a szállodai kapacitás – szobaszám – 32,4%-a volt Budapesten.

Budapest az STR riportban szereplő 31 város között január–június hónapokban szobafoglaltságban 68,1%-kal a 15. (Athént, Bakut, Belgrádot, Brüsszelt, Genfet, Helsinkit, Isztambult, Milánót, Moszkvát, Pozsonyt, Párizst, Rigát, Rómát, Szentpétervárt, Szófiát, és Vilniust megelőzve), nettó átlag szobaárban 74,4 euróval a 26. (Pozsonyt, Rigát, Szófiát, Varsót és Vilniust megelőzve), nettó REVPAR-ban 50,7 euróval a 20. (Bakut, Belgrádot, Bukarestet, Isztambult, Moszkvát, Pozsonyt, Rigát, Szentpétervárt, Szófiát, Varsót és Vilniust megelőzve) helyet érte el.

2016 első felében a közép-kelet-európai régióban a vizsgált 5 főváros – Bécs, Budapest, Prága Pozsony, Varsó – között Budapest a REVPAR-mutató tekintetében 50,7 euróval a 3. helyet érte el Pozsony és Varsó előtt, Bécs és Prága mögött az STR riport szerint.

A KSH adatai alapján 2016 I.- VI. hónapokban a vidéki szállodák összes forgalma 75.939 millió Ft (bázis i. 107,4%), bruttó szoba árbevétele 38.957 millió Ft (bázis i 109,8%) volt. Ezek szerint 2016 első felében az országos összes szállodai forgalomnak 49,7%-a, a szoba árbevételnek 44,4%-a realizálódott a Budapesten kívüli szállodákban.

Közel 20%-os belföldi vendégéjszakaszám-növekedés a Balatonon

A balatoni régióban 2016 I.-VI. hónapokban a szállodák átlagos kihasználtsága 45,4%, a bázisnál 2,9 százalékponttal jobb, bruttó átlag szobaár 13.668 Ft (bázis i. 100,4%), bruttó REVPAR-mutató 6.205 Ft (bázis i. 107,1%), bruttó szobaárbevétele 9.927 millió Ft (bázis i. 109,6%), összes árbevétele 19,166 millió Ft (bázis i. 106,5%) volt. A balatoni szállodák szobaárbevétele az országosnak 11,3%-át, az összes árbevétele az országosnak 12,5%-át tette ki január-áprilisban.

A Balaton régióban az első félévben a szállodai vendégéjszakákból 66,9% volt a belföldiek, 33,3% volt a külföldiek részaránya. A külföldi a bázishoz képest 3,4%-kal, a belföldi 19,6%-kal nagyobb lett.

Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a szobaárak, a REVPAR, a forgalom növekedését az év első felében az EUR/HUF árfolyam változása kis mértékben javította, mert a féléves átlag 312,7 HUF/EUR árfolyam a 2015 január–júniusi 307,5 Ft árfolyamnál 1,7%-kal gyengébb volt.

2016. I.-VI. hónapokban országos szinten a 3*-os hotelek teljesítménye javult a legnagyobb mértékben. Ezeknél a bruttó REVPAR (5.450 Ft) 11,3%-kal múlta felül a bázist. A háromcsillagos szállodák kihasználtsága 49,7% (2,4 százalékpont javulás), a bruttó átlag szobaár 10.969 Ft (index: 106%) lett. Az 5* kategóriában 63,3% szobafoglaltságot (1,6 százalékpont csökkenést), 40.042 Ft bruttó szobaárat, (index: 107,6%), 25.340 Ft bruttó REVPAR-t (index: 105%) értek el. A 4*-os hoteleknél elért bruttó REVPAR (10.012 Ft) 5,9%-os növekedést jelent. Ebben a kategóriában a kihasználtság 59,4% (1 százalékponttal jobb a bázisnál), a 16.862 Ft bruttó átlag szobaár 4,2%-kal múlta felül a bázist.

A szállodai TREVPAR (egy kiadható szobára jutó teljes árbevétel) országos szinten az első félévben 15.329 Ft volt, ami 5%-kal magasabb a 2015 hasonló időszakában elértnél.

A KSH jelentése szerint a belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP-kártya forgalma a hazai szállodákban 2016. I-VI. hónapjaiban 6.636 millió Ft volt, ami a bázisban elért 6.166 millió Ft-nál 7,6%-kal nagyobb.

