Pangasiusproblémák, porcelántrendek, szállodai textiltrendek és lángmentes anyagok

Amikor elküldtük meghívónkat, amelyben ezúttal a METRO budaörsi egységénél lévő, XXI. századi technológiával felszerelt és a magyar piacon egyedülálló rendezvény- és szakmai továbbképző központba hívtuk vendégeinket – azonnal sorban érkeztek a visszajelzések: jövünk!

Úgy látszik, ismeri már a szakma ezt a helyet, és pontosan tudja: jó és színvonalas helyre szól a meghívás. Úgyhogy Buday Kornéliának, a METRO Vevőakadémia vezetőjének, egyben háziasszonyának nem is kellett részletesen bemutatnia a péládul 12 professzionális főzőállással felszerelt, 24 fős auditóriumot (ahol amúgy továbbra is nagy kedvencünk a dokumentumkamerával felszerelt látványkonyha). Hanem újdonságként inkább az idei szakmai programokat ismerteti. Főleg egynapos képzésekről hallunk: van köztük új konyhai technológiákat bemutató, WSET-oklevelet adó, alap- és középfokú borajánló, baristaképzés, a thai gasztronómiába bepillantást engedő és olyan „halgyorstalpaló”, amelyből most mi is ízelítőt kapunk, hiszen Szabó Péter, a METRO Vevőakadémia oktatója, egyben séf és halkereskedő az első előadónk, akinél többet kevesen tudnak ma idehaza a halakról.

Először az előadó kérdez, a hallgatóság válaszol: szinte mindenki tudja, hogy személyenként és évente 4,3 kg az átlagos halfogyasztás (csak a szomszédos Ausztriában, ahol szintén nincs tenger: 12,7 kg/év!), és Európa más országaiban már 20 kg felett van ugyanez az adat. Megkerülhetetlen kérdés következik: mi a helyzet a pangasiusszal? Vegye, ne vegye a szakács? Vietnami szülőhazáról, kiváló tulajdonságokról, divatról, könnyen elkészíthetőségről hallunk, és hát igen, előkerül a dolog rákfenéje: nagyobb lett a kereslet, mint a kínálat, ezért nyíltak sorban a pangasiustelepek szerte a világon, ahol hormonokkal kezelt halak kerültek a mesterséges tavakba és onnan a szakácsok serpenyőjébe. Azaz summáz a halszakértő: ő inkább azt ajánlja, tegyen hozzá mindenki még egy keveset, és vegyen inkább másféle halat a pangasius helyett. Majd arról kapunk érdekes útmutatást: hogyan válasszuk ki a megfelelő halat? Mit nézzünk a halon, mit szagoljunk, mit tapintsunk?

Egy jól elkészített hal szépen, tetszetős tányérra szervírozva mutat igazán. Úgyhogy tökéletes időzítésként a PROGAST cég tálalásában különféle variációkat láthatunk, amelyet a TAFELSTERN német cég hazai képviseletének ügyvezetője, Víg Bence mutat be. Látványos tálalási trendekre láthatunk szép példákat, egy igényes, 200 éves tradícióval rendelkező német porcelángyár tálalásában, high-tech előállítást követően, mindig kézi befejezéssel. Olyan hotelporcelánokat ismerünk meg, amelyeket magas hőfokon égettek ki a tartósság érdekében, és amelyek trendi, klasszikus és modern kivitelben kaphatók – immár idehaza is. Megtudjuk még, hogy a hagyományos kerek forma a porcelánok körében ismét divatos idén, és ha a levest az étteremben mélytányérba tálalják – az a legújabb trend követését jelenti.

