A németek 2012-ben is szívesen és sokat utaztak

A hagyományokhoz híven a stuttgarti CMT vásár ideje alatt hozták nyilvánosságra a Commerzbank elemzését a világturizmus fejlődéséről és a németek utazási kiadásairól, közölte lapunkkal a Magyar Turizmus Zrt.

Az elemzés szerint a nemzetközi vendégérkezések száma az elmúlt években ugyan lelassult és 2012-ben a sokéves, 4%-os átlag alá csökkenve már csak 3,5%-kal növekedett, mégis rekorderedményt lehetett elkönyvelni: 2012 volt az első év, amikor a világ utazóinak száma átlépte a bűvös 1 milliárdot. (2008: 920 millió, 2009: 875 millió, 2010: 930 millió, 2011: 980 millió fő).

A megelőző évhez képest, amikor a dél- és délkelet-ázsiai, valamint a dél-amerikai országok voltak a legeredményesebbek, a világ csaknem minden régiója pozitív eredményekről tud beszámolni 2012 vonatkozásában. Így Európa is, ahol például a közép- és kelet-európai országok tavaly behozták korábbi „lemaradásukat”, lényegesen több külföldi vendéget fogadva. Míg Görögországba és Olaszországba kevesebb, addig Németországba 7%-kal több külföldi turista érkezett.

Ezáltal – a megelőző két évhez hasonlóan – a németországi turisztikai bevételek erőteljesen növekedtek, elérve a 29,4 milliárd eurót, ami 5,5%-os bővülést jelent. A legtöbb vendég a környező országokból érkezett, és legkeresettebb úti céljaik a repülőterekkel is rendelkező nagyvárosok – Berlin, Frankfurt, München, Düsseldorf, Köln-Bonn – voltak. Németország a pozitív adatok mellett egy másfajta elismerést is elkönyvelhetett: a Travel & Tourism Competitiveness Index felmérésében ugyanis 139 ország közül a maximális 7-ből 5,5 pontot elérve a második helyen végzett turisztikai adottságai és az infrastruktúra fejlettségének szempontjából.

A németek 2012-ben is szívesen és sokat utaztak

2011-hez hasonlóan a világban felmerült számos gazdasági probléma tavaly sem befolyásolta a németek utazási kedvét. A német vállalatok nyereségessége, a munkanélküliség további, több mint 1%-os csökkenése és a bérek emelkedése következtében ugyanis a világ más táján tapasztalható bajok ellenére is érezhetően növekedett az utazások száma. Nőtt továbbá a költési hajlandóság is: így a németek 2012-ben az előzetes becslések szerint 63,8 milliárd eurót költöttek külföldi utazásaik során, ami 3,5%-kal több mint az előző évben. Költés tekintetében az üzleti utazásokra szánt összegek 8,1 milliárd eurót tettek ki, ami 13%-os növekedést jelent. Az egyéni utazók pedig 55,7 milliárd eurót költöttek külföldön (+3%).

Bár az utazási kedv változatlanul nagy és az utazások során kiadott összegek is emelkedtek, a németek 2012-ben a külföldi költések ranglistájában Kína és az USA után a harmadik helyen végeztek. A legtöbb pénzt 2012-ben is Spanyolországban (7,1 milliárd euró, + 5,5%), a drága Svájctól számos német vendéget elhódító Ausztriában (6,8 milliárd euró, + 9%), Olaszországban (6 milliárd euró, +3,5%) és az all-inclusive ajánlatai miatt kiszámítható és kedvelt Törökországban (4,3 milliárd euró, +10%) adták ki. Franciaország a költési rangsorban a negyedik helyről az ötödikre került (4,1 milliárd, +/- 0%). A 6. helyen idén is az Amerikai Egyesült Államok (3,9 milliárd euró), a 7. helyen pedig Hollandia (3,3 milliárd euró) végzett.

Általánosságban elmondható, hogy a németek az előző évekhez hasonlóan tavaly is nagyon figyeltek a kiadásaikra, és főként olyan úti célokat választottak, amelyek jól ismertek, kedvező árfekvésűek és közel vannak. Ezért is eshetett sokak választása a szomszédos Csehországra és Lengyelországra, ahol tavaly 1 euró 1,50, illetve 1,40 euró-t ért. A belföldi turizmus szerepe is kiemelkedő Németországban, ahol az üdülések 35%-a realizálódott. 2012-ben a németek 123 millió alkalommal döntöttek amellett, hogy saját hazájukban töltik szabadságukat. Ez 3,5%-os vendégszám és 3%-os vendégéjszaka növekedést jelent, aminek 53%-át a szállodákban eltöltött éjszakák teszik ki (1999: 49%). Saját hazájukon belül a legtöbben továbbra is a déli tartományokba utaztak, illetve városlátogatásra indultak.

A Commerzbank előrejelzése 2013-ra

Az előrejelzések szerint 2013-ban a világgazdaság lassan kilép a stagnálásból. Kína gazdasága – bár csökkenő tempóban – tovább növekszik, az USA gazdasága túljut a válságon, és az euró krízis is megoldódik. Így 2013 tavaszától Európa gazdasága várhatóan erősödni kezd, ami együtt jár az emberek biztonságérzetének fokozódásával. A Commerzbank megítélése szerint az első félévi kivárás után a második félévben a német gazdaságban is erőteljesebb növekedés lesz érzékelhető. A bérek emelkedni fognak, így várhatóan a fogyasztási és ezzel karöltve az utazási kedv is fokozódik majd. A Commerzbank előrejelzése szerint 2013-ban 4%-os növekedés és 66 milliárd eurós költés várható, ami 2009-hez képest 14%-os emelkedést jelent.

S hogy mely országokban? Ott, ahol az ár-érték arány a legjobbnak mondható. Ott, ahol az euró a legtöbbet éri. Hiszen a németek költségtudatossága továbbra is meghatározó lesz. A költségek tervezhetősége miatt preferált rövidebb utazások mellett így megint előtérbe kerülnek a korai foglalások, illetve a last minute utak, valamint a kedvező ár-érték arányú úti célok. Ezek közé tartozik hazánk is: a Commerzbank kimutatása szerint ugyanis a 28 vizsgált, többnyire európai ország között Magyarország a harmadik legjobb ár-érték arányú ország, hiszen Bulgária és Románia után nálunk ér legtöbbet az euró.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?