A május is erős volt: 7,5 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma

2018. májusban a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 7,6%-kal, a belföldi vendégek által eltöltötteké 7,4%-kal haladta meg az előző év azonos időszakit. A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele 10%-kal emelkedett - derül ki a KSH legfrissebb jelentéséből.

Mi történt az előző év azonos hónapjához képest?

Összesen 1 millió 147 ezer vendéget mutatnak az adatok, akik 2,6 millió vendégéjszakát töltöttek el a szálláshelyeken, ami szintén növekedés az előző év májusához képest (+7,5 %). A külföldi vendégek száma 12%-kal nőtt, így megközelítette az 569 ezret. Az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 1,4 millió volt, ami 7,6%-kal több, mint 2017. májusban. A vendégéjszakák 83%-át realizáló szállodákban 5,3%-os volt a növekedés mértéke. A külföldi vendégéjszakák száma mindegyik turisztikai régióban nőtt. 10-ből 6 éjszakát Budapest–Közép-Dunavidéken töltöttek a külföldiek, ahol 5,3%-os bővülést mértek a szálláshelyek.

A belföldi vendégek száma 6,8, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 7,4%-kal bővült, és megközelítette az 1,2 milliót. A vendégéjszakában mért forgalom a közösségi szálláshelyek kivételével mindegyik szállástípusban nőtt. A legnépszerűbb szállástípusban, a szállodákban 5,7%-kal nőtt a vendégéjszakák száma. A szállodák szobakihasználtsága 3,1 százalékponttal 63,6%-ra nőtt.

A csökkenő forgalmú Tisza-tótól eltekintve a turisztikai régiókban 5–15%-kal több éjszakát töltöttek el a belföldi vendégek. A forgalom dinamikus növekedésében szerepet játszhatott, hogy a pünkösdi hosszú hétvége ebben az évben májusra, az elmúlt évben júniusra esett.

Az összes bruttó árbevétel 10%-kal (46 milliárd forintra), ezen belül a szállásdíjbevétel 9,0%-kal (27 milliárd forintra), a vendéglátás bevétele 23%-kal (10 milliárd forintra) emelkedett, miközben az egyéb szolgáltatások bevétele 0,2%-kal (8 milliárd forintra) csökkent folyó áron. A külföldi szállásdíjbevétel 8,1, a belföldi 11%-kal magasabb volt az előző év májusinál.

Széchenyi Pihenőkártyával a kártyatulajdonosok 1,2%-kal többet, 2,0 milliárd forintot költöttek a kereskedelmi szálláshelyeken. SZÉP-kártyával 2130 szálláshelyen fizethettek a vendégek.

2018. január–májusban az előző év azonos időszakához képest:

A kereskedelmi szálláshelyek 7,1%-kal több, összesen 10 millió vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek 5,4 (5,3 millió), a belföldi vendégek 9,1%-kal több (4,7 millió) vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken. A szállodák szobakihasználtsága 2,7 százalékponttal 55,6%-ra emelkedett. A kereskedelmi szálláshelyek folyó áron összesen 11%-kal több, 171 milliárd forint bruttó árbevételt értek el. Ezen belül a szállásdíjbevétel 10%-kal nőtt, és megközelítette a 97 milliárd forintot. 

Mit szól ehhez az MTÜ?

2018 első öt hónapját összesítve figyelemre méltó, hogy az ország minden részében növekedett a vendégforgalom. Ez arra utal, hogy mind több desztinációban sikerül bizonyos mértékben csökkenteni a szezonalitást és a forgalom területi koncentrációja is enyhül. Ez egyébként a kormány által elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 egyik kiemelt törekvése. A belföldi vendégéjszakaszámok a Balatonnál emelkedtek a legnagyobb mértékben, 14 százalékkal, mindezt úgy, hogy az időjárás viszonylag kiszámíthatatlan volt eddig idén. A külföldi vendégéjszakaszámok pedig az Észak-Alföldön emelkedtek a legnagyobb mértékben, 17,4 százalékkal.

Külföldről

Májusban Németországból töretlen az emelkedés, májusban a német vendégek 12,7 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek Magyarországon, mint egy évvel korábban, ami kiemelten fontos eredmény, hiszen Németország Magyarország legfontosabb küldőpiaca. Nagyot ugrott a lengyelek körében Magyarország népszerűsége, májusban 30,7 százalékkal nőtt a lengyel vendégéjszakák száma, de figyelemre méltó a Romániából (+21,6 %) és a Kínából (+20,1 %) érkezők vendégéjszakáinak növekedési üteme is.

2018. első öt hónapjában a TOP 10 küldőország közül az Egyesült Királyság kivételével minden országból töretlen a bővülés, sőt Románia esetében ennek üteme kétszámjegyű (16 %). Különösen fontos, hogy január-májusban Németországból  7,1%-os bővülést regisztráltak, azaz a tavaly megindult növekedés lendülete továbbra is tart. A több mint egy éve folyamatosan bővülő orosz vendégéjszakák számának 2018. január-májusban tapasztalt 6,5%-os emelkedésének köszönhetően Oroszország az ötödik helyen áll a küldőországok január-májusi toplistáján.

 

Forrás: KSH


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?