Munkahelyi sokszinűség esetén sikeres kommunikáció

Az akadálymentes kommunikációról és az ezzel kapcsolatos láthatatlan fogyatékosságokról a munkahelyen. Nagy Ádám (komm365.hu) belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger írása.

Az “akadálymentes” kifejezés hallatán az első dolog, ami valószínűleg eszedbe jut, az a kerekesszékes, mozgássérült emberek számára speciálisan kialakított rámpák, liftek, a könnyebb közlekedést segítő infrastrukúra lesz, hiszen – szerencsére – ezek napjainkban már a legtöbb üzletben, irodaházban vagy más épületben jelen vannak és kiemelt fontosságot kapnak egy-egy új beruházás során is. Akadályt azonban nem csak jól látható fizikai tényezők jelenthetnek.

A fehérgalléros, irodai munkavállalók mintegy egyharmada rendelkezik valamilyen rejtett fogyatékossággal (forrás), melynek sokszor még ők maguk sincsenek teljesen tudatában; ennél is aggasztóbb az a tény, hogy ennek a bizonyos egyharmadnak mindössze 3%-a meri felvállalni a munkahelyén, hogy ő mondjuk kicsit rosszabbul hall, homályosabban lát, összekever bizonyos színeket, nehezen olvas el hosszabb szövegeket, figyelemhiánnyal vagy épp enyhe autizmussal küzd. A láthatatlan fogyatékosságok listája nagyon hosszú, és súlyosságuk is egészen széles skálán mozog az enyhén zavaró és a munkavégzést teljesen ellehetetlenítő szintek között – ennek megfelelően pedig a kezelésük is esetenként és személyenként teljesen eltérő lehet.

Az alábbiakban pár olyan általános szempontot szeretnék mutatni, melyekre Te, mint kommunikációs szakértő odafigyelhetsz a következő hírleveled, Intranet oldalad vagy épp nyomtatott vállalati magazinod megtervezése során, hogy a lehető leginkább “akadálymentes” élményt biztosítsd célközönséged számára.

  1. Ne csak színekkel kommunikálj. Csak Magyarországon több mint 400.000 színtévesztő ember él, akik bizonyos színeket (leggyakrabban a pirosat és a zöldet) nem vagy csak részben látnak, esetleg nehezebben tudják megkülönböztetni azok árnyalatait egymástól. Nem arról van szó tehát, hogy fekete-fehérben látják a világot (ilyen is létezik, de ez nagyon ritka), de pl. egy grafikon értelmezésénél így is nagyon komoly gondot jelenthet, ha különböző színek helyett minden egyformának tűnik, hiába van pirossal kiemelve rajta a lényeg. Ahelyett, hogy csak színekkel próbálnál meg kihangsúlyozni vagy megkülönböztetni valamit, érdemes emiatt pl. egyszerű ikonokat is használni, vagy akár pöttyös, csíkos, hullámos mintázatokkal megkülönböztetni a grafikon egyes oszlopait egymástól az áttekinthetőség jegyében.
  1. Olvashatóság mindenek felett. Rengeteg látványos kézzel írott, vagy más formában stilizált betűtípus kering a neten, amik nagyban fel tudják dobni egy-egy kommunikációs anyag vizualitását – azonban sosem szabad hagyni, hogy ezek a grafikai látványelemek az olvashatóság rovására menjenek. Ha pl. egy videóban felbukkanó, kézzel írott feliratot neked sem sikerül elsőre kibogarásznod, gondolj bele, mit érezhet valaki, aki mondjuk a minden tizedik embert érintő diszlexiával küzd – és milyen lelkesedéssel fog ezután belső kommunikációs anyagokat olvasni a vállalatnál… A kevesebb néha több: egy kicsit unalmasabbnak, egyszerűbbnek tűnő, ám könnyebben olvasható betűtípus sokkal több emberhez el fogja juttatni üzeneteidet, mint mondjuk a dizájnosabbnak ható konkurencia.

