hirdetés
hirdetés

"Előbb-utóbb szinte mindenki bevezeti a teljes árazást"

Molnár Judit, a MUISZ elnöke szerint akár rendeletmódosításra sem lenne szükség ahhoz, hogy minden hazai utazási iroda csatlakozzon ahhoz a kezdeményezéshez, amelyet az általa vezetett szakmai érdekképviseleti szervezet nevében indított el.

hirdetés

A témában szervezett egyeztető megbeszéléseken mind a charterező irodák, mind a körutazásokat szervező társaságok képviselői pozitívan értékelték a MUISZ által útjára indított kezdeményezést – mondja az elnökasszony a nekünk adott exkluzív interjú során.

Az utasok már megszokták?

A MUISZ tagirodák közül sokan gondolják úgy, hogy egy "ügyesen" kikalkulált kezdőár meghirdetésével – amihez még hozzájönnek az ilyen-olyan járulékos összegek – nem feltétlenül követünk fogyasztóbarát magatartást, és érthető, ha egyre több utazó bizalmát elveszítjük. Tehát, ha bevezetjük a korábban bruttó árként nevezett, ám helyesebb megfogalmazásban teljes árnak hirdetett módszert, az utazási irodák hitelességét biztosítjuk.

Bár sokan azzal érvelnek, a magyar utazók megszokták, hogy a meghirdetett részvételi díjhoz még további kötelezően fizetendő összegek járulnak. Az "okosan karcsúsított" kezdőár valóban hívogató az utas számára, csakhogy idővel kiderül, hogy nem olyan szép a menyasszony, mint amilyennek elsőre tűnik, hiszen valójában az út sokkal többe kerül, mint amiért meghirdették. Kérdés, hogy miután az utas szembesül az ilyen árképzéssel, milyen képet alkot az utazási irodákról.

ETI, IBUSZ, Kartago Tours, Orex, OTP Travel, Sun & Fun és több más iroda már meglépte

A jelenlegi gyakorlat megváltoztatása mindenkinek csak az előnyére válna, akkor is, ha rendeletbe foglalják, akkor is, ha nem. Én azt vallom, hogy egy ilyen döntést az állam beavatkozása nélkül is meg tudnak hozni a felelősen gondolkodó vállalkozások. Ráadásul egyre több fogyasztóvédelmi fórumon hangzik el ez a kényes téma, melynek nézetem szerint érdemes a szakmának elébe mennie. Mindezt a saját hitelességünk érdekében, és a tiszta, átlátható helyzet megteremtéséért tesszük.

Ugyan az IBUSZ téli árulapjában még a régi árazással dolgozik, de a nyári árualapot már teljes árazással hirdeti meg, ahogy ezt teszi az ETI, a Kartago Tours, az OREX Travel, az OTP Travel, a Sun & Fun és még sorolhatnám tovább a kezdeményezéshez csatlakozott utazási irodákat.

Versenyhátrány, fakultatív programok

Akik egyelőre még ellenzik idehaza ezt a lépést – amelyet a körülöttünk lévő országokban épp a tiszta helyzet miatt mindenütt alkalmaznak –, azzal érvelnek, hogy a teljes ár alkalmazása versenyhátránnyal jár azokkal az utazásszervezőkkel szemben, akik nem egy összegben adják meg az áraikat. 

Ha mindenki átáll, és meglépi ezt a fontos változtatást, akkor nincs versenyhátrány, ez nyilvánvaló. A különböző kedvezményeket és az ügynöki jutalékok mértékét pedig természetesen mindenkinek át kell gondolnia, ahogy feltételezem az összes, immár teljes árat alkalmazó utazásszervező ezt megtette.

A fakultatív programok esetén nem változik az eddigi gyakorlat: annak ára nem építhető be az utazási csomagba, hanem az utas mindig egyénileg dönthet arról, hogy választja-e, avagy sem az utazása során. 

Tavaszi kampány

Meggyőződésem, hogy a 2020-ban ezzel a módszerrel dolgozó irodák – főként, mert nagyok tartoznak közéjük – egyfajta katalizátorként maguk mögé húzzák a többieket is. A kezdeményezés támogatására egy, az utasokat célzó széles körű kampányt indítunk tavasszal, amiben felhívjuk az utazók figyelmét arra, ha olyan irodát választanak, ahol a kiválasztott utazást a teljes áron hirdették meg, valóban a kötelezően fizetendő részvételi díjat fizetik ki.

 

Vágó Ágnes
a szerző cikkei

(forrás: turizmusonline.hu)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai