hirdetés
hirdetés

A Green Travel-sztori

A hét közepére hazatért a Green Holidays csődje által érintett magyar utasok többsége Törökországból, ugyanakkor a történetnek még lesz folytatása, hiszen több száz, akár néhány ezer utas is lehet még, akik befizettek már egy nyaralásra az irodánál, de elutazni már nem tudnak. Az ő teljes vagy részleges kártalanításuk majd csak akkor indulhat el, ha a biztosító összegezte az eddig kifizetett költségeket és felmerülő kárigényeket.

hirdetés

Sokan kérdezik ugyanakkor, hogyan jutott idáig az egyik legnagyobb – bizonyos években a legnagyobb – magyarországi Törökország-specialista tour-operátor. Persze rögtön az elején tisztázzuk: a most fizetésképtelenséget jelentő társaság a Green Holidays, amely nem jogutódja a tavaly hasonló sorsra jutott Green Travelnek, tulajdonosa és ügyvezetője sem a korábbi cég tulajdonosa, hanem annak felesége.

Ellenben márkanévként továbbra is használta a Green Travel elnevezést, és a tour-operátor munkatársainak jelentős része is a Green Travelnél dolgozott korábban. Tehát nem túlzás azt állítani, hogy a Green Holidays a Green Travel szakmai munkáját folytatta, arra épített.

De hogy is indult a Green Travel Magyarországon? Ehhez menjünk vissza jó pár évet az időben. Lapunk hasábjain folyamatosan nyomon követtük a társaság életének legfontosabb eseményeit.

Első ízben 2009. tavaszán készítettünk interjút Göktas Merdollal, aki akkor elmondta a társaság indulásával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. Az interjúból kiderült, hogy 1999-ben érkezett Magyarországra, először török beutaztatással foglalkozott a cég, majd 2002-ben kezdtek bele a török kiutaztatásba.

Az iroda gyorsan fejlődött, forgalma folyamatosan nőtt. A kiutazási üzletág bővülésének egyik jele volt, amikor stratégiai partnerségek kötöttek a Club Magic Life szállodalánccal. (Gyorsan jegyezzük meg, hogy az együttműködés ugyanakkor néhány év után véget ért.

2011-ben már 25 ezer főt utaztattak Törökországba. Egy évvel később szolid növekedést ígért és a nemzetközi helyzetre való tekintettel óvatosságra intett az ügyvezető. Ekkor, többszöri emelés után már 900 millió forintra növelte a társaság a vagyoni biztosítékát, vagyis bekerültek a legnagyobb forgalmú hazai tour-operátorok közé.

2013-ban ismét interjút készítettünk az ügyvezetővel, ekkor 10 éves magyarországi működésük mérföldköveit vette számba annak kapcsán, hogy előző évben először érte el – saját bevallása szerint – az iroda árbevétele a tízmilliárd forintot. Az ügyvezető akkor elmondta, hogy már az Egyesült Államokban is nyitottak utazási irodát, ahonnan beutaztatnak térségünkbe.

Egy évvel később már arról számoltunk be, hogy új desztinációként Észak-Ciprus is bekerült a kínálatukba. 2014-ben stratégiai megállapodást kötöttek a Szállásoutlettel. Ugyanebben az évben Horvátország-specialista és hajóutas részleget is létrehoztak.

Talán azt lehet mondani, hogy ekkor értek a csúcsra, és rögtön túl is vállalták magukat. Például egy dubrovniki charterlánccal, amely végül nem indult el. 22 év kihagyás után ez lett volna az első magyar charterjárat a dalmáciai városba. 

Ekkor már egymilliárd forint fölötti összegű volt az iroda vagyoni biztosítéka, így a Neckermann mögött a 2-3. helyen állt az irodák sorrendjében.

A 2016-os év kedvezőtlenül alakult a törökországi utaztatók számára. Bár a Green Travel illetékese év elején még bízott a forgalom fellendülésében, végül a tervezett járatoknak csak egy része ment el a nyár folyamán.

