A turizmus legújabb trendjei nem a Booking.com szemszögéből

Makro- és mikrotrendek, a siker tényezői a turizmusban – Karsai Árpád turisztikai tanácsadó kitekintése 2017-re.

Nemrég számoltunk be a Turizmus Online-on arról, hogy a Booking.com elemzést készített a 2017-re várható turisztikai trendekről. Erre reagálva Karsai Árpád turisztikai tanácsadó összeállított egy tematizált listát, melyben saját szemszögéből összegzi a trendeket.

Gazdaságföldrajzi, közlekedési, közbiztonsági trendek

A feljövő gazdaságok, a fejlődő utazó nemzetek meghatározó új keresletet biztosítanak. A kínai turisták megjelenése a fogadópiacokon önmagában az egyik legfontosabb trend.

Szükséges az alkalmazkodás a vízumpolitikában: amelyik fogadóország gyorsabban lép, megtöbbszörözheti a vendégérkezéseket. Kína, India, Brazília, a Fülöp-szigetek, Dél-Korea, Szaúd-Arábia és Katar turistái elözönlik a világot. A távolságok eltűnnek, a cruise iparág dübörög. Egyes beutaztatók számára a korábbi rangsorok újraíródnak, Közép-Európában például jelentős lett a román, a lengyel és a cseh turistaérkezés.

A migráció és a terrorizmus időszakosan levesz országokat, városokat a turizmus térképéről. A talpra állas általában gyors, de kulcsfontosságú a jelenségre adott válasz: az alkalmazkodás a biztonsági sokk utáni újrarendeződésben és a biztonságra utaló marketingben.

Demográfiai trendek

A gazdag, de kevés szabadidővel rendelkező középkorú lakosság mellett az idősödő, ám még egészséges seniorok kereslete is növekszik. Egy részük a második ifjúságát éli át, mások egészségturisztikai szolgáltatásokat vesz igénybe. Belép az utazók körébe az új, fiatal nemzedék, különösen az Y-generáció. A szervezett iskolai utazások, ismeretszerző túrák átlépik az országhatárt.

IT-trendek

Az online szolgáltatások és az online marketing még dominánsabbá válik, különösen a mobilalkalmazások révén. A BCG (Boston Consulting Group) szerint az emberek 95%-a utazása megszervezéséhez digitális forrásokat – átlagosan 19 weboldalt, illetve mobilapplikációt – használ, nem feltétlenül a foglaláshoz, de legalább információ- és inspirációgyűjtéshez, valamint az utazás utáni élménymegosztáshoz. Trend a package-turizmus hanyatlása, ezzel egyidejűleg pedig a dinamikus csomagolás és az OTA-k (online travel agency) diadala. Versenyhelyzet áll fenn az utazásszervezők online marketingszakembereinek és programozóinak körében.

A szakértelem trendje

Az alkalmazkodás nélkülözhetetlen, a verseny a szakképzés és a hozzáértés versenye is. A vendégközpontú marketing és az új technológiai felkészültség hiánya üzletvesztést jelent, a turizmusoktatás felértékelődik.

Fejlesztési trendek

A vonzerőfejlesztési trendek közé tartozik a tematikus parkok, tematikus utak sikere, az interpretációs trendek között pedig az interaktivitás, valamint a virtuális valóságszimulálásra, időutazásra, misztikumra és történelmi köntösbe helyezett thrillerre való igény szerepel. Ez utóbbit a „dark tourism” jelzővel is lehet illetni, és jó példa rá a Drakula kamrája című kiállítás a budavári labirintusban, ami több látogatót fogad, mint néhány híres gyűjtemény.

Fogadókapacitási trendek

Fontos szerepe van az Airbnb-nek és a „vacation rental”-nak, vagyis a lakások, házak bérlésének szállodai foglalás helyett, valamint szintén egyre népszerűbbek a budget, a butik- és dizájnhotelek. A fogyasztói visszajelzések nyilvánossága és szerepe egyre lényegesebb a foglalási döntésben, a foglalás és az érkezés közötti idő pedig egyre szűkül.

Egészségturisztikai trendek

Az egészségturizmusra jellemző az eddiginél is erősebb specializáció. A wellness, a medical wellness és a gyógyturizmus hármasa mellett megjelenik a családok kiszolgálása, a vízi élményparkokkal párhuzamosan pedig a gyermekzsivaly nélküli, csendet ígérő szolgáltatók. Egyre sokrétűbb a holisztikus, a méregtelenítő, az akupunktúrás és az ájurvédás eljárások kínálata.

Gasztrotrendek

Régi alapigazság, hogy a látogatók nem azért utaznak, hogy szállodába menjenek, ez azonban az étkezésre nem vonatkozik. Az emberek ugyanis sok esetben abból a célból is utaznak, hogy jókat egyenek. A street food inváziója mellett egyre nagyobb szerep jut az egészséges és bioételeknek, és megkérdőjelezhetetlen a celebséfek befolyása, gondoljunk csak Jamie Oliverre. Az a desztináció népszerű, ahol az épített, illetve természeti örökség mellett a vendéglátás is sokszínű.

Branding és minőségbiztosítás

A márkázás igyekezete, hajszolása jellemző a szolgáltatói oldalon. Mindenki igyekszik bizonyítani az egyediségét, és tűzzel-vassal pozícionálni próbálja magát, ez pedig pozitívan befolyásolja a minőséget.

Turizmusigazgatási trendek

Az országos és helyi igazgatás, valamint a vállalkozók összefogása jellemző erre az időszakra. Azok a fogadóterületek tudnak erősek lenni, ahol összefognak a résztvevők, és ahol az állam "békén hagyja" a szakmát, helyet adva a helyi érdekelteknek. Ez növeli az esélyt a vállalkozókedv turizmusba terelésére, a küldőpiacok megszólítására.


Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?