A város, ahol semmi sem lehetetlen

Egy pálmafát mintázó szigeten helikopterbe pattanunk, teszünk egy kört a tenger felett, majd leszállunk, és Land Roverekkel száguldunk át a homokdűnéken egy sivatagi vacsorára. Ha úgy tartja kedvünk – és a pénztárcánk is engedi –, körülnézünk a tenger alatt is. Dubajban jártunk.

Van, aki imádja és visszajár ide, mások szerint „művilág”, de egy biztos: Dubajról mindenkinek van véleménye, annak is, aki eddig csak képen látta. A sztereotípiák lerombolására ez esetben is az a legjobb megoldás, ha a saját két szemünkkel nézzük meg az emírségek legnépesebb és második legnagyobb városát. A Dubaji Turisztikai Hivatal decemberben szervezett a közép-európai régió utazási irodái és újságírói számára tanulmányutat, hogy bebizonyítsák: amit itt létrehoztak, az valóban lélegzetelállító. Nem beszélve a jövőbeni grandiózus tervekről, amelyekről szintén hallhattunk.

Úti célunkba az Emirates járatával érkeztünk, a Budapest–Dubaj útvonalon nemrég forgalomba állított Boeing 777-300 típusú repülőgép fedélzetén valóban kellemes és kényelmes az utazás, a fedélzeti kiszolgálás és a menü első osztályú.

Szállásunk a méltán híres One & Only Resorts egyik egységében volt, a vállalat két luxusszállodával is rendelkezik a városban. Bejártunk néhány gyönyörű, fényűző élményt kínáló hotelt dubaji látogatásunk során, ám arra jutottunk: a One and Only Downtown kifinomultságával, egyediségével még a luxusszállodák közül is kiemelkedik – nem beszélve a rendkívüli választékkal rendelkező büféreggeliről, amelyből minden falat valódi ízélmény.

GYÖNGYHALÁSZHÁLÓK HELYETT FELHŐKARCOLÓK

A Perzsa-öböl partján épült, három oldalról a sivatag által körülvett város lakói az 1900- as évek első negyedében még gyöngyhalászok és kereskedők voltak. Óriási változást az 1966-ban talált kőolaj hozott a helyiek életébe, a megugró bevételeknek köszönhetően ekkor indult döbbenetes tempójú fejlődésnek a város. Az öbölháború jelentett újabb gazdasági fordulatot: úgy döntöttek, hogy egyik fő bevételi forrásukká a turizmust teszik. Ehhez olyan attrakciókat és minőséget kellett és kell folyamatosan nyújtani, amilyet máshol nem találnak meg a turisták, és ami miatt gyors ütemben nőhet az ide érkezők száma. Dubaj ezért elkezdett rekordokra törni, és külföldi befektetők segítségével számos, hihetetlennek tűnő tervből lett valóság. Így épült fel többek között – az egyre szaporodó luxusszállodák és felhőkarcolók mellett – a világ legmagasabb épülete, a Burdzs Khalifa, a világ legmagasabb szállodája, a Burdzs al-Arab és a világ legnagyobb bevásárlóközpontja, a Dubai Mall. Ez sem volt elég: felépítettek hát a Perzsa-öbölben egy óriási, mesterséges szigetet, a Pálmát, amelynek „levelein” lakóházak, a pálmafát körülölelő szigetsávon pedig szállodák találhatók.

Ha valaki azt gondolná, Dubaj már „készen van”, az nagyot téved: a városban most is zajlanak az építkezések (ezek egyébként egyáltalán nem zavaróak a turisták számára), és – bár a legutóbbi gazdasági világválság alatt ezt a projektet szüneteltették – várhatóan hamarosan folytatódik a Világszigetek elnevezésű, háromszáz homokzátonyból álló, mesterséges szigetcsoport építése is. Az alap már megvan, a magasból látni az egész világtérképet, homokzátonyokból felépítve. A háromszázból jelenleg egy sziget van beépítve: a Forma–1-rajongó Mohammed bin Rashid Al Maktoum sejk, az Egyesült Arab Emírségek miniszterelnöke, dubaji emír építtette Michael Schumacher részére.

