hirdetés
hirdetés

Csak szeretnénk jól csinálni

Múlt héten részt vettünk egy lakossági fórumon a Zöldike Klubban. Az esemény témája az első kerületieket mind jobban zavaró turistaáradat és az őket szállító buszok. A szakértők -és az ott lakók- végül egyet értettek abban, hogy szabályozásra és megfelelő szankciókra van szükség.

hirdetés

Stumpf Éda, idegenvezető, a Magyar Idegenvezetők Egyesületének (MIE) tiszteletbeli elnöke elsőként a lakosság panaszait sorolta fel, melyek között a turisták kulturálatlan viselkedése (hangoskodás, utcára vizelés), az álló turistabuszok motorjának járatása (légkondi miatt), közlekedési nehézségek (okozása) szerepeltek, valamint az, hogy immár harmadik éve a Dózsa György téren ideiglenes buszparkoló működik – a virágágyás helyén. A tiszteletbeli elnök kiemelte, a lakosok problémái sok esetben egyeznek a szakmai szervezetek nehézségeivel.

Stumpf Éda elmondta, a jelenlévő szakértők az utazási iroda által szervezett, magyar idegenvezető által vezetett buszos túrákról tudnak beszélni, az egyéni- és bulituristák, valamint a Hop on Hop off vagy a Seagway-es túrák szervezői nevében nem.

A szakértő elmondta, mely látnivalók és miért épp azok (világörökség helyszínek) az alappillérei egy buszos városnézésnek. Gyakran előforduló felvetés, hogy a turistákat miért nem a látványosságoktól távolabb teszik ki a buszok. Stumpf Éda szerint azért, mert a szervezett városnézést igénybe vevők átlagéletkora magas, így nem várható el tőlük, hogy esetleg egy kerekesszékkel, bottal még többet sétáljanak. A várnegyed napi harmincezer látogatója pedig érthető módon sokkal több annál, mint amennyi a BKV járatain el tudna jutni a céljáig. Kitért arra is, hogy a buszos városnézési forma az, ahogyan -akár a zsebtolvajoktól- biztonságban, egyben, gyorsan és hatékonyan tudja mozgatni az akár 50 fős csoportokat is, nem is beszélve arról, hogy az út során hasznos információkkal, érdekességekkel látja el a turistákat. Ennél a pontál megjegyezte, szükség volna minden buszos túránál egy szakképzett, engedéllyel rendelkező helyi idegenvezetőre (erről itt írtunk korábban). Így például a dugót okozó, szabálytalanul megálló turistabuszok kiküszöbölhetőek lennének.

 

„Nem azért jöttem ide, hogy meggyőzzem Önöket arról, hogy a rossz az miért jó”

Pencz Zoltán a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete személyszállítási tanácsának elnöke elmondta, hogy a turistabuszok szabályozását jelentő kormányhatározat kidolgozásában részt vett az egyesület, azonban a megfelelő szervek -sajnos- nem tartatják be ezeket. Négy évvel ezelőtt a másik fuvarozói érdekképviselettel a NiT Hungary-vel közösen készítettek egy anyagot arról, mire van ahhoz szükség, hogy a turistabuszok zökkenőmentesen tudjanak közlekedni a városban, úgy, hogy közben nem zavarják a lakosságot - amelyet azonban azóta sem használtak érdemben a döntéshozók. A közcímben szereplő mondat után elhangzott, hogy csak elsőre tűnik ellentmondásnak az, hogy a helyi lakosok igényei is teljesüljenek és a turistabuszok is ki tudják szolgálni a hozzánk látogatókat.

Pencz Zoltántól megtudtuk, főszezonban naponta 400-450 turistabusz fordul meg a városban. (Egy korszerű, 2014 után gyártott jármű károsanyag kibocsátása csupán 250-ed része egy Euro 1-es BKV busznak.) Ahhoz, hogy ne akadályozzák a forgalmat, szükség van le-és felszállóhelyekre, ahol a turistabusz megáll. Egyaránt fontos, hogy legyenek rövid idejű parkolóhelyek és olyanok, ahova hosszabb időre is beállhat a busz (ez utóbbiak kerültek már kialakításra a rakparton), valamint éjszakai parkolók is. Ha ezek bármelyikére beáll egy személyautó (amire gyaran van példa), akkor a sofőrjét -a jelenlegi gyakorlattól eltérően- büntessék meg.  Ahogy azokat is, akik az épp nem használatban lévő buszokon működtetik a légkondit.

