A turizmus a nemzetgazdaság szíve

A törvényhozáson még az idén tavasszal keresztülvinni kívánt, de a szakma által sokat bírált Turizmus Törvény szerdai, parlamenti vitanapjának indító előadásában az államtitkár kifejtette: „A magyar nemzetgazdaság lelke és szíve a turizmus, akár a friss oxigén a sejtek számára”. A szakmi előadásokból azonban úgy tűnt, a szív igencsak gyengélkedik.

A lelket ápolni kell, Szatmáry szerint a kormány ezt az elmúlt két évben számos intézkedés formájában megtette. Felülvizsgálták az eddigi turizmusfejlesztési stratégiát az Új Széchenyi Tervnek megfelelően. Előkészítésre kerültek a turizmus- és attrakciófejlesztést segítő regionális operatív programok. Átdolgozták a cafeteria-rendszert; bevezetésre került a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP) és az Erzsébet-utalvány. Jóllehet, az Üdülési Csekknek még év végéig tart a kifutása, így a kintlévő még 10 milliárd forintnyi csekk értéke gazdára talál a szolgáltatóknál. Ehhez hozzá jön az az idei évre SZÉP-kártyából a szálláshelyi szolgáltatókhoz befolyó 10 milliárd forint. Ezzel a belföldi turizmus jár jól, mely terület  fejlesztése Szatmáry elmondása szerint a következő két év egyik kiemelt feladata.

Szintén a közeli jövőbe mutat

a Balaton térségével való intenzívebb foglalkozás, melyre a számokat nézve szükség lehet - véli Szatmáry, aki szerint vissza kell hozni a „Balaton régi fényét”. Arra nem tért ki, hogy a fénykor az NSZK-NDK családi találkozók évtizedeit, vagy a 1990-es évek silány minőségű rablógazdálkodását, avagy a Reformkort, esetleg a századforduló „békéjét” jelentik. Szintén a következő két év feladatának nevezte egy „Kárpát-medencében megjelenő nemzeti szállodalánc” megteremtését, Magyarország térségi gasztronómiai központtá válását, a fesztiválok áttekintését, hogy a „fesztiválok országa” legyünk. Mindez azonban nem kizárólag a kormányzat feladata - intett Szatmáry. A szakmának is részt kell venni - tette hozzá. Különösen a TDM szervezeteknek és Magyar Turizmus Zrt-nek lesz ebben szerepe; nekik kiemelt feladatuk a fizetőképes vendégek megszerzése, a minőségi turizmus irányába történő elmozdulás.

Mindezek megvalósulásával Szatmáry elmondása szerint az ágazat oroszlánrészt vállal a Fidesz által még a 2010-es kampányban megénekelt 1 millió munkahely megteremtésében. Ez a turizmus nélkül nem képzelhető el - hívta fel a figyelmet. Az ágazat magas élőmunka igényére világított rá Balog Ádám, az NGM adóügyekért felelős helyettes államtitkára. A szállodaipart példáként hozva Balog elmondta: míg bevételi szinten az iparág 1,5%-ot tesz hozzá a GDP-hez, addig a munkapiaci részesedése 4%-ra rúg, ezért foglalkoztatás szempontjából kiemelten kezelendő.

A nemzetgazdaság szíve azonban több sebből vérzik

derült ki a szakma szereplőinek előadásaiból. A fejleszteni kívánt balatoni térségben nem ért véget a válság Bóka István, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke szerint. Észrevételét megerősítette Hoffmann Henrik, a Balatoni Regionális TDM szövetség elnöke, aki ismertette: régi és Új Széchenyi Terv fejlesztései ide vagy oda, az elmúlt 10 év során 10%-kal csökkent a szálláshelyi bevétel. A vendégéjszakák száma ötről 4 millióra esett, a desztináció minden fejlesztés ellenére hanyatlik. Elvándorlás és munkanélküliség egyaránt sújtja. Ezek miatt nem lesz képes versenybe szállni nemhogy nyugati vetélytársakkal, de még saját régiós társainkkal szemben is alulmarad. Szerinte a helyzeten sokat segíthetnek a TDM-ek. Ha megváltozik például a szolgáltatók tulajdonosi szemlélete. Utóbbi Bóka szerint is hagy kívánnivalót maga után. Szerinte sok a potyautas, aki inkább nem lép be a TDM szervezetekbe, hanem mástól várja, hogy megoldja a térség turizmusfejlesztését.

Egy a gyógyírek közül a Kovács Balázs (Magyar Turizmus Zrt. osztrák képviseletének vezetője) szerint az osztrák példa lehet. Nyugati szomszédunktól másolandó lehetne egy turizmus bank megalapítása, így nem az uniós forrásoktól várnák a fejlesztési támogatásokat a hazai szolgáltatók. Az országmarketingre szánt források növelése szintén segíthet. Ausztriában Kovács elmondása szerint a magyar összeg hétszeres áll rendelkezésre, miközben a vendégéjszakák száma hatszorosa a magyarénak.

A szakmai előadók szerint változtathat a helyzeten egy megfelelő Turizmus Törvény. Ez azonban a jelen formájában túl centralizált Kovács Balázs szerint. Úgy véli, nem elég hogy a törvény szava szerint a turisztikai stratégia készítése a miniszter hatásköre, abba a szakmát a legszélesebb körből be kell vonni.

Örökzöldként

ezúttal is szóba került az ágazatot sújtó adóterhek mértéke. A csökkentésre ezúttal sem kaptunk megnyugtató választ, hiába ígérte meg fűvel fával együtt 2010. májusi meghallgatásakor Matolcsy György hivatalba lépésekor. Balog Ádám azzal nyugtatott: a turizmussal foglalkozó KKV-k adminisztrációs terheit lehetne csökkenteni, melyhez kéri az egybegyűltek segítségét. Majd vigasztalt: az egykulcsos adó miatt különben is 5-600 milliárd maradt az emberek zsebében, amiből turizmusra is több jut.

De juthatna több abból is, ha a települések kezébe adott idegenforgalmi adóból (IFA) többet csepegtetnének vissza az önkormányzatok a TDM-ek kasszájába. Kovács Balázs szerint akár 90%-ot a megfelelő működéshez. Ez is kell ahhoz, hogy az önkormányzatok turisztikai feladata az legyen, amit a TDM annak lát - tette hozzá. Addig is a szervezetek ki vannak szolgáltatva az önkormányzatoknak, pályázaton kapott pénzük csak a puszta működéshez elég - ismertette Hoffmann Henrik.

A törvénytervezet parlamenti vitájában elhangzott többi előadásról itt olvashat.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?