A képek ereje: bemutatkozik Bódis Krisztián hivatásos Budapest-fotós

Bódis Krisztián fotográfus neve már egy ideje sokak eszébe jut, amikor turizmusról és annak képi megjelenéséről beszélünk; ha pedig nem mindennapi fotókkal szeretné egy-egy turisztikai vállalkozás vagy desztináció illusztrálni vonzerőit, nem elégszik meg az unalmas, sokszor sztereotip illusztrációkkal. Ismerje meg, mi is a művész személyes elkötelezettsége és a rendelkezésre álló technológia mellett a tudományos, vagy professzionális háttere az év elején indított Budapest Images-nek!

Mi indokolja és teszi nélkülözhetetlenné a vizuális eszközök, így a képek, a fotók alkalmazását a turizmus területén? Az összes észlelési képességünk közül a látás a legnemesebb érzéklelés a nyugati, fejlett társadalmak életében. A látogató épít a képi üzenetekre, sőt, a mai digitális világban, egyre inkább csak vizuális, vagy vizualizálható információkat oszt meg és fogyaszt. Helyváltoztatásaink, utazásaink során ez fokozottan így van.



A turista által alkotott kép, vagy „tekintet” is globalizált bizonyos értelemben, főleg, hogy az idő és a távolság is lerövidült mára a technológiai vívmányoknak köszönhetően. Ma már helyeket alkotunk és helyeket fogyasztunk: ilyenkor kulcsfontosságú szerepe van a képi benyomásnak, hiszen azok formálják, hogyan szemlélünk valamit, hogyan tekintünk rá. A legmodernebb társadalomtudományos indíttatású szociológiai elemzések a városi terek átalakulása során a város-képek szerepét tárják fel, például. A városi terek, mint turisztikai attrakciók olyan képekként jelennek meg, amelyek a városmarketing számára ma már nélkülözhetetlenek. A látogatónak vannak elvárásai, olyan képei, amelyeket útikönyveken, blogokon, vagy filmeken keresztül előzetesen alakít ki. A helyszínen ezek a képek módosulnak és saját jelentéstartalmakkal, újabb képekkel egészülnek ki a turista fejében, amelyeket el is raktároz, sőt megoszt, hazavisz.

"Csakis előre, azzal, amit szeretsz"
Így lehetne összefoglalni Bódis Krisztián munkáját. Elsők közt alakított Facebook-csoportot a kezdetekkor, most pedig a Budapest elsőszámú fotó-adatbázisa pozíciót célozza meg a nemrég nevet váltó Krisztian Bodis Photography - Budapest Imagesként. Addig bíztatták a művészt képei sikereivel, míg Krisztián ott hagyta az építészmérnöki pályát és rendezvények, épületek, és természetesen Fővárosunk szépségei megörökítése mellett döntött. Ő egy nyelvet beszél Budapesttel és örömmel tolmácsol a képeiben gyönyörködőknek. 



A Budapest Images, mint ahogyan neve is sugallja, a turizmus fogadó-oldali kommunikációját támogatja, elsősorban a fővárosban, illetve a fővárosról bárhol a világban. Nem csupán a turisták utaznak valahová, hanem a tárgyak, kultúrák és az imázsok is velük együtt, illetve a hazafelé is: a kultúra mobilitásáról beszélünk ilyenkor.  Ezek az imázsok egy közösség, egy nemzet, vagy város saját önkifejező eszközei. A történelmi események, sztorik, a hagyományok és az ismert ikonok mellett a megaesemények definiálnak és pozícionálnak ma egy országot, egy népet, egy kultúrát, egy várost. A turizmus talán leghumánabb meghatározása is képi-alapú. Olyan autentikus élményeket keresünk, amelyek eltérnek a megszokottól, azoktól a képektől, amelyek már nem elégítik ki igényeinket.