A Green Travel – amely ekkor már az Opten adatai szerint komoly adósságot görgetett maga előtt -, egy augusztusi hétvégén váratlanul törölte észak-ciprusi charterjáratát és azoknak, akiknek oda lett volna foglalásuk, török szállodát ajánlott helyette. Akkor ezt írták közleményükben:

"Kedves Kollégák, ezúton szeretnénk tájékoztatni benneteket, hogy a mai (2016.08.21.) TWI172/171 járatunk sikeresen menetrend szerint leszállt Budapesten és hazahozta az utasokat Észak-Ciprusról és Antalyából is, azonban Budapest-Antalya-Ercan vonatkozásban utasokat már nem szállít.

A járatot üzemeltető észak-ciprusi partnerünkkel sajnálatos módon haladéktalanul meg kellett szüntetni az együttműködésünket. Az utasokat a repülőtéren tájékoztattuk miszerint Észak-Ciprus helyett az alábbi alternatívát ajánlottuk fel: törökországi desztinációba tudnak elutazni 5 csillagos all inclusive szállodába vagy amennyiben ez nem megfelelő számukra, abban az esetben a teljes részvételi díjat visszafizetjük részükre.

Az észak-ciprusi partnerünkkel történt együttműködés felbontása érinti a jövőbeni foglalásokat is, melyről folyamatosan tájékoztatjuk a partnereinket. Jelen helyzetben a kialakult körülmények ismeretében a fenti intézkedést tartjuk a legbiztonságosabbnak, a továbbiakban is az utasok teljes körű kiszolgálása és biztonsága a legfontosabb számunkra.

A kialakult helyzet egyedüli érintett desztinációja Észak-Ciprus. Antalyába közlekedő reggeli járatunk is menetrend szerint hazaérkezett és a tervezett menetrend szerint felszállt.”

Az eset után megrendült a piac, elsősorban a viszonteladók egy részének bizalma az iroda iránt, és az utazási irodák ellenőrzését akkor végző Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal is lépett: november 17-én visszavonták a társaság utazásszervezői engedélyét.

Az utazási iroda újabb utazásokat nem szervezhet és nem bonyolíthat le, valamint köteles az úton lévő utasait hazautaztatni, az elmaradt utazásokra befizetett előlegeket és részvételi díjakat teljes összegben visszafizetni, határozott az MKEH. Jelenleg nem tartózkodik külföldön utasuk, tartozásaikat december 6-ig rendezik - közölték akkor lapunkkal.

A Green Travel tulajdonos-ügyvezetője ekkor sem adta fel. A Green Travel helyett a jövőben a Green Holidays végzi az utazásszervezői tevékenységet. Folyamatban van az ehhez szükséges feltételek teljesítése - tájékoztatott már másnap a társaság.

„A Green Travel nem ment csődbe, és nem szűnik meg” így kommentálta akkor az eseményt Göktas Merdol tulajdonos-ügyvezető. Mivel a jogszabályok értelmében október 31-ig az utazásszervezőknek az előző három év legmagasabb vagyoni biztosítékát kell igazolniuk az MKEH felé ahhoz, hogy folytathassák kiutaztató tevékenységüket, ez esetükben 1 milliárd 650 millió forint lett volna.

Ezt az összeget nem vállalták 2017-re, tekintve, hogy a 2016. évi szezon messze nem a terveik szerint alakult. Ezért úgy döntöttek, hogy a Green Travel Nemzetközi Utazási Iroda Kft. helyett a jövőben a kiutaztatást a 2011 óta létező Green Holidays Kft. viszi tovább, amely a cég hat saját közvetítő irodáját működtette korábban. Folyamatban van a Green Holidays utazásszervezői engedélyének megszerzése, kaptuk a tájékoztatást.

A Green Pontok a jövőben a Green Holidays Kft.-vel szerződnek a Green Travel Kft. helyett. A Green Holidays Kft. jövő évi árualapja előkészítés alatt áll és az utazásszervezői engedély kiváltása után azonnal foglalhatóvá válik – közölte a társaság. A Green Holidays Kft. ügyvezetőjeként azonban már nem Göktas Merdol, hanem felesége, Kata Göktas volt bejegyezve.

Az újraindulás azonban nem volt zökkenőmentes, február végéig kellett várni, mire a Budapest Főváros Kormányhivatal nyilvántartásában már utazásszervezésre jogosult, bejegyzett utazási irodaként szerepelt a Green Holidays Kft. A Green Holidays Kft. 20 millió forintos banki letétet formájában tette le a 20%-os vagyoni biztosítékot. A forgalom növekedésével párhuzamosan emelik kauciójukat majd a szezon folyamán – ígérték akkor.

