„A desztináció egyediségének és az árualap minőségének köszönhető”

Interjú Kerekes Gáborral, az ETI magyarországi irodavezetőjével.

A 2017-es évet lezáró katalógusbemutatón azzal búcsúztak, hogy tovább erősítik a piaci pozíciójukat. Sikerült?

Úgy gondolom, igen. A téli szezonban, április végével bezárólag a Budapestről induló kapacitások többségét az ETI töltötte. Az Air Cairo heti három téli, menetrend szerinti járatán a helyek majdnem kétharmadát mi béreltük. Ebből március közepétől két teljes charterjárat lett, melyeket azóta is egyedül töltünk. Melléjük sorakozott fel március 7-től a Sharm el-Sheikh charter járatunk, a tervezett és premiernek számító Marsa Alam járatot pedig június 20-án tudtuk elindítani. Sharm el-Sheikhre rajtunk kívül senki más nem utaztatott charterrel idén nyáron, magyarországi indulással. A Marsa Alam járat különlegességét az adja, hogy Budapestről közvetlenül, köztes leszállás nélkül eddig senki sem repülte. Mindkét járatot kizárólag mi magunk töltjük: szépen teljesítenek, mindkettő október 31-ig közlekedik. 

Tehát meglévő igényre válaszoltak, nem csak a kínálatot bővítve mentek előre.
Nos, nehéz navigálni a „push” és „pull” típusú marketing között, azonban a helyzet az, hogy például Marsa Alam Port Ghalib üdülőövezetében kitűnő helyen (pár percnyire a reptértől) cégcsoportunknak van három remek szállodája, gyönyörű környezetben. Ezeket szerettük volna tölteni és hiszünk a desztinációban: feltörekvő úti cél és ha szabad informálisan fogalmazni „tehermentesíti” a hurghadai szállásokat amellett persze, hogy a térség abszolút egyedi desztináció.

Tehermentesíti? Hurghadára kitehetjük a megtelt táblát?
Kicsit sarkítva idén főszezonban hála Istennek nagyon jó töltéssel üzemeltek Hurghada és környéke szállodái, beleértve az ETI exkluzív kínálatában levőket is. A helyzet az, hogy a magyar piac szempontjából nézve picit egyenlőtlen az egyiptomi saját kapacitásaink eloszlása: 17 saját Red Sea szállodából 9 működik Hurghadán, 5 Sharmon és csak 3 Marsa Alamban.

Általában jellemző a magyar piacra Hurghada túlsúlya?
Igen, Hurghada nagyon jól megy. A mi heti 3 járatunk mellett oda további charterjáratok közlekedtek az idei főszezonban, míg Sharm el-Sheikhre mindössze egy saját, Marsa Alam-ra pedig „másfél”.

Követik a kapacitásfejlesztések a növekedést?
Igen, a cégcsoportunknak komoly beruházásai zajlanak, de a munkálatok ütemét nagyban befolyásolja az, hogy a célországban mennyire van nyugalom. Nekünk is nyílik jövőre egy új szállodánk Hurghadán, két év múlva várhatóan további kettő és egy saját vízi élménypark. 

Béke van? Nem vetette vissza a forgalmat egy időre a 2017-es, Sínai-félszigeten történt merénylet?
Ez egy összetett a történet. Ez a tragikus konfliktus a Sínai-félsziget északi részén történt, amely finoman fogalmazva sem számított soha turisztikai célnak. Igazán a 2015 októberében, Sharm el-Sheikh-en lezuhant orosz gép tragédiája vetette vissza a forgalmat. Azt látni kell azonban, hogy Egyiptom gyorsan regenerálódó úticél. Hurghadán az ETI saját szállodáiban különösebb visszaesés nem is volt 2016-ban, 2015-höz képest, emiatt tudtuk tartani a 2015-ös utasszámot, miközben a tragédia nyomán az összes piaci szereplő, beleértve pár ETI-leányvállalatot is, visszaesésről számolt be. Akkor lettünk mi itthon piacvezetők. Hittünk az úticélban és ennek megfelelően kommunikáltunk.

Köszönhető a gyors magához térés a gazdag történelemnek, természetnek?
Pontosan, a történelmi örökségnek és a csodás természeti környezetnek, a desztináció minőségének és jó megközelíthetőségének köszönhető és annak, hogy télen is kellemes az időjárás, egész éves úticélnak számít. A potenciális konfliktus-övezet távol van a Vörös-tenger ismert üdülőitől. Ezt az emberek tudják, mert sikerül megfelelően lekommunikálni. Külön köszönet jár ezért a partnerirodáinknak, akik az utasokat tájékoztatják. Egyiptom turisták által frekventált övezeteiben igen erősek a biztonsági intézkedések, a hatóságok fokozottan ügyelnek a rendre. Mindezek mellett ár-érték arányban szintén „nagyon ott van” Egyiptom.

