50 százalék kedvezményt ad a Budapest Airport

Bár nem a horvát város az egyetlen, amely lefedetlen desztinációként, fehér foltként szerepel a Budapest Airport Routes Europe konferencián elhangzott beszámolójából.

Az öt kontinensre kiterjedve a földkerekség legjelentősebb légi fuvarozási találkozójává vált, 1995-ben útjára indult Routes éves európai konferenciáját ezúttal kétéves előkészítést követően több mint 1000 résztvevővel tartja Budapesten. Értelemszerű, hogy Magyarország legforgalmasabb repülőterének üzemeltetője, a Budapest Airport (BUD) is képviselteti magát az üzletmenet bővítése érdekében.

Erre pedig a reptér illetékeseinek beszámolója szerint minden esély megvan, még ha idén nagy növekedésre nem is számíthatunk, de a 2012-es forgalom minden bizonnyal marad. Felívelés inkább középtávon várható.

Az optimizmus oka

egyrészt, hogy a mérvadónak tekintett Oxford Economics 2013 januári előrejelzései szerint a magyar GDP növekedési üteme 2 éven belül meghaladhatja az uniós átlagot. Másfelől az európai légi irányítás központja, az Eurocontrol szerint a magyar légtér gépmozgásainak száma szintén az uniós átlag fölött, 4 százalékkal növekszik. Persze ez esetben adja magát a kérdés, hogy nem-e a gépmozgások számának 85%-át adó átrepülő forgalom gyarapodik-e, különösen, hogy 2030-ra az európai légi forgalom duplázódását várja az Eurocontrol. Ha igen, azzal leginkább az állami Hungarocontrol tömi a bukszáját. De a prognózist közlő Kam Jandu, a BUD légi közlekedési igazgatója rögtön el is oszlatta az aggályokat és elmondta: a magyar repterekre érkező gépek száma nő 4%-kal.

Foltok fehérlenek

Ebbe talán jó eséllyel beleszámolhatjuk azt a majdan számtalan ma még, vagy ma ismét fehér foltként szereplő desztinációra közlekedő járatot, melyekre igény van. Mint Jandu elárulta, a BUD munkatársai utazási irodák és légitársaságok forgalmi adatait böngészve megalapozottnak tartják számos európai járat indítását. A tervek közt szerepel egyebek mellett a címben már említett Dubrovnik, melyet egykor a Malév és a SkyEurope is repült. De ott van a listán Porto, Krakkó (utóbbit a magyar turizmus megmentőjeként a piacra visszarobbant Ryanair tavaly még repülte eléggé alacsony kihasználtsággal), Tirana, Vilnius, Tallinn, Temesvár. És bár repült útvonal, de a forgalom gyarapodását segítheti a Wizz Air várva várt isztambuli és moszkvai járata. Mint azt egy, a konferencián vasárnap rendezett beszélgetésen kiderült, 2013-ban nem számolhatunk a Wizz moszkvai járatával.

3-4/7=50%

Optimizmusuk bizonyítékaként a Routes során 45 légitársasággal folytatnak tárgyalást. Az már a jövő zenéje, hogy az esetleges új járatok beindítása változtat-e a fapadosok és hagyományosok jelenlegi 51-40 százalékos arányán. Mindenesetre akár fapados, akár nem bizonyára minden légitársaság örülni fog, ha csak heti 3-4 járatot tud megtölteni adott úti célra, mivel a BUD június elejétől ezen esetekben a reptér 50%-os kedvezményt ad leszállási díjaiból. 

Hosszú távra tervezve

Nem újdonság, hogy a BUD továbbra is tervez hosszú távú járatokat. De reptér tervez, utas végez. Joggal merül fel a kérdés, hogy ráhordó hiányában, honnan varázsol a BUD utast a hétfői sajtótájékoztatón is megénekelt Bangkok, Tokió, Peking és New York útvonalakra? Különösen, hogy Bangkokba az elmúlt télen hosszú évek után először még egy chartert sem sikerült a hazai utaztatóknak kiállítani, a New York-ot repülő American Airlines (és a Malévval szövetségben nem álló Delta is), valamint a Pekingbe közlekedő Hainan Airlines elképesztő gyorsasággal vonult le a magyar térfélről a Malév haláltáncát követően. Kam Jandu azonban nem osztja borúlátásunkat. Szerinte egy újonnan beinduló New York-i járat ezentúl nem a Malév balkáni hálózatáról töltene, hanem szerte Észak-Amerikából, mely jelentősebb utasforgalmat hozna Európa jelenlegi legnagyobb olyan repülőterére, mely nem áll közvetlen összeköttetésben New Yorkkal. 

És ha a dolgok a BUD által vázoltak szerint haladnak, okkal reménykedhetünk abban, hogy a 2012-ben könyvelt 900 ezer vendégéjszakányi növekedés hasonló lendülettel folytatódik. Sőt, úgy tűnhet, a végén még nem csupán a GDP-vel verjük kenterbe a haldokló uniót. Amennyiben az Európai Turisztikai Bizottság (ETC) jövőbe látása helytálló, kis hazánkban az uniós átlag vendégéj-növekedés kétszerese, bő 8% várható.

A legjobb minőségért

A sok vendég bizonyára örül majd, ha a BUD Jost Lammers vezérigazgató által tálalt tervei megvalósulnak, azaz Kelet Közép-Európa legjobb repterévé válni nyereségesség, szolgáltatási színvonal és minőség terén. Bízva bízunk benne, hogy mindehhez a Ferihegy környezete is hozzájárul, hiszen addig nincs nyugalom, amíg az örökzöld, „Hogy jutok be a városba európai módon?” újra meg újra felmerül.

Rendben, hogy ez a dilemma elsősorban a fővárosra és az érintett kerületekre hárul, illetve, hogy a BUD is igyekszik nyomást gyakorolni az érintett önkormányzatokra, de azért némiképp szerecsenmosdatás Lammerstől, azt állítani, hogy összeségében pozitív a kép és a 200E buszon kívül még megannyi módon juthat be az utas a Ferihegyről. Nos, a megannyi módon addig biztosan lehet fejleszteni, amíg a Ferihegyre érkezve úgy szállunk ki a Nyugatiban egy tiszta és kényelmes vasúti kocsiból, Uram bocsá' metróból, mint Frankfurtban a Hauptwache-n gyűretlen zakóban a leszállást követő fél óra múlva egy BKV-jegy áráért. 

Addig pedig vigasztaljanak mindenkit Hardy Mihály, a BUD kommunikációs igazgatójának a kínos helyzetet feloldó keserédes szavai, melyek szerint a hozzánk érkezők a reptérről jövet egyetlen BKV-jegy áráért „fantasztikus időutazáson” vehetnek részt.


Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.