A SZÉP kártya karrierje

Az Országgyűlés sport- és turizmusbizottsága előtt Dr. Nemes Andrea, az NGM turisztikai főosztályvezetője tartott a SZÉP kártya és a nemzeti szállodai védjegy témájában beszámolót szerdán. Kiegészítést adott Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára. Az előterjesztésekből, a bizottsági elnök és tagok kérdéseire kapott válaszokból az alábbiakat tudtuk meg.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2011 áprilisában fogadták el a SZÉP kártya létrehozását célzó rendeletet. A cél, az Üdülési Csekknél (ÜCS) korszerűbb, a belföldi üdülést elősegítő rendszer volt.

Most, 2012. május végére az 630 ezer kártya került már forgalomba. A három kibocsájtó bank 27300 elfogadóhellyel kötött szerződést, a munkaadók 32 milliárd forintot töltöttek fel eddig a kártyákra a három felhasználási területre az alábbi arányokban (szállás 33%, vendéglátás 54%, szabadidős szolgáltatásokra 14%). (Az írásos előterjesztés április végi adataihoz képest jelentős megugrás érzékelhető). A SZÉP kártyát a bizottság az Üdülési Csekk korszerűbb és a visszaéléseket kiküszöbölő, kedvezőbb árú változatának tekinti. ( Az Üdülési Csekkek ez év október végéig még beválthatók).

Folyamatos a rendszer finomítása, reklámozása és a részletesebb tájékoztatás: Nem kell lemondaniuk a SZÉP kártyáról a kisebb szolgáltatóknak sem. Nem szükséges sem egy, főként nem három kártyaleolvasót vásárolniuk, mert telefonon és interneten is be lehet jelenteni a SZÉP kártyát. A három kibocsájtó pedig egyetlen kártyaleolvasóval elérhető. A FATOSZ megoldotta tagjai számára a kártya befogadási lehetőséget. A SZÉP kártya a munkavállalónak ingyenes, a szolgáltatónak az ÜCS-nél lényegesen olcsóbb, 1,5 %-os jutalékfizetéssel jár. Ugyanakkor a munkáltatót már nem az induló 19, hanem 33 százalék rárakódó költség terheli.

A rendeletalkotók szétválasztották a forgalomélénkítő és szociális szempontokat, így a rászoruló nyugdíjasok most az Erzsébet utalvánnyal üdülhetnek. Továbbra sem tervezik a felhasználási terület lényeges kibővítését, egyedül a sétahajókázás került be a körbe. A visszaélések kiszűrése érdekében új módosítást vezetnek be, a TEÁOR számok alapján.

Hotelstars, mint magyar szállodai védjegy

A korábbi önminősítési rendszer megszüntetésének az volt a szakmai indoka, hogy a külső szervezet ellenőrzése nélkül végzett besorolás sok esetben megtévesztő volt.

A szállodákra vonatkozóan e hónapban született megállapodás arról, hogy a Hotelstars védjegyet egyben nemzeti szálláshely védjegyként ismerik el Magyarországon. A szállodákra vonatkozó védjegyrendszert a Magyar Szállodaszövetség Ausztria, Csehország, Németország, Hollandia, Svédország, Svájc szakmai szervezetével együtt a Hotelstars Union keretében dolgozta ki. A Hotelstars védjegyrendszer már 11 európai országban, 18 ezer szállásegységnél elfogadott, így a külföldi vendégek számára összehasonlítási alapul szolgál, egyben megbízható mérce a belföldi turisták számára is. Eddig 360 szálloda jelentkezett be és 225 már meg is kapta a minősítést. Együttesen a magyar szállodai kapacitás 40 százalékát képviselik, főként a magasabb kategóriákban. Az NGM és az MSZÉSZ megállapodtak a közös működtetésben, az egységes védjegytábla külalakjában (rajta mindkét fél logója) és a közös marketingben is. A szállodai védjegyrendszer harmonizál az unióval, növeli a versenyképességet és a minőségre való törekvést, piaci versenyelőnyt jelent a szolgáltatónak, megbízható eligazítást a turistáknak.

A védjegy odaítéléséről több lépcsőben születik döntés, és a bíráló bizottságban a minisztérium szakemberei is tagok. A szállodák új nemzeti védjegye csak a minőséget ismeri el. Az akadálymentesítés Magyarországon nem kötelező feltétel, de plusz pontokat jelent. A típusokra (wellness, golf, stb.) ajánlásokat fog megfogalmazni a szövetség.

Egyéb védjegyek

Az egyéb szálláshelyekre vonatkozóan az illetékes szakmai szövetségekkel együttműködve eddig négy védjegy jött létre és került az állam tulajdonába.

  • A „falusi szálláshely napraforgóval (vendégszoba, lakrész, vendégház, sátorozóhely)” (Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége),
  • A „vendégszoba, vendégház, apartman koronával” (Magánszállásadók Országos Szövetsége),
  • A „kemping csillaggal” (Magyar Kempingek Szakmai Szövetsége), valamint
  • Az „üdülőháztelep, osztállyal” (Magyar Kempingek Szakmai Szövetsége)

A védjegyhasználati (védjegy licencia) odaítélési folyamatának adminisztratív teendőit, így a szerződés megkötését is a szakmai szövetségek látják el.

Fontos tudnivaló, hogy a védjegyek elfogadása nem kötelező: azonban amelyik szálláshely nem él a lehetőséggel, az a korábbi önkényesen meghatározott besorolásokat nem alkalmazhatja; vagyis a védjegyekben rögzített jelölések (csillagok, napraforgók, stb.) helyett másként kell megfogalmaznia magát.

A fürdők nemzeti védjegye és az ifjúsági szálláshelyek nemzeti tanúsító védjegyének megalkotása folyamatban van. A gyógyszállók kötelező. szolgáltatásait már törvény szabályozza.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.