Az önök gyakorlatában hogyan mutatkozott meg a magához térés?
Tavaly a magyar piacra lépést követően először, az orosz gép tragédiája után alig másfél-két évvel végig tudtunk vinni egy nyári Sharm el-Sheikh-charterláncot. Idén ugyanaz a charterjárat lényegesen előbb, már márciusban elindult és önállóan megy végig a nyári szezon végéig. Sőt, a bevétel is növekedett. Emellett új járat indult Sharmra Romániából is. Fontos számunkra a közép-európai jelenlét; a cég leányvállalatai szorosan együttműködnek egymással, ha kell, köztes leszállást iktatnak be, új induló reptereket csatolva ezzel a rendszerbe a környéken élők örömére.

Annyit említettük már a budapesti indulásokat…
A debreceni járatunk is nagyon fontos. Öt év kihagyás után tavaly döntött úgy az ETI, hogy a cívisvárosból járatot indít Egyiptomba egy kisebb, 110 személyes géppel. Idén 183 személyes Boeinggal, hetekkel korábban indultunk, később is fejezzük be: utolsó utasaink szeptember 25-én utaznak ki, egy hétre. Apró kellemetlenség, hogy a járat leszáll Bukarestben is: a román piacra nagy hangsúlyt fektettünk, így sikerült a román fővárost is bekapcsolni a körforgásba. A számok ismeretében a tévedés különösebb kockázata nélkül jelezhetem, hogy jövőre önállóan megy majd Debrecen, nagy géppel, az idei évre meg külön köszönöm a járatot töltő irodák munkáját! Reményeink szerint Bukarest is saját lábra áll, Kolozsvár eddig is sikeresen teljesített, ott a bővítésen gondolkozunk.

Miért nem Nagyvárad?
Nem érezzük igazán magunkénak a nagyváradi reptér forgalmát, de az bizonyos, hogy a debreceni járaton 3-ból egy utas a határ túloldaláról érkezik, így hatással van ránk az ottani kínálat. Ugyanakkor úgy vélem: nem biztos, hogy jó, ha két ilyen nemzetközi repülőtér 60 kilométerre fekszik egymástól. Egy ekkora vonzáskörzet magas színvonalú és gazdaságos kiszolgálásához szerintem elég lenne a debreceni.

Mi lenne, ha mégis kisebb kapacitással repülnének két járatot, innen és onnan is?
Nem lenne gazdaságos hisz egy kisebb gép egy ülésre lebontott költségei jóval magasabbak, és akkor a mindkét járatot fenntartó forgalomnövekedést sem tudnánk generálni. Ugyanakkor a nagyváradiak választhatják a szintén közel levő kolozsvári repülőteret is, ahonnan egész évben jár ETI-charter Hurghadára. Egész évben csak mi üzemeltetünk onnan járatot!

Télen repülnek Debrecenből?
Nem tettünk le ebbéli szándékunkról, de idén télen még korainak tartjuk. Szép projekt, a jövő télre átgondoljuk, ha a várt növekedést tudja produkálni a cég.

Repülnek Pozsonyból és Bécsből is. Vannak magyar utasaik?
Pozsonyban szórványosan utaznak magyarországiak, de a bécsi gépeken általában ül 15-20 magyar: elsősorban Vasból, Győr-Sopronból, Zalából és Veszprémből, vagy távolabbról, ha nagy az árkülönbség a magyarországi indulásokhoz képest. Mi több, a grazi és a kassai reptéren is hetente megfordulnak magyar ETI-utasok.

Milyen tél elébe néznek itthon? Hogyan zárják az évet?
A pénteki Budapest-Hurghada járat egész télen biztosan közlekedik, már foglalható teljes téli szezonra. A második járaton „az utolsó simításokat” végezzük, hamarosan bekerül foglalási rendszerünkbe. Valami módon próbáljuk Sharm el-Sheikhet is elérhetővé tenni Budapestről. Jövő március elejétől bizonyosan indul, akárcsak a Marsa Alam charter. Fontos tudni, hogy bécsi indulással egész télen elérhető mindkét üdülőövezet, most nagyon jó előfoglalási árakon. Az idei forgalomnövekedés a jelen állás szerint közel 80%-os. Ez a tendencia remélhetőleg nem változik év végéig, úgyhogy összességében elégedettek lehetünk; a charterpiac bővülésével egyidejűleg nekünk is sikerült jelentősen növekednünk. Külön öröm, hogy a nagyon jó előfoglalásnak köszönhetően az egy utastól származó bevétel is nőtt valamelyest, a last minute értékesítés visszaszorulóban van. Apró szépséghiba, hogy az igazán népszerű szállodáink megteltek, így nem tudtunk minden kérést teljesíteni. A növekedés a román piacon, vagyis romániai ügynökön keresztüli foglalások még hangsúlyosabb, közel két és félszeres. Utóbbit azért fontos kiemelni, mert a kinti piaci jelenlétet is a budapesti csapat alapozta meg az elmúlt években és a márciusban felállt kolozsvári iroda vitte tovább, nagy sikerrel. A két ország így egyre nagyobb szeletet foglal el az ETI európai forgalmában, mely idén várhatóan közel 600 ezer utast jelent majd.

