„Hát hol a fenében vagytok már?”

A turisztikai szakemberek kifejezetten jónak találják, a reklámszakma képviselői pedig semmi különöset nem látnak abban a spotban, ami miatt lemondott Scott Morrison, az Ausztrál Turisztikai Hivatal, a Tourism Australia ügyvezető igazgatója.

Nehéz elmesélni egy tévéspotot; aki tudja, jobban jár, ha megnézi a http://wherethebloodyhellareyou. com weblapon. Azok kedvéért, akiknek erre nincs módjuk: a viszonylag hosszú spotban Ausztrália egyegy jellemző táját mutatják be, közben zene szól. Tordai Péter, a Leo Burnett Reklámügynökség kreatív igazgatójának leírása szerint „szép tájak, helyes emberek, invitáló mondatok; átlagos, jól kivitelezett, de ötletben újat nem hozó országimázskampány”. Csakhogy a végén elhangzott egy ominózus mondat: „So where the bloody hell are you?”, ráadásul a film első kockáin a szereplők sört isznak, és ez a kettő együtt kiverte a biztosítékot az angol, amerikai és kanadai jobboldali vallásos csoportoknál. Nagy- Britanniában a reklámfelügyelet betiltotta a spot vetítését este 9 előtt.

Ahhoz anyanyelvi szinten kell beszélni az angolt, hogy meg tudjuk ítélni, mennyire számít durvának az ominózus mondat; az ausztrálok egyébként azt mondják, egyáltalán nem az, sőt nagyon jól visszaadja az országban megszokott „barátkozós” stílust, amibe bőven belefér nemcsak ez, hanem az is, hogy a pénztáros is pajtásnak (mate) szólítja a vevőket a hipermarketekben.

„Az angolszász területen élők erkölcsi felfogása más, mint a miénk, bizonyos szempontból sokkal prűdebbek. Nem tűrik az alkoholfogyasztást és a káromkodást, miközben az élet egyes területein kifejezetten szabadosak” – magyarázza Kapus György, az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet vezetője, miért váltott ki a kampány ekkora felháborodást. Ellentmondásos véleményeket hallottunk arról, milyen ez a kampány. Az idegenforgalmi szakemberek nagyon lelkesek. Kapus György például azt mondja: „A spot szenzációs. Kilép a sztereotípiákból, megmozgatja az emberek fantáziáját, ezért megnézik.” Kifejezetten tetszik Németh Mariettának, a Német Turisztikai Hivatal vezetőjének. Azt a bizonyos utolsó mondatot nem sértőnek, hanem figyelemfelkeltőnek tartja. A képek szerinte fantasztikusak, a látvány hívogató, és a dialektusból azonnal rájön az ember, melyik országról van szó.

A reklámszakemberek viszont nincsenek oda érte. Román Balázs, a Kreatív című marketingkommunikációs szaklap vezető szerkesztője szerint az nem különösebb ötlet, hogy katalógusszerűen megmutatják az ország legszebb részeit. Ez a reklám olyan, mint egy mozgó étlap. Szépen sorjában ledarálja, hogy a táj szép, kedvesek és mosolygósak a lányok, a sör habja fehér, a tenger kék. A mondat nem vulgáris, nem sértő, de nem való egy országimázskampányba. Nem kapcsolódik szervesen a filmhez, ezért öncélú és felesleges.

Egyébként annak, hogy ekkora különbség van a turisztikai és a reklámszakemberek véleménye között, valószínűleg az az oka, hogy az előbbiek tudják, hogy a szép képek eladnak egy desztinációt, a reklámszakemberek pedig az eredeti ötletet keresik.

Arra azonban Román Balázs szerint mindenképp jó volt az utolsó mondat, hogy tízszer annyian megnézzék a reklámot, mint ahányan enélkül látták volna. Hasonlóan vélekedik Szénássy Alex, a Laboratory Ideas egyik tulajdonosa, a „Talent for Entertaining” szlogenű Magyarország-imázskampány kitalálója. Szerinte megvalósult az igazi vírusmarketing. A botrány miatt rengeteg olyan ember látta a filmet, akihez különben nem jutott volna el. Ez mindenképp érdem, de Szénássy Alex azt mondja, nem mindegy, mi a kampány üzenete. Lehetett volna „bevállalós”, de akkor szerencsés lett volna, ha a kampány eleje is olyan. Akkor lehetett volna az a fő üzenet, hogy mennyire lazák az ausztrálok.

Krokodil Dundee

Mintegy tíz éve Paul Hogan (Krokodil Dundee) volt az ausztrál országimázskampány fő alakja. A reklám fő üzenete körülbelül az volt, hogy „Gyertek ide, komám, aztán majd barbecue-zunk egyet a bushban” (ez lakott területtől távol eső bozótos). A kampány állítólag nagyon népszerű volt.

Mondja el véleményét a kampányról a www.turizmusonline. hu/forum oldalon!


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.