A fürdőknél nem sikersztori a SZÉP Kártya

A Magyar Fürdőszövetség tagjai körében végzett felmérést a Széchenyi Pihenőkártya 2012-es felhasználásának tapasztalatairól. 

A hazai gyógy-, termál-, és élményfürdőkben 2010-ben közel 3,5 Milliárd Forint értékben használtak fel Üdülési Csekket, mely átlagosan a bevételek 14%-t biztosította. Az Üdülési Csekk a belső fogyasztás kedvező és kiforrott ösztönző formájává vált az elmúlt években. Az ÜCS-vel kapcsolatban a Fürdőszövetség korábban is kritizálta az elszámolás magas jutalékát, továbbá több javaslatot is megfogalmazott a csekket felváltó, modern, készpénzt helyettesítő, államilag a kedvező adózással támogatott kártyarendszer kidolgozására.

2011-ben a Magyar Fürdőszövetség, a hazai fürdőket képviselő érdekvédelmi szervezet örömmel fogadta a Széchenyi Pihenőkártya tervezett megvalósításának formáját. A 2012-es bevezető év a SZÉP kártya fürdőkben felhasznált forgalmával kapcsolatban azonban csalódást keltett. A Fürdőszövetség 37 fürdő körében végzett felmérése alapján a SZÉP kártya lehangoló eredményt produkált 2012-ben a fürdőkben.

A felmérésben részt vevő 37 fürdő adataiból reprezentatív képet kapunk a fürdők helyzetéről, mivel minden kategóriájú fürdő egyaránt képviselve volt a felmérésben, túlsúlyban az ország jelentős fürdőhelyeinek fürdői szerepeltek (pl. Debrecen, Hajdúszoboszló, Hévíz, Bükfürdő, Sárvár, Aquaworld, Budapest Gyógyfürdői, Gyula, Bükfürdő, stb.), melyek a hazai fürdőforgalom jelentős részét lefedik.

A vizsgálatba bevont 37 fürdő 2010-ben 2,5 Milliárd Forint (2.589.325.403,-) összegben fogadott el Üdülési Csekket, melynek összege 2011-re 23%-al csökkent 2,00 Milliárd (2.000.261.988,-) Forintra. A visszaesés indoka 2011-ben az ÜCS év közepétől változtatott igénylésének feltételei és a piacról történő kivezetésének megkezdése volt az adóteher növelésével. 2011-ben SZÉP kártyával a fürdőkben még nem lehetett fizetni. 2012-ben a SZÉP kártya bevezetése a kártyakibocsátók egyéb problémáinak, továbbá a nehézkes és lassú központi kommunikációnak köszönhetően csak a nyári időszakra vált általánosan elfogadottá és alkalmazhatóvá. Mindezen időszak korábbi bevételei kiestek, illetve az ösztönző funkció elmaradása miatt csak részben fedezték a vendégek saját költései. Az év egészében az ÜCS kifutása volt tapasztalható, azonban a SZÉP még az év végére sem töltötte be a korábbi ÜCS fogyasztást ösztönző funkcióját, a megjelent híradások ellenére sem a fürdőkben.

Összességében a vizsgált 37 fürdő 2012-ben ÜCS és SZÉP kártya együttes forgalma az 1,63 Milliárd Forintot (1.638.015.015,-) érte el, mely 2011-hez képest 18%-os, míg 2010-hez képest közel 40%-os visszaesés! A vizsgált fürdők elmaradt bevétele a fogyasztás ösztönzése révén így a két év viszonylatában közel 1 Milliárd Forint (951.310.388,-).

A fürdőket a változás eltérő módon érintette, a felmérésben résztvevők közül mindössze 5 fürdő tudta növelni a forgalmát 2011-hez képest 2012-ben, azonban azon fürdőkben, ahol csökkent a forgalom, az átlagos csökkenés összege fürdőnként megközelítette a 15 millió Forintot. 

A forgalom csökkenése mögött egyértelmű okok húzódnak meg, melyek a fürdőszolgáltatás Széchenyi Pihenőkártya alszámláin belüli háttérbe sorolására vezethetők vissza. Egyértelmű a SZÉP kártya felhasználásának dinamikus növekedése és magas forgalma a szállodák esetében, ahol a SZÉP kártya korlátozás nélkül felhasználható mindhárom zsebből. Ennek eredménye, hogy a szállodákban a forgalom jóval kedvezőbb, mint korábban.

Tekintettel arra, hogy a fürdők a hazai turizmus kiemelt szereplői, méltatlan, hogy a közel 9 ezer főt foglalkoztató, évente közel 25 Millió fürdőzőt fogadó, 50 milliárd Ft árbevétellel rendelkező, közel 200 fürdőlétesítmény fogyasztóinak ösztönzése ne kerüljön hangsúlyosabban a figyelem középpontjába, a közel 100 milliárdos támogatott fejlesztés megvalósítása után, akkor amikor a Magyar Turizmus Zrt. meghatározó erőforrás eleme a gyógyvíz és az élményt adó víz.

A Magyar Fürdőszövetség ismételten kezdeményezi, hogy a Széchenyi Pihenőkártya alszámlái közötti átjárhatóság, a szállásszolgáltatáshoz hasonlóan, legyen a fürdőszolgáltatások tekintetében is megengedett!
Az Erzsébet Utalvány tervezett változtatásai örvendetesek, azonban a fürdők ezen esetben is hátrányba kerülnek, mivel csak azon utalvánnyal lehet igénybe venni őket, amelynek adóterhe 51,17%.

A hazai termálvízkincs felhasználói komoly problémákkal fognak szembesülni hamarosan, melyek a tulajdonosok, többségében önkormányzatok, kasszáit fogják megrövidíteni, problémájukat növelni. Magyarország fürdői többet érdemelnek, hangsúlyozza közleményében a szövetség. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.