Egyetemi közbringarendszer indult Debrecenben

Kilencven, GPS-nyomkövető rendszerrel felszerelt kerékpáron biciklizhetnek a Debreceni Egyetem hallgatói és oktatói a három campus és a klinikák között. A márciusban teszt üzemmódban működő UniBike nevű kerékpárkölcsönző rendszert külföldi minta szerint építtette ki a Hallgatói Önkormányzat.

Katonás rendben sorakoznak a kék kétkerekűek az Élettudományi Központ előtt. Egy-két kerékpár már hiányzik, ebből is látható, hogy a diákok elkezdték használni az új, környezetbarát közlekedési eszközöket. – Élhető környezetet akartunk teremteni, mely méltó a nemzetközi elismertségnek örvendő Egyetemnek. Hat évvel ezelőtt indult a projektünk azzal a céllal, hogy a távolabb elhelyezkedő campusok, mint az agrár-és a jogtudományi kar épületei, kollégiumai is gyorsan elérhetők legyenek kerékpárokkal – mondta Bognár István, a Debreceni Egyetem Hallgatói Önkormányzatának elnökhelyettese. Elsőként szabadon használható kerékpárjavító állomásokat hoztunk létre. Majd tereprendezést követően kerékpártartókat építettünk. Szükség volt ezekre, mert sok hallgató saját kerékpárjával jár, és tároló hiányában a Nagyerdő területén fekvő épületeket övező fákhoz kötik biciklijüket. Aztán utánajártak a kerékpárkölcsönző rendszereknek. A hazai példák önkormányzati, vagy céges működtetést jelentettek, de ezeket nem akarták. A padovait találták követendő példának. Ott a diákönkormányzat működteti a rendszert, így ők is magukra vállalták kiépítését, működtetését, szervizelését. Kilencven kerékpárt vásároltak, s három campusra telepítették a gépeket: a Böszörményi úti, a Kassai úti, az Egyetem téri campusra, és az Augusztára (klinikák). 35 millió forintba került a rendszer kiépítése. A pénzt a saját bevételeiből biztosította a diákönkormányzat, mint pl. rendezvények belépődíjaiból.

GPS-alapú nyomkövetés, szervizelés

A masszív kerékpárokon minden olyan alkatrészt, amely leszakadhat, letörhet, a vázon belül vezettek el. Csomagtartó, beépített GPS, lámpák, csengő, „macskaszemek” garantálják a közlekedés kényelmét és műszaki biztonságát. A logóra egyetemi pályázatot írtak ki, és a több mint 120 pályázatból a biciklin hajtó figurát választották. A járművek karbantartására a diákönkormányzat környezetvédelmi bizottságának egyik tagja vállalkozott. Ő figyeli a GPS adatait, látja, hogy melyik állomáson hány kerékpár áll, és ahol túl sok van, onnan elszállítja oda, ahol kevés állomásozik. Az Egyetem üzemeltetési osztályától kaptak egy utánfutót erre a célra, és a szervizhez javító készletük is van.

Optimális kerékpárutak

Tervük, hogy optimális kerékpárutakat tartalmazó térképet készítsenek a campusok és a klinikák közötti közlekedésre. A legbiztonságosabb utat akarják megtervezni. Ugyanis sok a külföldi diák, a biciklista, a hazaiak közül sokan közlekednek autóval, mindenki siet az épületek között, amerre rövidebb utat talál. Ebben szeretnének rendet tenni. Továbbá a városközpontban lévő Hittudományi Egyetemet is be akarják vonni a kerékpárkölcsönző rendszerbe. Ugyanis a nagyerdei kollégiumokban laknak tanítóképzős hallgatók is, akiknek szintén jó lehetőség lesz kerékpárral járni az órákra. A kerékpárok a Debreceni Egyetem kártyájával (DEKa kártya) működtethetők elektronikus regisztrációt követően. Bérlet is váltható.

Nagypéntek után, 30-an használhatták először az egyetemi polgárok a kerékpárokat. Löki Viktornak, a Természettudományi Kar biológus hallgatójának tetszik az ötlet. Londonban látott ilyen városi közlekedési lehetőséget, de az ehhez képet bonyolultabb volt, a kerékpár kerekét kellett ki-és beakasztani kölcsönzéskor. Jó ötletnek tartja a kezdeményezést, ő gyalog, megfeszített tempóval 17 perc alatt jut a Karra. – Aki rá van utalva, az használni fogja – vélte.


Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.