A beutaztatók szerint nem sikersztori a ferihegyi parkolás

Két hete szerdán látott napvilágot a Budapest Airport (BUD) azon közleménye, melyben elismerően nyilatkozik a 2012 augusztusában bevezetett, új parkolási rendszerről. E szerint a „A repülőtér termináljai előtti közlekedés biztonságosabb és gördülékenyebb, mint valaha.” Ugyanakkor a közleményben igen kevés szó esik a Ferihegy utasforgalmának szintén jelentős hányadát „ráhordó” turistabuszokról, az azokat bérlők, üzemeltetők elégedettégéről.

Buszokkal nem csupán a magyarországi üdülésre érkező turisták közlekednek, hanem igen jelentős részben a hazánkban megrendezett incentive utakért és konferenciákért súlyos mennyiségű kemény valutát fizető nemzetközi cégek alkalmazottai is.

Legyen, az szabadidős vagy MICE-turizmus, a megrendelő a jövőben számíthat arra, hogy a ferihegyi utasfelvételért, lerakásért némi többletköltséget hárítanak rá a hazai beutaztatók. Békássy Tamástól, Columbus Welcome Management Budapest ügyvezetőjétől úgy tudjuk, hogy a 2000 forint transzferenként 8 eurós többletként, Airport Access Fee-ként jelenik meg az ügyfeleknek küldött számlákon.

Korlátlanul, de pénzért

A MABEUSZ (Magyar Beutaztatók Szövetsége) által meghozott, tagokra érvényes döntés oka, hogy az épület előtti rámpán - Prémium Parkoló - legfeljebb 5 perc tartózkodási idővel, azonos napon maximum kétszer hajthat be egy jármű. 5 perc után csengetni kell az első megkezdett félóráért 2000 forintot, majd további 3 ezret óránként. Harmadik alkalommal pedig már az 5 perc sem jár; mindenképp fizetős a történet. Utóbbival a gond az irodák szerint, hogy egy nagyobb konferencia során több jármű akár 5-6-szor is fordul egy nap, mely akár százezres többletköltséget is jelenthet a megrendelő számára. Békássy Tamásék forgalmának egy igen jelentős részét teszik ki a szállodahajók; tájékoztatása szerint egy-egy hétvégén, turnusváltáskor akár 7-800 utast is mozgatnak a reptéren. Évente mintegy háromezer repülőtéri transzeferük van, ez nagyjából 8 milliós többlet kiadást jelent majd.

Manel Moreno, a BUD közúti előtér szolgáltatások vezetője szerkesztőségünknek adott válaszában nyugtatott: a turistabuszok naponta korlátlan számban hajthatnak be, amint működésbe lép a behajtási limitért felelős rendszám felismerőrendszer. Ez 2013 első negyedévében várható. De fizetni 5 perc után akkor is kell - hívta fel a figyelmet Moreno.
 

Addig is, amíg beáll a parkolási díj kliensre történő áthárítása, megy a versenyfutás az idővel, ha a parkolást az utaztató nem kalkulálta. Sofőr és idegenvezető vállvetve hajigálják ki és be a csomagot és siettetik az utast, hogy az 5 percen belül végezzenek. De „egy háromtengelyest nem lehet öt perc alatt kirámolni, utasokat leszállítani, buszt átnézni” - tárja szét a kezét az évtizede buszt vezető Gábor.

A BUD szerint az utasfelvételen a beutaztatók keresnek, az így keletkezett bevételek egy részét osztják meg a repülőtér üzemeltetője által fenntartott infrastruktúráért. A BUD álláspontját megerősítette Békássy Tamás is. Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója szerint az új behajtási rendszert a beutaztatók is általában elfogadták, de úgy véli, vannak olyan beutaztatók, akik továbbra is ingyen szeretnének mindent - válaszolt érdeklődésünkre, mi szerint keresték-e a BUD-ot szakmai szervezetek az ingyenes várakozási idő növelésével.

15-30

„A Budapest Airport nincs abban a helyzetben, hogy ingyen adja a Prémium Parkoló szolgáltatásait” - nyomatékosította Moreno. Ugyanakkor az utaztatóknak alapvetően nem azzal van bajuk, hogy a repülőtéri rámpára történő behajtást annak véges kapacitása miatt díjfizetéssel szabályozni akarja a repülőtér üzemeltetője, hanem az időkerettel. A MABEUSZ és a repülőtér augusztusi egyeztetése során felvetetődött, hogy a kisebb buszok 15, míg a nagyobbak 25-30 perces ki- és beszállítási időt kapjanak. Akkor ezt a találkozón megjelent Manel Moreno és Alan Bork, a BUD fogyasztói üzletág vezetője elutasította. Előrelépés azóta sem történt. Az ügyben a MUISZ, Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége sem rest. A szövetség és a közúti fuvarozók érdekvédelmi szervezete, a NIT néhány hete tárgyalt újra az ügyben, de ismét csak eredmények nélkül. Szintén szóba került, hogy a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordulnak az utaztatók. Manel Moreno ugyanakkor hangsúlyozta a jövőben is tervezik a szakmai szervezetekkel történő egyeztetést, amennyiben akad megvitatni való.

