A viharfelhők ellenére alapvetően derűsek a kilátások

A Turisztikai Világszervezet, a WTO korábbi előrejelzése, miszerint 2005-ben a nemzetközi turizmus 5-6 százalékkal bővül, teljesülni látszik. A WTO legfrissebb adatai alapján 2005 első hét hónapjában 5,9 százalékkal nőtt a nemzetközi turistaérkezések száma, és elérte a 460 millió főt.

'

Általános tapasztalat, hogy a főszezonon kívüli utazások száma nagyobb mértékben emelkedett, ami azzal is magyarázható, hogy a frekventált időszakokban szűkös a szállás- és közlekedési kapacitás. Ez a tendencia viszont arra utal, hogy a világ turizmusa az elmúlt évek hullámzásait követően stabilabb fejlődési szakaszba lépett. A szakemberek a következő évekre szerényebb mértékű, de a korábbi esztendőkhöz képest kiegyensúlyozott, átlagban 4 százalékos növekedést jósolnak.

2005 első hét hónapjában a nemzetközi turistaérkezések számában minden kontinensen emelkedést regisztráltak. Az előzetes adatok alapján Afrika, valamint Ázsia és a csendes-óceáni térség turizmusa mutatta a legnagyobb, mintegy 9 százalékos fejlődést. Az Egyesült Államok idegenforgalma 7, Közép- és Dél-Amerikáé 15 és 10 százalékkal gyarapodott. Európában 4,6, a Közel-Keleten 3 százalékos növekedést tapasztaltak. A szabadidős turizmus tavaly ismételten nagyobb mértékben fejlődött, mint az üzleti célú utazás, köszönhetően a diszkont-légitársaságok bővülő kínálatának és annak, hogy a tengerentúli üdülések iránt is tovább növekedett az érdeklődés. A szabadidős szegmensben a tengeri hajóutak átlagon felüli növekedést mutattak. Mindemellett 2005-ben jelentős javulás következett be a MICE piacon is. Jóllehet néhány országban érezhetően csökken az üzleti utazás jelentősége és takarékosabbak a vállalatok.

Vége a boldog békeidőknek

A tavaly Pisában megrendezett nemzetközi turisztikai fórum egyik legfontosabb megállapítása az volt, hogy a turizmus többé nem számíthat problémamentes esztendőkre, évről évre új gondokkal, váratlan eseményekkel kell szembenéznie az ágazatnak, úgymint a terrorizmus, a háborúk, a természeti katasztrófák és a járványok. Az utasok is megtanultak együtt élni ezzel, hiszen tavaly globálisan már nem vetették vissza az utazási kedvet a negatív külső tényezők. A hatás általában csak az érintett helyre korlátozódott és egyre rövidebb ideig tartott.

Ugyanakkor a magas olajárak erőteljesen befolyásolták a világ turizmusának alakulását 2005-ben. A légi közlekedést jellemző fokozott versenyhelyzet miatt a szolgáltatók egyelőre nem hárították át az utasokra az üzemanyagár növekedését, hosszú távon azonban a fogyasztói árakban és a szabadon elkölthető jövedelmek mértékében is megmutatkoznak majd a magas olajárak. Az euró–dollár árfolyam alakulása és a gazdasági növekedés lassulása a turizmus növekedését ugyancsak fékezni fogják – hangzik a WTO előrejelzése.

Sok a vendég, de kevés a bevétel

Európa turizmusa 2005 első nyolc hónapjában a világátlagnál kisebb mértékben, 4,6 százalékkal bővült, ami első látásra talán szerénynek tűnik, de 19 millióval több vendégérkezést jelent 2005- re. Tavaly folytatódott a rövidebb időtartamú, de gyakoribb városlátogatások térnyerése. Ez a szegmens mutatta a legdinamikusabb fejlődést, jelenleg 38 százalékkal részesedik a teljes európai kiutazásból. Ez azonban együtt járt azzal is, hogy 5 százalékkal (2004- ben még csak 4 százalékkal) csökkent az átlagos tartózkodási idő, a vendégéjszakák száma pedig mindössze 1 százalékkal bővült. A turisztikai bevételek is elmaradtak az utazási intenzitáshoz képest. Míg például tavaly augusztusban 6, illetve 2 százalékkal több külföldi vendég érkezett Spanyolországba és Ausztriába, addig a külföldiektől származó turisztikai bevételek az előbbiben 1 százalékkal emelkedtek, az utóbbiban pedig 3 százalékkal csökkentek.

