A turizmus szigete

A Fővárosi Közgyűlés hosszas egyeztetés után zöld utat adott annak a grandiózus turisztikai beruházásnak, amelynek eredményeképpen a ma még csupán néhány raktárépületből átalakított irodaházzal beépített Hajógyári-szigeten 2012-re konferencia-központ, szálláshelyek, operaház, kaszinó, szórakoztató központ várja majd a turistákat. A 400 milliós célközönségre építő fejlesztés nem akadályozza a mára komoly nemzetközi vonzerővé fejlődött Sziget Fesztivál megrendezését.

'

A tervek szerint a Hajógyári-sziget déli csücskében 32 000 m2-en, a rendelkezésre álló terület tíz százalékán építkezik az Álomsziget Ingatlanfejlesztő Kft. konzorcium, amelyben egyenlő részesedése van a holland Plaza Centersnek, a Danubius Hotels Zrt. tulajdonosa, Bernard Schreier érdekeltségi körébe tartozó Óbuda Holdingnak és az MKB Banknak, további 10 százalékban pedig a kft. ügyvezető igazgatójának, Sammy S. Smuchának. A négyszázmilliárd forintos beruházás során 3500 fős befogadóképességű konferenciaközpontot, operaházat, öszszesen közel 3000 férőhelyet biztosító, hét 3-5-csillagos szállodát és négy apartmanhotelt, amerikai típusú kaszinót, üzleteket, fürdőt, uszodát, egészségcentrumot és sportpályákat építenek. A sziget belsejében jachtkikötőt is kialakítanak, a külső partokon pedig megépül a várva várt nemzetközi hajókikötő, amelytől a turisztikai szakemberek a folyami hajóturizmus fellendülését várják Budapesten. Az építtetők szerint az idegenforgalmi központ potenciális vendégköre az a 400 millió ember, aki 2,5 órás repülőúttal vagy hajón el tudja érni a magyar fővárost, több napra érkezik és sok pénzt hagy itt.

A beruházók a tárgyalások során engedtek elképzeléseikből. Hogy a kormányzati tervek között szereplő 5000 fős kongresszusi központ megépülésével se legyen túlzottan nagy a kapacitás, a Fővárosi Közgyűlés kérésére tízezer helyett végül csak 3500 fős lesz a szigetre tervezett konferenciaközpont befogadóképessége. A fejlesztés ellen tiltakozó zöldeknek és a városvédőknek környezetvédelmi tanulmány készítését, a zöldterületek növelését, a lombkoronaszinten túl nem nyúló építkezést, és a műemlék épületek megőrzését ígérték. „Az egy ütemben, folyamatosan megvalósuló építkezés 2007 elején a 12 régi épület helyrehozatalával és a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével indul” – tudtuk meg Vadas Verától, a Plaza Centers kommunikációs igazgatójától. „Az Álomsziget Kft. saját költségen kiépíti az árvízvédelmi rendszert, áthelyezi a HÉV-megállót, felújítja a közeli buszvégállomást, korszerűsíti a szigetre vezető hidakat, és alagutat létesít a Szentendrei út és a sziget között. Ezután sorra megépülnek a létesítmények, amelyek várhatóan 2012-ben nyitják meg kapuikat” – tette hozzá a turisztikai szakember. A befektetők úgy vélik, az üzemelés hatékonysága és az egységek minél jobb kihasználtsága akkor biztosított, ha az egész komplexum működtetését egy cégre bízzák. A 10-15 éves megtérülési idővel számoló Álomsziget Kft. nem folyamodik pályázati pénzekért, banki hitelekből kívánja finanszírozni a beruházást. Az építkezés 50 ezer embernek, a már megnyitott komplexum pedig ugyanenynyinek ad majd munkát.

Gerendai Károly, a Sziget Szervezőiroda ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, egyelőre úgy tűnik, a fejlesztés nem akadályozza az idén már 14 éves Sziget Fesztivál megrendezését. Az egyik legnépszerűbb európai fesztivál a Hajógyári sziget közel 60 százalékát foglalja el, a befektetők azonban a maradék 40 százalékot vásárolták meg, és azon építkeznek. Gerendai szerint a projekt számos előnynyel jár számukra azzal, hogy elhárul az árvízveszély, és javul a helyszín megközelíthetősége. A beruházók még vízibuszok és vízitaxik működtetését is tervezik. Kapóra jönnének a szervezőiroda számára a szigeten épülő szállodák is, ahol kényelmes közelségben helyezhetnék el a fellépőket. Az ügyvezető hozzáfűzte azt is, hogy még nem tudhatja, a gyakorlatban miként valósulnak meg a befektetők tervei, a tulajdonosok mindenesetre egyelőre együttműködőnek bizonyulnak. A fesztiválért mindenképpen kár lenne, hiszen még ha az Álomszigettel ellentétben szezonális jellegű is, és elsősorban az ifjúsági turizmus résztvevőit mozgatja meg, arányait tekintve óriási az idegenforgalmi jelentősége. A rendezvény gazdaságra gyakorolt, számszerűsíthető, közvetlen előnyeiről, illetve továbbgyűrűző hatásairól a KPMG készít felmérést a Sziget Szervezőiroda megbízásából. A kutatás eredményeit következő számunkban közöljük.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?