Jövőre ugyanígy?
Nem biztos, hogy tartható ez a növekedési ütem, mindenesetre azon leszünk. Szállodakínálatunkat mindenképp szeretnénk bővíteni, a Red Sea hotelek mellett más hotelek bevonásával és versenyképes áron való értékesítésével. Szeretnénk ugyanakkor a nagyon szép és tartalmas nílusi hajóútjainkat is felfuttatni. Már májusban el szeretnénk indítani a harmadik Hurghada-charterláncot. Mint említettem Marsa Alam hamarabb indul majd, és a főszezonra tervezünk egy második Budapest-Sharm el-Sheikh járatot is. Következésképpen heti 7 saját charterrel számolunk Magyarországról. Ha a célországban nyugalom marad, ez 25-30%-os növekedést jelenthet.

Az önök számaiból is úgy tűnhet, egyre többet tudnak utazásra költeni az emberek.
Igen, jól látszik a fizetőképes kereslet növekedése. Az anyagi értelemben vett felső tízezer talán nem Egyiptomot keresi nagy tömegben, de mindenképpen szélesedik az a réteg, amely megengedheti, hogy elköltsön fejenként 200-400 ezer forintot egy-egy egyiptomi üdülésre. A nyaralócsomag ennek csak egy része, a becsült összeg a programokat és a költőpénzt is tartalmazza. 

Hasonlóképpen költenek a fakultatív programokra is?
Ez egy érdekes történet nálunk. Helyi beutaztató partnerünk bonyolítja a fakultatív kirándulásokat aránylag drágán, de törvényesen, biztonságosan és jó minőségben, minden esteben az utas biztonságát tartva szem előtt. Ugyanakkor több kisebb szervező is „várja utasainkat” odakint. Velük való együttműködés előtt ajánlatos ellenőrizni, hogy az illető cég rendelkezik-e minden szükséges engedéllyel. Természetesen a fenti kvalitások miatt a saját partnerünket ajánljuk. 

A honlapjukon számos egyéb desztináció is szerepel.
Bécsi indulással versenyképes kínálatunk van például Ciprusra, Bulgáriába, Korfura és Krétára, de elég széles a spanyol árualap is. A fő szelet azonban onnan is természetesen Egyiptom. Van talán nem is egy olyan úticél, ahová magyarországi indulást is tervezünk jövőre, de ez egyelőre meglepetés.

Elégedett a viszonteladói hálózattal?
Maximálisan! Bár mindig van új belépő, az eladások döntő többségét az első ötven-hatvan partneriroda bonyolítja, kiegyensúlyozott az értékesítés. Szakmailag egyenlő távolságot tartunk mindenkitől, a felmerülő helyzeteket igyekszünk korrekten, a szakmaiság elve és szabályai mentén kezelni. Partnereinknek döntő szerepe van az utasszám növekedésében, hisz a promóció és tájékoztatás nagyrészt az ő feladatuk. Egyetlen differenciáló tényező a forgalom és az ennek nyomán adott jutalék.

Lefoglalja önöket az új utazási irodai direktíva?
Egyelőre, tekintettel arra, hogy nemrég lépett hatályba, kevésbé érezzük hatását. Az értékesített utazásicsomagot szervesen érintő panasz szerencsére nagyon ritka, ezeket természetesen majd az új rendelet előírásainak megfelelően kezeljük, csakúgy, mint a – szerencsére ritkuló – járatkésésekből következőket.

Önnek személyesen mit jelent Egyiptom?
Tengert, mély és áttetsző kékséget, homokot, történelmet és végtelen szabadságot. Alapvetően hegyi ember vagyok, de például Marsa Alamra és környékére bármikor szívesen elutazom, hisz – ez picit talán giccsesnek hat – legtöbben beleszeretünk végérvényesen ebbe az országba, már az első út alatt. Hegyi ember ide vagy oda, az érzések ugyanazok. Illetve hasonlóak.

Az interjút a Turizmus & Vendég szeptemberi számában szintén elolvashatja.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.