Ágon vannak, az is húz

Értesüléseink szerint a felek közti alaphangulatot megadandó az augusztusi találkozó alkalmával reptér munkatársai közölték: bevételük növelése minden eszközt fel is használnak. A Budapest Airportot a Malév csődje nyomán az ág is húzza; nem elég, hogy utasforgalmuk egy igen jelentős részét veszítették el - ami megmaradt az mint jól fizető vendég a fapadosok tömeges megjelenésével alaposan felhígult - még a lakossági panaszok alapján régóta fenekedő a XVII. kerület is kivetett rájuk egy 300 milliós telekadót, a sok pénzből valóban igényesen felújított 1-es terminált átmenetileg, ki tudja meddig, be kellet zárni. A Malév végeztével a sok reménnyel indított hosszú távú járatok megszűntek. Védhető, hogy a BUD igyekszik kapaszkodni minden lehetőségbe, amivel bevételeit növelheti - magyarázzák a repülőtér helyzetét jól ismerő beutaztatók hozzátéve, hogy ésszel és mértékkel, közös megegyezéssel is lehetne növelni a bevételeket.

Átmenetileg

Hardy szerint alternatíva lehet a Terminál Parkoló a rámpa alatt, ahol 10 perc ingyenes, fél óra 800, 1 óra pedig 1200 forintba kerül. Ennek busz-befogadóképességét illetően azonban a szakma kételkedik. Ez az a terület, ahol a mai parkolási rendszer kiépültéig fél órán át díjmentesen várakozhattak a buszok. Kérdésünkre, hogy ezt az utaztatók által is elfogadott rendszert miért nem tartották meg ilyen formában, Manel Moreno kifejtette: a megoldás átmeneti jelleggel szolgálta az utasok zökkenőmentes és kényelmes kiszolgálását a rámpa újbóli megnyitásáig, melyet már olyan formában adtak át, mely az utasok többségét szolgálja ki biztonságosan és hatékonyan, nem csupán azokat, akik nem szokásos módon érkeznek a reptérre. 

„Nem parkolni akarunk, rakodni”

- fakad ki Békássy, majd lemondóan sóhajt - „Nem látom értelmét a repülőtérrel való kínlódásnak.” Szerinte az egésznek igen hátrányos a marketing üzenete. Különösen annak tudatában, hogy régiós vetélytársaink - Bécs és Prága - repülőterein jelentősen olcsóbb, vagy ingyenes a ki- is bepakolás ideje. Prágában 20 percig ingyen várakozhatnak. Ha túllépik, az egyes terminál előtt félóránként 100, míg a kettesnél 50 koronát, mintegy 1100 és 550 forintot fizetnek. A 18 milliós forgalmú Bécs-Schwechat-on mindenképp fizetni kell, de mindössze 3 eurót, alig 900 forintot fél órára.

Jakócs Áron, a Robinson Tours ügyvezetője szintén elégedetlenségének hangot adva nehezményezte a megnövekedett kiadások jelenlegi formában történő áthárítását. „Nekünk beutaztatóknak is kiesett a Malév, mégsem kértük meg a repülőteret, hogy osztozzon velünk a veszteségekben” – mondta utalva arra, hogy a Malév februári leállásával a beutaztatókat is érte épp elég veszteség.  Jakócs felhívta a figyelmet: a transzfer nem nyereségtétel, hanem önköltségen kihozott szolgáltatás, köszönhetően az éles versenyhelyzetnek.  A frissiben megnyitott jekatyerinburgi Ural Airlines járat forgalmának növeléséhez a Robinson Tours ingyenes transzferrel járult hozzá. „De azért a parkolásért fizetnünk kell” – állapította meg Jakócs Áron. A Robinson Tours az Ural Airlines magyarországi képviselője. „Örülnénk, ha a repülőtér az utazási irodákat is partnerként kezelné, mert  közös erőfeszítésekkel jobb eredmények jöhetnének ki” – tette hozzá. 

„Az új parkolási rendszer kialakításánál elsősorban a használhatóságot helyeztük előtérbe, hogy az utasaink számára már a repülőtérre érkezés pillanatától is magas színvonalú szolgáltatást nyújtsunk. Fontos szempont volt, hogy a külföldön bevált példák alapján itt Budapesten is egyértelmű és könnyen áttekinthető, jól megérthető parkolási termékeket hozzunk létre, ami az első két hónap tapasztalata alapján sikerült is” - zárul a repülőtér közleménye.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?