A legvidámabb barakk

Kelet-Közép-Európa turizmusának dinamikus bővülése 2005- ben tovább folytatódott. Régiónk a kontinens átlagát meghaladó ütemű, 7 százalékos növekedést mutatott, ezzel csaknem utolérte a legjobban teljesítő Észak-Európát (Skandinávia, Nagy-Britannia és Írország). A kontinens nyugati államainak fejlődési üteme eltörpül Dél-Európa, illetve a mediterrán térség hasonló mutatójához képest, egyes országokban – Törökországban, Izraelben, Görögországban, Szerbiában, Montenegróban és Macedóniában – két számjegyű gyarapodás jellemezte a vendégérkezések számát.

Az összeurópai növekedésben közrejátszik a tengerentúli küldőpiacok – Egyesült Államok, Japán, Kína – megélénkülése, Európa turizmusa azonban továbbra is a kontinensen belüli vendégmozgásokon alapul, azon belül pedig egyre inkább a fapados repülős utazásokon. Ez megmagyarázza azt a tényt, hogy számos európai nagyváros – egyben fapados úti cél – jobban teljesített, mint országának többi része. Az európai turizmusstatisztikai rendszer, a TourMIS adatai szerint míg tavaly január és szeptember között Párizsban 9 százalékkal nőtt a külföldi vendégérkezések száma, addig Franciaországban csak 2 százalékkal. Hasonló az arány Budapest és Magyarország (11–7 százalék), Hamburg és Németország (10–6 százalék), Valencia és Spanyolország (13–6 százalék) és Dubrovnik és Horvátország (22–8 százalék) esetében.

Szállodaipar: robogó kelet, kullogó nyugat

Az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel Európában az év első kilenc hónapjában átlagosan 3,6 százalékkal nőtt (revPAR), ezzel kontinensünk a világ leglassabban fejlődő régiója volt. Az ágazat teljesítménye még mindig nem érte el a 2000 előtti szintet, a revPAR jelenleg 4 eurós lemaradást mutat – derül ki a Deloitte jelentéséből. Kontinensünkkel ellentétben a csendes-óceáni térség, Dél-Kelet-Ázsia, a Távol- és Közel- Kelet már 2004 első félévében meghaladta az ezredforduló előtti szintjét. Európában a szállodaipar teljesítménye élesen tükrözi az eltérő gazdasági körülményeket. Az eurózónában, ahol több ország gazdasága is gyengélkedik, tavaly mindössze 1,3 százalékkal nőtt a revPAR, az átlagárak pedig 1 százalékkal estek. A zónán kívül ugyanakkor 3,5 százalékos emelkedés jellemezte az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevételt, a tíz új EU-tagállamban tapasztalt bővülés (10,6 százalék) azonban még ezt is messze meghaladta, a diszkont-légitársaságok megjelenésének köszönhető foglaltság növekedés miatt. A szállodások megragadták az alkalmat, hogy emeljenek az átlagárakon, amely 4,7 százalékos növekedést eredményezett 2005 első kilenc hónapjában, így a tizek Nyugat-Európához képest már csak 7, Európa egészéhez mérten pedig 10 euróval voltak elmaradva az átlagárakban. Kelet-Közép-Európában elsősorban a friss uniós tagországoknak köszönhetően 70 százalékos volt a kapacitáskihasználtság és a revPAR 11,9 százalékkal emelkedett, amely így elérte a dél-európai, és valamivel felülmúlta a nyugat-európai szintet.

Fapados áldás és átok

A teljes európai kiutazás 49 százalékát kitevő repülős utak száma további 9 százalékkal nőtt a tavalyi év első nyolc hónapjában, ami főként a megnövekedett fapados kapacitásnak tudható be. Az olcsó légitársaságok jelenleg 34 százalékkal részesednek az összes európai repülős útból. A diszkontrepülős utak száma 2005-ben januártól augusztusig 27 százalékkal nőtt. Nagy-Britannia messze Európa legelső küldőpiaca ebben a szegmensben mintegy évi 18 millió (2004-es adat) fapados úttal, őt Németország követi, a brit intenzitásnak az egyharmadával.

Az European Travel Commission 30 tagországának több mint a fele igyekszik a low-costoknak központi szerepet szánni beutaztató turizmusában, vonzerejének növelése érdekében. A fapadosok legnagyobb előnyét abban látják, hogy a főszezonon kívül, egész évben nagy volumenben biztosítják a turisták beáramlását. Ahogy azonban az újdonság ereje múlik, úgy fogalmazódik meg egyre több kétely a fapadosokkal kapcsolatban. A szakemberek egyik hátrányukként azt említik, hogy miközben a városlátogató fapados utasok érdeklődése a kitűzött úti célra, vagyis többnyire csak a nagy múltú vagy divatba jövő városokra korlátozódik, a félreeső vidéki desztinációk egyre inkább vesztenek forgalmukból. Emellett különösen Kelet-Közép-Európa országaiban sínyli meg a belföldi turizmus, hogy a lakosság mind gyakrabban él a fapadosok nyújtotta lehetőséggel, hogy külföldre utazzon.