ÖT ÉVEN BELÜL HÚSZMILLIÓ TURISTA A CÉL

A tanulmányút szakmai eseményére a Jumeirah Beach Hotelben került sor, amelynek során a Dubaji Turisztikai Hivatal képviseletében Dana Kamber osztott meg velünk néhány információt: 2015-ben a város több mint 13 millió külföldi turistát fogadott, ezzel a világ negyedik leglátogatottabb desztinációjának számít, a Dubaji nemzetközi repülőtér pedig mára a világ legforgalmasabb nemzetközi repülőterévé nőtte ki magát. A 2020-ra kitűzött céljuk az évi húszmilliós vendégszám. A szállodák átlagos szobafoglaltsága 86 százalékos. Új létesítmény az Ibis Style Hotel, és 2017-ben megnyitja kapuit a Bulgari Hotel is, a Bulgari Hotels & Resorts ötödik szállodája. A városban több mint 95 bevásárlóközpont található, a Dubai Mall azonban nem sokáig lesz a világ legnagyobbja: hamarosan még egy ennél is méretesebb fog felépülni Mall of the World néven. A nagy tervek között szerepel három, egymás mellett felépülő témapark: a hollywoodi tematikára épülő IMG Worlds of Adventure, egy óriási aquapark és a világ első Bollywood-témaparkja is. A magyarok 20 300 vendégéjszakát töltöttek Dubajban 2014-ben.

EGY CSIPET DUBAJI MÚLT

A hivatalos programot követően a fűszer-, majd az aranypiac felé vettük az irányt, hogy felfedezzük Dubaj óvárosát is. A fűszerpiac izgalmas látni- és szaglásznivalókat kínál: a különböző egzotikus fűszerek óriási zsákokban, az üzletek elé kikészítve várják a turistákat, az árusok pedig egymással versengve invitálnak be mindenkit egy kis fűszeroktatásra, vagyis inkább -vásárlásra. Persze a piac erről szól, és alkudni természetesen itt is kötelező. A fűszereken kívül magvakat, édességeket és tradicionális, színes mozaiklámpákat is árulnak. Néhány perces sétára található innen az aranypiac, amely a vásárlási szándékkal érkezőknek maga a Kánaán. Az ékszerek többsége 22 karátban csillog-villog, hatalmas darabok vonzzák a tekintetet a kirakatokban, a világ legnagyobb aranygyűrűje is itt található, amely a mérete miatt természetesen nem használatra készült. Az egyik helyi árus szerint az európai férfiak nem is tudják, milyen szerencsések, ha ugyanis a feleségük otthon aranyat kér, akkor egy kis darab megvásárlásával megússzák, Dubajban viszont bajban lennének az óriási méretek miatt. A városállam múltját mutatja be az óvárosban a szerény külsejű, de belül annál izgalmasabb Dubaji Múzeum. A múzeumban alkalmazott szemléletes, panoptikumszerű ábrázolás által olyan érzésünk támad, mintha visszarepültünk volna az időben: munka közben látjuk a fűszerest, az ékszerészt, a szabót és a kovácsot, még egy iskolába is bekukkanthatunk. Megnézhetjük azt is, hogyan zajlott régen a gyöngyhalászat, amelyből a helyiek éltek az első világháború és az 1920-as évekbeli gazdasági válság előtt, illetve mielőtt elterjedt volna az ipari gyöngytenyésztés.

ITT MINDEN A VILÁG LEGNAGYOBBJA

Dubaji látogatásunk másnap reggel a világ legmagasabb épületében, a 828 méteres, 160 emeletes Burdzs Khalifában folytatódott. Az épületet hat éve adták át, azóta nem sikerült a magassági rekordot másik épületnek megdöntenie. A 22 millió munkaóra alatt elkészült Burdzs Khalifát közel kétszáz, ötven méterre leásott pillér tartja. Az épület számos rekordot tudhat még magáénak: itt található többek között a legmagasabban fekvő kilátó, mecset, étterem és uszoda is. A kilátó a 125. és a 148. emeleten kapott helyet, az alsóbb szintről egy szerkezet segítségével azt is megnézhetjük, hogy réges-régen mi borította a környező területet – azonban bármerre forgatjuk is az eszközt, nem fogunk mást látni, mint sivatagot ott, ahol most egymás hegyén-hátán tornyosulnak a luxusszállodák és a felhőkarcolók. A Burdzs Khalifa egyik különlegessége, hogy 37 emeletén a híres divatdiktátor tervei alapján kialakított Armani Hotel kapott helyet.