Tulajdonképpen a ma turistája a ma zarándoka is, hiszen felfedezni, megérteni kívánja a rejtett, háttérben lévő kincseket. Desztináció-marketing megközelítésben pedig ugyan ezen „különbözésen”, a kitűnésen keresztül épül fel az a nézet, vagy képi összesség, imázs, amely egyedivé tehet egy turisztikai fogadóterületet. Amikor az autentikusat keressük, segítségül hívjuk a fotókat, a fotósokat is. Szolgáltatói oldalról, a legmagasabb szintű szolgáltatás azt jelenti, hogy megszólítjuk, bevonjuk a fogyasztót, mindezt érzelmi alapon. Ezekhez az imázs, a felismerhető képek összessége teremti meg az alapot. Hányszor halljuk, olvassuk a következő kifejezéseket: „szolgáltatás-centrikus szervezet”, „fogyasztó-fókuszált menedzsment” és „imázs-vezérelt vásárló”. Mindegyik valamiféle kialakított és közvetített kép emocionális erejében gyökerezik.

A fotók egyfajta megállított, beállított, berendezett lenyomatai a tipikusnak illetve a nem mindennapinak: más szögből, más napszakban, olyan effektekkel hozza ki a mély tartalmat, amelyeket amúgy nem is veszünk észre. Így alakul ki az a speciális nézet, amely helyről-helyre, időről-időre más, ugyanakkor társadalmi viszonyok, csoportok, találkozások és kapcsolatok is alakítják. Bódis Krisztián erre alapozza és építi folyamatosan Budapest Images portfólióját: másképp láttatja a budapestieknek már automatikusan beépült információt, izgalmassá, mozgalmassá, kontrasztossá téve azokat a helyeket, amelyek, ezáltal még eredetibbekké válnak az ott élőknek és az oda érkezőknek.

Mint ahogyan a képeknek maguknak is, a turizmus, mint szervezett mozgás-jelenségnek egyértelmű jellemzője az előbb említett kontrasztosság, például a szabadidő-munkaidő, hazai / elérhető-távoli/ nem elérhető, megszokott-új élmények viszonylatában. Az élményszerzés és az élmény visszaidézése a képek alapvető működésére épülő jelenségek a turizmusban. Az élményelemek újra-előhívásában, újra-feldolgozásában segítenek a képek és a szimbólumok. Az igazi turisztikai élménykereső ugyanazt éli át, mint a gyermekkori képeit visszanéző érettebb valaki. Túl van a gyermekkori eseményeken, bizonyos értelemben kívülről nézi azokat, de ő maga szerepel bennük, benne is van tehát. Igazi, jó értelemben vett turistaként így viselkedünk mi magunk is, hiszen fél lábbal legalább bent szeretnénk lenni a fogadó társadalom mélyén. Nem csak a hely, lesz tehát fontos, sokkal inkább annak a részévé válás.

Bódis Krisztián képei e kísérő nélkül is önmagukért beszélnek, és mivel a Hungary NEXT ország-márka-műhely egyik meghatározó tagjáról van szó, az ő sztorija a NEXT sztorija is egy kicsit, hiszen a nemsokára öt éve működő alkotó közösség minden egyes projektjében különös hangsúlyt fektet a vizuális információk kreatív közvetítésére.

A Budapest Images számokban 

Bódis Krisztián 2009-ben kezdte el Budapestet fotózni, jelenleg több mint 1500 kép található az oldalon és ez folyamatosan bővül. A kötelező turistalátványosságok mellett Budapest kevésbé fotózott és ismert részeire is hangsúlyt fektet.

Az oldal tulajdonképpen egy adatbázis, aminek a lelke a keresőmotor: minden fotót tagekkel látott el a fotós, így lehetővé válik a célirányú keresés. A galériák csak amolyan ízelítőül szolgálnak, közel sem a teljes tartalom.
Fő célcsoport: turisztikai ügynökségek, utazási irodák, egyéb budapesti vállalatok, de a lakosságot is kiszolgálja print formában.

A Budapest Images gyűjteményhez kapcsolódik Instagram és Facebook oldal is - utóbbit már több mint 27.000-en követik.


Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről

Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről 

Manapság sokféle étrendi sajátosság merül fel, és talán még több hóbortszerű divatdiétával találkozhatunk, amelyek olykor nagyon minimális kalóriabevitelre ösztönzik az embereket. Mielőtt bármibe belevágnánk, érdemes tisztázni szervezetünk igényeit.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?