“Miért fontosabb a turista, hogy védett útvonalat kell kialakítani számára?“ - hangzott el a kérdés. Pencz Zoltán válaszából kiderült, a budapestiek is könnyebben tudnának közlekedni, kevesebb dugó lenne, ha a buszosok számára megfelelő lehetőségek és szabályok volnának biztosítva. A szakértő szerint szükség van a szabályok kialakítása, az érintettek tájékoztatására és nem szabad megfelejtkezni ezek pontos betartásáról és betartatásáról. Így akár az is elérhető lenne, hogy a mostani turistabuszok mennyiségét úgy növeljék, hogy az közben nem zavarja a budapestieket. (Például az olyan anomáliákat is érdemes volna felszámolni, hogy a Bálna parkolójában 23 busznak alakítottak ki helyet, azonban ezek nem hajthatnak be ide.)

A közlekedés kapcsán kifejtette, hogy az a legkörnyezetszennyezőbb, amikor egy busz a dugóban áll. Éppen ezért volna szükség a védett városnéző útvonalakra, ahogy ez a turistakezelésben nálunk sokkal nagyobb rutinnal rendelkező országokban, európai fővárosokban működik. A szakértő szerint nem feltétlenül kell új dolgokat kitalálni, gyakran elég volna a jól működő rendszereket megvizsgálni, átvenni.

 

fotó:123rf

Lassan kitehetjük a megtelt táblát?

György Anita a MABEUSZ képviseletében elmondta, a lakosságot, önkormányzatokat, szakmai szervezeteket összefoglaló közös fórumokon is ki lehetne alakítani a szabályokat. Véleménye szerint telítődik a város, és a jelenlegi szabályozás szintjén sajnos nem lehet ezt kezelni. Emiatt úgy gondolja, mi, akik a városban vagyunk, a túlélésre játszunk: mind a buszosok, az autósok, a szakmai szervezetek és a lakosság egyaránt. „A Citadella és a Jászai Mari téri kikötő életveszélyes” – mondja, utalva arra, hogy ezeken a helyszíneken gyakran különösen balesetveszélyes helyzetek alakulnak ki a szabályok meglétének vagy betartásának hiánya miatt.

"Csak szeretnénk jól csinálni, amit csinálunk"

- mondta Deák Judit a MIE elnöke, majd hozzátette: nem érezheti igazán jól magát a turista ott, ahol a lakosság sem tudja jól érezni magát. Például alapvető szükséglet, hogy el tudjunk menni mosdóba - ehhez képest Budapesten nyilvános illemhelyből mindössze 36 egység üzemel. Ez ennyi lakosra és turistára kifejezetten kevés. Jelenleg a nyilvános WC-k üzemeltetése a Fővárosi Csatornázási Művek feladata, amely vállalkozási tevékenységként üzemelteti ezeket, azonban elképzelhető lenne állami feladatként is, mint Japánban.

A MIE elnöke döntéshozók felelőssége kapcsán megjegyezte, ha már a GDP közel 11%-át adja a turisztikai szektor, hasznos volna, ha a parlamentben és a Fővárosi Önkormányzatban is lenne egy-egy turisztikai szakember. Nincsen például turizmusért felelős államtitkár sem. Deák Judit  hozzáttte, mióta a szakmában van, 7 különböző minisztérium felelőssége volt a turizmus, de egyik sem kifejezetten turisztikai minisztérium volt.

 

fotó:123rf

Legyen folytatás

Jól bizonyítja a téma fontosságát, hogy a nézőközönség kérdéseinél a rendezvény háziasszonya, Váradiné Naszályi Márta a kerület párbeszédes polgármesterjelöltjének határozott moderálására volt szükség.  Felmerült például, hogy miért van szüség egyre több turistára, miért a városban állnak meg a szállodahajók, de az is, hogy egy esetleges lakossági megmozdulással lehetne-e segíteni, a helyzet megoldásában. Az egész fórum 3 óráját ide kattitva nézheti meg.

Kottász Adél, online szerkesztő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai