A győztes mindent elvisz

Milyen fejlesztési forrásokra pályázhatnak a turizmusban működő vállalkozások 2007 és 2013 között? Erről a témáról szervezett konferenciát az UTAZÁS kiállításon a HitesyBartuczHollai Euroconsulting Kft., ahol bemutattak több nyertes pályázatot is.

Az Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció stratégiai célja 2020-ig a versenyképesség tartós növekedése a turizmusban, a természeti és környezeti erőforrások fenntartható hasznosítása a kiemelt térségekben, valamint a kiegyensúlyozott területi fejlődés. A 2007 és 2013 közötti Regionális Operatív Program (ROP) a versenyképes gazdaság megteremtését, a megújuló egészséges társadalom és az élhető környezet megvalósítását, valamint a területi kohézió erősítését tűzte ki célul. A felkészülés időszakában elkészül a dokumentáció mintegy 300 turisztikai nagyprojektről.

Magyarország 2007 és 2013 között 22,6 milliárd eurónak megfelelő támogatást kap az EU-tól. A forrás azonban korlátos, a Nyugat-Dunántúlra például optimális esetben is maximum 24 milliárd forint jut a turizmus fejlesztésére, ami azt jelentheti, hogy számos óriásira méretezett, sok milliárd forintot felemésztő beruházás nem tud megvalósulni. A Magyar Turisztikai Hivatal ezért tárgyalásokat kezdett a GKM-mel a lehetséges forrásátcsoportosításokról.

Csepel turisztikai stratégiája

A stratégia célja a turizmus fellendítése a XXI. kerületben, ahol elvileg lenne lehetőség egy, a rómaipartihoz hasonló vízparti övezet kialakítására. A kerület erősségei közé tartozik, hogy Budapest– Csepel része a több mint 6 milliós vendégéjszakát felmutató nemzetközi vonzerővel rendelkező fővárosnak, továbbá az elmúlt évek két jelentős fejlesztése, nevezetesen a Művészetek Palotája és a Nemzeti Színház, a szigetcsúcs szomszédságában valósultak meg. Komoly vonzerővé fejleszthető a Duna, a Ráckevei–Soroksári Duna-ág összefüggő zöld part menti sávja, a strand területén jelenleg minimálisan kiaknázott termálvízforrás, továbbá a kerékpározás kiváló vízparti adottsága. Rosszak viszont a közlekedési kapcsolatok, Csepelnek nincs jelentős turisztikai vonzereje és komoly szálláshely-kapacitása, továbbá kedvezőtlen az imázsa. A XXI. kerület turizmusát nagymértékben támogatná a közlekedési kapcsolatok fejlesztése, a központi szennyvíztisztító megépítésével jelentősen javuló dunai vízminőség, valamint a környező kerületek fejlesztései, mint például a XI. kerületben a Kopaszi-gát leendő szabadidős kínálata, és a IX. kerületben a Lágymányosi híd pesti hídfőjénél megépülő 5 ezer fős konferencia-központ. Komoly veszélyeket rejt magában az agglomerációból érkező forgalom növekedése, amely részben a rossz közlekedési kapcsolatokra vezethető vissza.

Csepel stratégiájának fő célja a bekapcsolódás a főváros turisztikai kínálatába. Ennek két fő iránya egyrészt a helyi vonzerőfejlesztés – egyedi karakterű városnegyedek létrehozásával, egyedi turisztikai attrakciók kialakításával, valamint a víziturizmus feltételeinek javításával a Dunán, másrészt a Csepel-sziget turizmusának ösztönzése. A stratégia megvalósulásának alapfeltétele a közúti és az elővárosi kisvasúti kapcsolatok javítása. Az infrastrukturális fejlesztések között szerepel a kikötők fejlesztése, a Gubacsi híd szélesítése, a HÉV meghosszabbítása az M0-ig, és az 5-ös metró megépítése.

Tokaj Világörökségéért

A több mint 2 milliárd forint EUs támogatást nyert és jelenleg megvalósítás alatt álló projekt keretében összesen 13 önkormányzat területén 16 projektelem kerül megvalósításra. A programban helyet kapnak a borral, a kultúrával, az aktív szabadidő- eltöltéssel és az információszolgáltatással kapcsolatos fejlesztések. A projektkidolgozás során a leglényegesebb szakmai szempontokat a projekt fejlesztői figyelembe vették, mint például a területi koncentráció és a szezonalitás csökkentése, a komplex kínálat kialakítása, továbbá az egyediség és az innovatív szemlélet, valamint a pozicionálás és differenciálás érvényesítése. Fontos szempont volt az interaktív látogatóközpontok (pl. Borinform, VIP – Világörökségi Információs Pont) kialakítása. Előfordult, hogy a tulajdonviszonyok tisztázatlansága komoly adminisztrációs problémát okozott (pl. a Rákóczi Várbástya félig kész felépítménye Sárospatakon), sőt egyes projektelemek megvalósulását meg is hiúsította (pl. a kilátó Sátoraljaújhelyen). A projektnek be kellett tartania a ROP1.1 pályázati útmutató előírásait is, például a szálláshelykialakítás, valamint az út és hajókikötő építés, mint nem támogatható tevékenységek tekintetében. A fejlesztés várható eredményei: a világörökségi terület turizmusának fellendülése, az élményszerzés maximalizálása, további fejlesztések generálása (katalizátorhatás) és a helyi életminőség javulása (foglalkoztatottság, településkép).

 

Fejlesztési források 2006-ban (milliárd forintban)
 Turisztikai célelőirányzat elemei:  
 Korábbi évekről áthúzódó kötelezettségvállalások  4,5
 Nemzeti marketing- és promóciós tevékenység  4,5
 Budapesti Tavaszi fesztivál, közreműködői költségek  0,7
 Műemlék gyógyfürdő pályázat  2,5
 Kongresszusi központ projekt indítása  0,4
 Összesen:  12,6
 Egyéb források: 
 ROP – turisztikai potenciál fejlesztése  9,1
 Balatonnal kapcsolatos feladatok támogatása  0,6
 Decentralizált területfejlesztési programokból a turizmusra fordítható keret  0,3
 Decentralizált fejlesztési programokból a turizmusra fordítható keret  0,6
 Kerékpárutak fejlesztése  0,1 
 Kiemelt térségek (Velencei-tó, Tisza-tó, Dunakanyar)  0,2
 Regionális repülőterek  0,1
 Összesen:  11
 Mindösszesen:  23,6

 Forrás: Magyar Turisztikai Hivatal 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.