A multik is nyitottak a felelősségteljes turizmusra

Tavaly ősszel immár 7. alkalommal rendeztek nemzetközi konferenciát Felelősségteljes turizmus a desztinációkban (RTD7) címmel, ezúttal a spanyolországi Barcelonában, melyen a Kodolányi János Főiskola tavaly megalakult Felelősségteljes Turizmus Kutatóközpontjának munkatársai révén már hazánk is képviseltette magát.

A 2013-as RTD7 világtalálkozón 336 kutató és turisztikai szakember gyűlt össze a világ minden tájáról, hogy megvitassák a felelősségteljes turizmus terén az egy évvel azelőtti Sao Paolo-ban megrendezett RTD6 óta elért eredményeket, egyeztessék jövőképüket és meghatározzák a további haladási irányokat.

Utazz, láss, változz!

A konferencián a világ legkülönbözőbb egyetemein dolgozó fiatal szakemberek beszámolót tartottak kutatásaik jelenlegi állásáról. Hársas Péter, a Kodolányi János Főiskola Felelősségteljes Turizmus Kutatóközpontjának képviseletében azt mutatta be, hogyan szervez 2004 óta utazásokat szemléletformáló céllal – egy, az elveivel azonosulni tudó utazásszervező háttérközreműködésével –, azt vizsgálva, hogy milyen mértékben sikerül megnyernie a felelősségteljes turizmus, illetve életvitel számára egykori utasait.

A résztvevők az évi 2-3 alkalommal megszervezett, kis létszámú, nonprofit alapú, néhány hetes, hátizsákos, délkelet-ázsiai túrákon a helyi környezet, gazdaság és közösségek érdekeit támogató módon tölthetik el szabadságukat.

Ez a Kaland az Élet névre keresztelt projekt az évek során azt a felismerést hozta a szakember számára, hogy saját utasai helyett inkább a turizmus szektor szolgáltatóira kell összpontosítania, hiszen rajtuk keresztül széles, a témában még járatlan tömegeket érhet el. De arra – mutatott rá előadásában Hársas –, hogy milyen módszerrel lehet elkötelezni a felelősségteljes turizmus számára a szolgáltatói oldal résztvevőit, egy következő kutatás adhat csak választ.

Példát mutatnak a multik

A nemzetközi porondon aligha kell győzködni a turisztikai mamutvállalatokat a felelősségteljes szemléletmód fontosságáról – derült ki a négynapos esemény során.

Arantxa Garcia, az évi 30 millió főt utaztató TUI fenntarthatóságért felelős osztályának vezetője részletesen ismertette cégük 2014-ig tartó három éves tervét, melyben célul tűzték ki többek között a 10 millió felelősségteljes – például speciális, minősített szálláshelyekkel kínált – utazás elérését, 20 000 tonna CO2 megtakarítását, valamint dolgozóik és utasaik felelősségteljes látásmódjának kialakítását.

Egy másik turisztikai óriáscég, a Thomas Cook fenntartható desztináció menedzsere, Joanne Hendrickx bemutatta, miként dolgoznak azon, hogy minél több általuk szervezett utazás szolgálja az adott terület kultúrájának és értékeinek megőrzését. Evarist March, a botanikai túrákra szakosodott katalán Naturalwalks képviseletében, az utasokra és az idegenvezetőkre vonatkozó felelősségteljes turisztikai gyakorlatuk részleteit ismertette. Dr. Xavier Font, a brit központú Respondeco tanácsadó cég vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy egy felelősen gondolkodó turisztikai vállalkozásnak nem elég a megfelelő minősítő rendszerhez csatlakoznia, a marketing terén is mindent be kell vetnie, hogy felelősségteljes szerepkörben mutassa meg magát.

Kritériumrendszert ígérnek

A Kodolányi János Főiskola Felelősségteljes Turizmus Kutatóközpontja Dr. Rátz Tamara tanszékvezető irányításával 2013-ban jött létre azzal a céllal, hogy kutatási projektjein keresztül példát mutasson a hazai turisztikai szakma képviselőinek, a gyakorlatban is használható alternatívákat dolgozzon ki, valamint tudományos-kutatási hátteret nyújtson a felelősségteljes szemlélet hazai kialakításához és elterjesztéséhez. A Központ kiemelt feladatának tekinti a felelősségteljes turizmus fogalmának meghatározását, valamint a hazai turisztikai szolgáltatókra vonatkozó, általánosan elfogadott kritériumrendszer, illetve minősítő rendszer kidolgozását és gyakorlati bevezetését. Kutatási programja középpontjában a felelősségteljes turizmus mint szemléletmód jelentőségének vizsgálata, az utazásszervező vállalkozások felelősségteljes üzletpolitikája, valamint mindennek az utazók életvitelére és az érintett desztinációk társadalmi-gazdasági-ökológiai jellemzőire gyakorolt hatásainak elemzése áll. Céljai elérése érdekében szorosan együttműködik a hasonló területen dolgozó nemzetközi szervezetekkel, elsősorban a leeds-i központú International Centre for Responsible Tourism-mal (ICRT).

 

A város, ahol visszadják a partot a tengernek

A konferencia záróelőadása a Leeds-ben székelő International Centre for Responsible Tourism (ICRT) alapítójától, a felelősségteljes turizmus szülőatyjának tekintett Dr. Harold Goodwin-től hangzott el, aki a legújabb kutatási eredmények ismertetésén túl, egy, a harcosait csatába hívó parancsnok vehemenciájával szorgalmazta a nemzetközi turizmus minőségi javítását szolgáló mielőbbi konkrét lépéseket.

A világtalálkozón sor került a Barcelonai Nyilatkozat nyilvánosságra hozatalára, mely átfogó stratégiai célokat fogalmaz meg a katalán főváros és környéke számára a felelősségteljes turizmus terén. Hogy az abban foglaltakat valóban komolyan veszik a helyiek, jelzi, hogy a Barcelonához közeli tanulmányút helyszínén, Torroella de Montgrí kisváros festői tengerpartján az önkormányzat leállította a szállodaépítési beruházásokat és úgy döntött, inkább visszaadja a strand egy szakaszát a természetnek.

A konferencia záróeseményeként átadták az első Katalán Felelősségteljes Turizmus Díjakat, melyeket 8 szolgáltatónak ítéltek oda. A felelősségteljes turizmus 8. világkonferenciáját 2014. április 4-5 között tartják Manchester-ben.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?