És valóban elindult a cég, mi több, mivel a viszonteladó partnerek jó része kevesellte a húszmilliós vagyoni biztosítékot, májusra sikerült leszerződniük az Uniqa Biztosítóval, és 500 millió forintról szóló kauciós szerződést írtak alá május 17-én.

Néhány nappal korábban, hogy a piacra való visszatérést megünnepeljék, Főnixjáratot indítottak a török riviérára, a hétvégi túrán munkatársunk is ott volt. Beszámolója itt olvasható.

Ezután május 26-án még gépei kapacitásának a növeléséről számolt be a Green Holidays. Az első charter járatuk Antalyába szombaton, május 27–én szállt fel. Akkori tájékoztatásuk szerint, a nagy érdeklődésre tekintettel, a szombati járatláncukat az eredetileg tervezett 180 fős Freebird gép helyett az Onur Air 219 fős gépével repülik.

A fizetésképtelenséget július 2-án, vasárnap kora este jelentette be a Green Holidays Kft.. A társaság közleményben értesítette partnereit arról, hogy nem tudja folytatni utazásszervezői tevékenységét, a szükséges intézkedéseket helyette az Uniqa Biztosító teszi meg.

Azonban a társaság szervezésében délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el.

A családjával egy törökországi szállodában várakozó utas, Novák Zsuzsanna az MTI-nek elmondta, 10.20-kor landoltak Antalyában, de a reptéren senki nem várta őket, az utazási iroda a telefont se vette fel. Először még azt a tájékoztatást kapták, hogy sokan nem abba a szállodába kerülnek, amelyet lefoglaltak, majd azt mondták, akkor maradhatnak, ha egy napot kifizetnek, de később már az egész hét kifizetését kérték - mondta.

Kiss Gábor, ankarai magyar nagykövet ismertette, hogy kora délután érkeztek az első segélykérő hívások, hogy az Antalyába érkezett 180 fős magyar csoportért senki nem ment ki a repülőtérre. Néhány órás várakozás után az utazási iroda török partnere buszokat küldött értük és elvitték őket a szállodákba.

A Green Holidays honlapján megjelent egy közlemény, melyben a török partnert teszi felelőssé a kialakult helyzetért. Ezzel egyidőben a kormányhivatal is vizsgálatot indított az utazási irodánál.

Az Uniqa biztosító sikeresen hazahozta a kint rekedt utasukat és augusztus 1-ig várják a kárbejelentési igényeket.

A szituációnak azonban továbbra is vannak sötét foltjai, a HVG összeállításában volt olvasható, hogy hogy a Green Holidays Kft. bedőlésével, a valós kárösszeg a becslések szerint 1,5-2 milliárd forint is lehet. Ez abból tevődik össze, hogy a Green Holidays Kft. útjainak nagy részét a partnerei értékesítették.

A HVG szerint például az indulhatunk.hu-nál vásárolt utaknál az interneten kinézett, komplett – szállást, utazást és ellátást is tartalmazó - csomagokat a fizetéskor két részre bontotta az indulhatunk.hu: a szállást és az ellátást a Professional Outlet Kft., a repülőjegyet pedig a SzállásOutlet Kft. számlázta, és nekik kellett külön-külön elutalni a részösszegeket.

Az indulhatunk.hu ugyanakkor sem a visszaigazolásain, sem a kiküldött utazási szerződésekben nem tüntette fel semmilyen formában, hogy a közvetített út szervezője a Green Holidays Kft.

A károsultak attól tartanak, hogy mivel egyetlen papírjukon, szerződésükön vagy számlájukon sem szerepel a Green Holidays neve, így nem is jogosultak a kártalanításra.

Érdeklődésünkre Vereczki András, az Uniqa Biztosító Zrt. lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője elmondta, hogy a szerződéseken jogilag szerepelnie kell a Green Holidays Kft-nek, ettől függetlenül pontos információkkal egyelőre még nem tud szolgálni.

Elmondása szerint, az általa eddig látott utak átlag értéke 500.000 Ft, de vannak milliósak is. A jogosultak körét nem egyedül a biztosító határozza meg, hanem közösen az illetékes kormányzati szervvel állapítják azt meg.

(forrás: Turizmus Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Ön szerint a hazai nyilvános vécék állapota pozitívan hat a turizmusra?

Kiadónk társoldalai