  2. Ne csak olvass, hallgass is. A gyengénlátók és vakok számára egyre profibb képernyőolvasó alkalmazások állnak rendelkezésre, melyek egy kattintásra felolvassák, hallhatóvá teszik az adott honlap, e-mail, dokumentum tartalmát. Jó próbája lehet a belső kommunikációd akadálymentességének, ha mondjuk ráeresztesz egy ilyen programot a vállalati intranet felületre, és visszahallgatod, hogyan “látja” egy program – és ezen keresztül gyengénlátó kollégáid – a céges hírek és szabályzatok gyűjteményét. Tipp: bármikor ha egy képet töltesz fel pl. az intranetre, a fájl “alt” címkéjénél írd körbe röviden, hogy mi is látható rajta – így a képernyőolvasó alkalmazás nem csupán átugrani fogja azt, hanem felolvassa tartalmát a felhasználó számára.

  3. Feliratozz mindent, amit csak lehet. Sokan nem látási, hanem hallási zavarokkal küzdenek, ami némi odafigyeléssel viszonylag jól támogatható kommunikációs oldalról. A legtöbb online videós platform már automatikus beszédfelismerést és feliratozást ígér (akár fordítással egybekötve), a Teams már élőben is feliratozza az előadókat, kis manuális időráfordítással pedig aztán tényleg bármilyen videó feliratozható – ami ráadásul nem is csak a hallási nehézségekkel küzdők számára lehet hasznos. Egyre többen néznek videókat telefonon, hang nélkül (pl. utazás közben), amikor jól tud jönni az a bizonyos felirat!

  4. Tagold a mondanivalódat. Nagy címek, sok üres “white space”, logikus tördelés és erős kontrasztok – ilyen egy akadálymentes és ideális kommunikációs anyag, amit bármilyen olvasási nehézséggel, látászavarral, vagy akár a neurodiverzitás valamilyen formájával érintett munkavállaló könnyen és teljes mértékben fel tud dolgozni. Ha a hírleveleid túl zsúfoltnak hatnak, a szórólapodon használt háttérszínek nem képeznek elég kontrasztot, vagy mondjuk a szöveg nincs jól tördelve (pl. nem egyértelmű, hol válik el a cím és az alcím, hol kezdődik a törzsszöveg), akkor meg is van, min kell elkezdened dolgoznod!

5+1. Labirintus helyett egyszerű navigáció. Mi történik akkor, ha egy munkavállaló valamilyen oknál fogva képtelen használni az egeret, és csak a billentyűzeten (vagy valamilyen speciális perifériával) tud dolgozni? Be tud lépni csak a billentyűzet használatával a vezérigazgató következő webcastjébe? Le tud tölteni az intranetről egy PowerPoint sablont egér nélkül? Bele tud nézni a PowerBI report számaiba anélkül, hogy mástól kelljen segítséget kérnie...? Szintén egy jó gyakorlat lehet, ha egyszer kipróbálod, milyen egér nélkül dolgozni, és feltérképezed, melyek a belső kommunikációd nehezebben megközelíthető területei, egyúttal pedig hogyan lehetne könnyebben elérhetővé tenni azokat.

Látszik, hogy ezek némelyike azért meglehetősen komplex probléma, melyek megoldásához elengedhetetlen a grafikusok, fejlesztők, honlaptervezők, UX-dizájnerek és kommunikációs szakemberek közös munkája, nem pedig egyemberes meló a kibogozásuk. Sokszor azonban már azzal is rengeteget segítesz, ha csak felhívod az adott problémára a figyelmet és kiállsz amellett, hogy nem mindenki ugyanúgy látja, hallja, értelmezi a kommunikáció egyes elemeit, és ez akár a személyes motivációra vagy a teljesítményre is komoly hatással lehet.

 

Forrás: Hrpwr


Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
Sok magyar hitelből nyaral idén - árstop nem lesz a balatoni szolgáltatók esetén

Sok magyar hitelből nyaral idén - árstop nem lesz a balatoni szolgáltatók esetén 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.