Az idén január-június között a szállodákban beváltott összesen 6.636 millió Ft értékű SZÉP-kártya a magyarországi hotelek belföldi 29.123 millió Ft szállásdíjbevételének 22,8%-át tette ki.

Júniusban a szállodákban jelentkező SZÉP-kártya-forgalom 1.265 millió Ft volt, ami azonos volt a 2015. júniusival.

Több román és cseh, kevesebb olasz turista jött hozzánk

Legnagyobb beutazó piacaink közül az első félévben jelentős volt a szállodai vendégéjszakák számának növekedése a román (+20,7%), a cseh (+14,3%) piacokról, de nőtt a vendégéjszakák száma Nagy-Britanniából (+6,2%), az USA-ból (+3,5%), Lengyelországból (+2%) és Ausztriából (+0,7%) is. Visszaesés volt Olaszországból (-12,6%), Oroszországból (-10,4%), és Franciaországból (-6,3%).

A szomszédos országok közül Szlovákiából (+16,3%), Romániából (+20,7%), Ukrajnából (+32,8%), Ausztriából (+0,7%), Szerbiából (+3,8%) nőtt, Szlovéniából (-3,4%), Horvátországból (-10%) csökkent a szállodai vendégéjszakák száma.

Hagyományosan legnagyobb piacunkról, Németországból folytatódott az elmúlt években tapasztalt negatív tendencia, a vendégéjszakák száma 4,3%-kal kevesebb lett az év első felében.

Idén tovább folytatódott az orosz piac elmúlt másfél évben tapasztalt leépülése. Január–június között a szállodai vendégéjszakák száma Oroszországból 10,4%-kal csökkent 2015 hasonló időszakához képest.

Az európai országokból – amelyek részesedése 81,2% volt az összes külföldi vendégéjszakából – 2%, az ázsiai országokból – amelyek részesedése az összes külföldi vendégéjszakából 10,4% volt –18,1%-os növekedés mutatkozott. Az EU-tagországokból 2,1%-kal nőtt a szállodai vendégéjszakák száma.

2016 I.-VI. hónapjaiban szállodáinkban a vendégéjszakák száma Dél-Dunántúlon 2,6%-kal, Dél-Alföldön 12,2%-kal, Észak-Magyarországon 4,5%-kal, a balatoni régióban 13,7%-kal, Nyugat-Dunántúlon 4,9%-kal, Észak-Alföldön 8,7%-kal, a Tisza-tónál 39,6%-kal, Közép-Dunántúlon 5%-kal nőtt.

Az első félévben Európában a szállodák szobafoglaltsága (67,6%) javult, az átlag szobaár (108,4 euró) 1,6%-kal, a REVPAR (73,2 euró) 1%-kal csökkent a múlt évhez képest.. Az STR riportban vizsgált európai régiók között Dél-Európában érték el a legnagyobb, 2,3%-os növekedést a REVPAR-mutató (70,8 euró) tekintetében 2015-höz képest.

Kelet-Európában a szállodák kihasználtsága 3 százalékponttal javulva 59,7% lett. Az átlag szobaár (71,5 euró) 3,5%-kal romlott, a REVPAR-mutató 42,6 euró (bázis i. 101,5%) lett.

2016 első felében országos szinten összesen 10 hotel nyílt meg 681 szobával. ebből 2 Budapesten 125 szobával, 8 vidéken 556 szobával.

MEGJEGYZÉS: Az MSZÉSZ havonta készülő Trend riportja a KSH, az STR riport adatainak felhasználásával készül. A KSH az összes hazai szálloda adatait tartalmazza, az STR a részére adatokat szolgáltató hotelek adataira épül. Ez az STR esetében 62 szállodát – 12.185 szobát –jelent. A KSH adatainak felhasználásával szállodáink teljesítményét országos szinten, Budapestre, a balatoni régióra vonatkozóan mutatjuk be. Az STR adatai alapján elemezzük a hazai szállodai teljesítményeket nemzetközi összehasonlításban. A KSH adatai 1-5* szállodákat tartalmaznak, ezzel szemben az STR riport adatbázisában 1 és 2* hotelek nincsenek.

Forrás: MSZÉSZ


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?