{kapcsolodo_fajlok||align=right|width=208}

A hal- és a porcelántrendek után a textiltrendek, szövetek világának legújabb vonalaiba, színeibe kaphatunk betekintést. Arról, hogy a legújabb szállodai textiltrendek hogyan illeszthetők egy-egy hotel adottságaihoz, konkrét példákat hoz a Bevlo Projekt tulajdonosa, Magony Zoltán. A tíz éve Kecskeméten alapított magyar cég négy-öt éve projektek teljes körű megvalósításával foglalkozik, főként import-, magas minőségű textileket alkalmaz. Képeket látunk a budai várbeli Hapimag Hotel betextilezéséről, a harminc apartmanból álló ház teljes áttextilezésének nemcsak a folyamatát, hanem költséghatékony megoldásait is megismerhetjük. Letisztult, modern designt láthatunk, fehér, bézs, szürke és fekete színekkel megoldva. Minimal modern stílusú enteriőr született – lángmentes textilek alkalmazásával –, bár ez utóbbi kitétel kissé megemelte a költségeket. A ház teljes textilezésének ára így is belefért az előre megadott 10 millió forintos keretbe. Majd a hévízi Hotel Európa Fit konferenciatermének és éttermének áttextilezéséről láthatunk felvételeket, ahol Balogh Judit koncepciója alapján dolgoztak Magonyék. Végül a kerekegyházi Varga Tanya Hotel új apartmanjainak kialakítását mutatják meg – e projekt megvalósítása egyébként még most is tart. Itt igényes belga dekortextileket alkalmaznak, angol, amerikai tapétákat tesznek a falakra, ausztrál bútorszövettel húzzák át a berendezést, belga szőnyegeket terítenek a padlókra. A hajdan nyolcbokszos lóistálló helyén kialakított wellnessközpont belső designját is a tulajdonos a Magony testvérpárra és rajtuk keresztül a Bevlo Projektre bízta.

A német–lengyel anyacéggel rendelkező Trevira CS magyarországi képviseletének vezetője, a Textil Műszaki Iroda 2000 Kft. ügyvezetője, Honti Szilvia előadása kapcsolódik az előző prezentációhoz: olyan textíliákat mutat be, amelyek speciális, lángmentes poliészterszálainak köszönhetően a legmagasabb tűzvédelmi előírásoknak is megfelelnek. Kiderül, trevira szálakból készülhetnek paplanok, autóüléshuzatok, egészségügyi és sportöltözetek, munkaruházat, takarítóeszközök – azaz széles a felhasználási skála. Trevira CS szálakat szerencsére egyre többen használnak a vendéglátásban. A Trevira egyébként gyűjtőnév, tulajdonképpen egy márkacsaládot jelöl. Mindig garantált minőséget képvisel, és az előadás végén fény derül a két titokzatos „CS” betű magyarázatára is: a „C” a Comfortot, míg az „S” a biztonságot (Safety) jelöli.

A jelenlévők között az előadásokat követően – a METRO Vevőakadémia felajánlásaként – olyan részvételi lehetőségeket sorsoltunk ki, amelyek a szakmai oktatási központ programjainak látogatására szólnak.

Topfogások, Füleky borok kíséretében

A Vevőakadémia séfje, Bérczi Róbert ugyancsak kitett magáért. Olyan háromfogásos ebédet állított össze a konyhán, amelynek részleteit nem győzte kérdezni tőle a Business Klub vendégeit jelentő vendéglátós szakma krémje. Álljon most itt a maga teljességében a menü, amelyhez a szintén jelen lévő, bodrogkeresztúri Füleky Pincészet csodaszép tokajibor-tételei párosultak. A borokat az „Év ipari épülete 2011” címmel kitüntetett (részletes beszámoló erről lapunk előző, márciusi számában – a szerk.) pincészet képviseletében Szabó Hajnalka mutatta be.

  • Hideg kacsamáj zsírjában, füstölt vajhallal, mangóhabbal

Mellé: késői szüretelésű Füleky tokaji furmint PALLAS 2006

  • Rozéborjúkaraj Szent Jakab-kagylóval, homár rizottóval és zöldborsóvariációkkal

Hozzá: Füleky Furmint DRY 2009

  • Sous-vide körte gorgonzolafagylalttal

A desszert mellé: Füleky tokaji furmint DRY 2011, majd Füleky Tokaji 6 puttonyos aszú 2007

Belépőkártya a BCS-től

A BCS Hungary Kft. képviseletében Csákvári Krisztián fogadta a bejáratnál vendégeinket, ő segített a belépőkártya azonnali elkészítésével azoknak, akik otthon hagyták személyre szabott bagde-ukat, amellyel klubprogramjaik exkluzív jelleggel március óta látogathatók.



Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.