A világ legmagasabb épületét ma beltéri folyosó köti össze a világ legnagyobb bevásárlóközpontjával, a Dubai Mall-lal, ahol – természetesen – a világ legnagyobb akváriumában is gyönyörködhetünk. Az üzletek között sétálva – vagy épp pár dirham fejében egy sofőr által vezetett, golfkocsiszerű járművel gurulva – a szemünk elé tárul a hatalmas üvegtábla mögötti tengeri élővilág cápákkal, rájákkal, korallokkal, egzotikus halakkal. A bevásárlóközpont másik érdekessége, hogy az Egyesült Államokon kívül egyedül itt található meg az amerikai Bloomingdale’s üzletlánc boltja – a hatalmas alapterületű, többszintes üzletben többek között szemet gyönyörködtető lakberendezési, kozmetikai és divatcikkeket árulnak, meglehetősen borsos áron. A Burdzs Khalifa és a Dubai Mall előtt pedig a világ legnagyobb szökőkútrendszere terül el, amely esténként kivilágítva, zenei aláfestéssel lövelli a vizet a magasba.

ÓRIÁSPÁLMA ÉS MINIVILÁG A MAGASBÓL

Ha Dubaj pálmafa alakú szigetet épít, akkor azt meg is akarja mutatni a magasból. Ehhez szerveznek hidroplános és helikopteres városnézéseket. Ultramodern, német gyártmányú helikopterünk a méltán híres Hotel Atlantis szálloda mellől szállt fel, néhány másodpercen belül pedig szemünk elé tárult az egész sziget törzsével, leveleivel és külső szigetsávjával. Pilótánk elkanyarodott a Világ-szigetek felé, de megmutatta a belvárost is a magasból. A látvány semmihez sem fogható, fentről még jobban érvényesülnek a város mérnöki és építészeti csodái. Ha pedig már a Hotel Atlantis mellett voltunk, akkor természetesen a több mint 1500 szobával rendelkező szállodát is bejártuk. A hotel gyakorlatilag összes dekorációja a tenger varázslatos élővilágát tükrözi – természetesen fényűző formában –, a Dubai Mallhoz hasonlóan pedig itt is helyet kapott egy óriási akvárium a tenger számos élőlényével.

A szálloda kétségkívül legérdekesebb pontja a víz alatti lakosztály, alsó szintjének egyik oldala fal helyett az akvárium üvegtáblája. Itt van a háló és a fürdőszoba, hogy az ágyból vagy a hatalmas kádban elterülve szemlélhesse a vendég a halakat, cápákat, rájákat, sőt: néha a búvárokat is, akik persze nem látnak be a szobába kívülről. A lakosztály egyébként egy éjszakára szezontól függően öt-hatezer euróba kerül. Az épület közvetlen közelében még az Atlantisnál is nagyobb hotel építése folyik éppen, a kettő között pedig egy szintén méretes aquapark kapott helyet.

PERZSASZŐNYEG ÉS VÍZIPIPA A SIVATAG KÖZEPÉN

A levegő és a víz világából a homok birodalmába utaztunk, egy exkluzív sivatagi túrán vettünk ugyanis részt. A homoktengert felújított, régi Land Roverekkel vettük be. Első állomásunkra néhány dűnén áthajtva meg is érkeztünk, majd egy solymászati bemutató következett, miközben a homokba leterített perzsaszőnyegeken kortyoltuk datolyás frissítőnket. Ezután egy beduin táborba vitt a terepjárónk, ahol egyszerre tradicionális és elegáns fogadtatásban volt részünk: az arabok hagyományos füstölőjének illata szállt a levegőben, érkezésünkkor rózsavizet locsoltak kezünkre, és frissen pörkölt szemekből készült arab kávéval kínáltak. A vacsora pedig már készült, természetesen szabad tűzön: aki akarta, megkóstolhatta akár a tevehúst is, de számos ínyencség várt még minket, amelyet tevetejjel vagy fűszeres teával – chaijal – öblíthettünk le. A nők többségének hamarosan henna díszítette a kezét, sokan pedig a puha párnákra heveredve vízipipáztak, miközben a tradicionális arab táncbemutatót nézték.

A sivatagi túrával ért véget utunk, amelynek során számos szélsőséget és érdekességet megtapasztaltunk: a sokak által konzervatívnak ítélt arab világ dubaji fényűzését, a hihetetlennek tűnő projekteket, a hatalmas épületek körül elterülő óriási sivatagot – minddel azt üzeni a város: Dubajban semmi sem lehetetlen.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?