Robert Cain légügyi szakértő rámutatott, hogy a fapadosok kegyeinek keresése rövid távú gondolkodásra vall, hiszen a diszkonttársaságok fáradhatatlanul kutatnak új célok után, és amint kifacsarták a régieket, „rárepülnek” az újakra. Azt viszont elismerte, hogy a fapadosok rövid idő alatt látványos vendégszám-növekedést hoztak. Ugyanakkor az európai országok többsége nem is nagyon tehet mást, minthogy együtt úszik az árral. Manapság ugyanis szinte egyetlen turisztikai célpont sem engedheti meg magának, hogy ne fogadjon fapadosokat. Éppen ezért Málta és Ciprus, amelyeket idáig elsősorban a nagy távolságok miatt elkerültek a fapadosok, komolyan aggódnak beutazó turizmusuk jövőjéért.

Mi várható 2006-ban?

Európa és egyben hazánk legfontosabb küldőországaiban, Nagy- Britanniában, Spanyolországban és Olaszországban stagnál a vásárlói kedv, Franciaországban pedig csökken – ami visszaesésre, esetleg szerény növekedésre nyújt kilátást 2006-ban. A németek utazási hajlandósága nőhet az idén, különösen, hogy a futball-világbajnokság okozta zsúfoltság miatt várhatóan több német tölti majd külföldön a nyarat.

Európa számára csak a szabadidős célú beutazásban jósolnak némi növekedést az amerikai piacról. Elsősorban a hátizsákos és diákutazókra és a harmincas, negyvenesekre számíthatunk. A ma az ötvenes, hatvanas éveiket taposó babyboomers generációhoz pár éve még nagy reményeket fűztek az európai országok. Az általuk eltöltött vendégéjszakák száma azonban csökken, mivel a nemzetközi politikai helyzet miatt nagyobb biztonságban érzik magukat otthon. A kínai beutaztatás még számos gyermekbetegséggel küzd, a várakozások szerint azonban évente több százezer utas érkezhet kontinensünkre. A szakemberek mégis úgy látják, hogy időbe telik, míg a hatalmas küldőországban rejlő potenciál kiteljesedik Európában. Egyelőre Franciaország, Kína legfontosabb európai úti célja sem elégedett a növekedés mértékével.

Marad a felemás fejlődés

A tartósan erős euróelőnyökkel és -hátrányokkal is szolgálhat az európai turizmus számára 2006- ban. Az eurózónába tartozó piacok érdeklődése megélénkülhet a zónán kívül eső európai fogadóországok iránt, ugyanakkor csökkenhet a kereslet a dollárelszámolású tengerentúli piacokon, különösen az Egyesült Államokban. A torinói téli olimpia és a németországi futball-világbajnokság kiugró növekedést ígér, de az elmúlt évek eseményei – például a portugál foci-Eb és a görögországi olimpia – bebizonyították, hogy a megarendezvények fordítva is elsülhetnek.

Az IMF 2006-ra összeurópai szinten 2-3 százalékos növekedést jósol az utazási intenzitásban, és kiemeli, hogy Kelet-Közép-Európa továbbra is töretlenebb és nagyobb mértékű fejlődésre számíthat, mint a kontinens nyugati fele. A Deloitte szakértői erre az évre is két számjegyű növekedést prognosztizálnak a revPAR-ban a keleti blokk számos országában, amitől jelentősen elmarad majd a nyugat-európai bővülés.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 2005 és 2009 között évente átlagosan 5,6

százalékos növekedést jósol európai tagjai számára az utasszámban a kontinensen belül, illetve Európa beés kiutazó légi forgalmában. A legnagyobb éves gyarapodásra az ázsiai és csendes-óceáni járatokon lehet számítani.

A helyzet fokozódik, de hozzá lehet szokni

A terrorizmus, a háborúk, a természeti katasztrófák és járványok formájában évről évre új gondokkal, váratlan eseményekkel kell szembenéznie a turisztikai ágazatnak. Az utasok is megtanultak együtt élni ezzel, hiszen tavaly globálisan már nem vetették vissza az utazási kedvet a negatív külső tényezők. A hatás általában csak az érintett helyre korlátozódott és egyre rövidebb ideig tartott.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?