A világ legnagyobb üzleti utazói

Várhatóan meghaladja a tavalyi szintet 2013-ban globálisan a vállalatok üzleti utazásokra irányuló költése, és a növekvő tendencia az elkövetkezendő néhány évben is jellemző lesz, állítja a BTI előrejelzésében a Global Business Travel Association (GBTA).

Az egész világra kiterjedő éves kutatás szerint az idei évben az üzleti utazásokra fordított összeg elérheti az 1,12 ezer milliárd dollárt, ami tavalyhoz képest 5,4%-os növekedést jelent. Az ágazat költése a gazdasági és politikai bizonytalanságok ellenére stabilizálódni látszik. A szövetség becslése szerint, ha a növekvő trend megmarad, akkor jövőre 8,2%-kal, 2015-ben 7,6%-kal, 2016-ban 7,2%-kal, 2017-ben pedig várhatóan 7,1%-kal emelkedik majd világszinten az üzleti utazásokra fordított összeg. A 75 országot vizsgáló kutatás szerint a feltörekvő piacok, különösen az ázsiai-csedes óceáni térség és Latin-Amerika, egyre inkább újraírják az erőviszonyokat.

Gyorsan változó globális rangsor

A BTI előrejelzése szerint a feltörekvő piacok kétszámjegyű éves gazdasági növekedésének köszönhetően az elkövetkező öt évben jelentősen átalakul az üzleti utazások piaca. Az ágazat legnagyobb játékosai hamarosan a gyorsan növekvő piacok - Kína, India, Brazília - lesznek. Az ázsiai-csendes-óceáni térség 2000 óta évente 8%-kal többet költ üzleti utazásokra, az ágazat régióból származó bevétele ez idő alatt közel duplájára emelkedett, tavaly éves szinten elérte a 393 milliárd dollárt. Az üzleti utazások piacán globális dominancia felé halad Kína, várhatóan 2016-ra Kína lekörözi majd az üzleti utazásokra fordított kiadásai alapján jelenleg a világ élén álló Egyesült Államokat. Kína költése az ezredforduló évi 32 milliárd dollárjáról 2012-re 196 milliárd dollárra nőtt. Az előrejelzés szerint 2017-re ez az összeg akár meg is duplázódhat, meghaladva a 375 milliárd dollárt.

Gyors ütemben halad India is, amelynek cégei tavaly többet költöttek üzleti célú utazásokra, mint Kanadáé. Így az ország 2012-ben már a 10. helyre került a világrangsorban 22,1 milliárd dolláros költésével. India a világ egyik leggyorsabban bővülő piacává válik az előrejelzés szerint, 13,5% növekedés sem elképzelhetetlen évente az üzleti utazások forgalmában.

Üzleti turisztikai költés növekedése a BRIC országokban (%)
ország 2013 2014 2015 2016 2017
Kína 15,0 16,8 13,6 12,3 11,5
Brazília 14,2 15,9 3,4 4,2 6,0
India 10,4 13,0 13,8 14,0 13,2
Oroszország 8,5 8,2 7,2 7,9 7,2

Latin-Amerikában az üzleti utazásokra 49 millárd dollárt fordítottak 2012-ben, ebből 30 milliárd Brazíliából származott. A régióban tehát a legnagyobb piacot Brazília jelenti, ahhoz azonban, hogy a jövőben is a világ élvonalában maradhasson, erőteljesebb gazdasági növekedést kell elérnie. A várakozások szerint Brazíliában az üzleti turizmus forgalma évente átlagosan 7,3%-kal nő majd a következő öt évben. 2014-re az ország Olaszországot és Franciaországot megelőzve az ágazat hatodik legjelentősebb piaca lesz. Az üzleti utazásokra 2017-re évi 45 milliárd dollár felett költ majd.

A kutatás Mexikót is kiemeli, mint az elmúlt öt évben Észak-Amerika leggyorsabb mértékben növő piacát. 2012-ben 6,8 milliárd dollárral járult hozzá az ország a világ üzleti turisztikai bevételeihez, míg 2013-ban ez az összeg 9,8%-kal több, 7 milliárd dollár lesz.

Üzleti turisztikai költés növekedése a fejlett piacokon (%)
Ország 2013 2014 2015 2016 2017
USA 4,5 5,9 4,2 3,2 3,3
Kanada 2,2 2,6 3,3 2,5 2,4
Nagy-Britannia 1,9 3,7 8,1 7,5 7,9
Németország 5,1 5,0 6,6 5,6 5,6

Növekedés a fejlett országoknál is

A hagyományos piacokat is növekvő tendenciák jellemzik világszerte: 2012-ben az üzleti célú utazásokra 262 milliárd dollárt költöttek, 2013-ban ez az összeg várhatóan 273 milliárdra nő. Nyugat-Európában 260 milliárd dolláros forgalmat generáltak az üzleti utasok, habár az elmúlt években gyengélkedett a régió, a GBTA szerint a nehezén már túl van az ágazat és itt is növekedés várható a következő öt évben.

Globális rangsor 

Top 15 Business Travel piac
Hely Ország 2012-es költés Növekedés 2011-hez képest
1 USA 262 milliárd $ 4,4%
2 Kína 196 miliárd $ 13,2%
3 Japán 65,2 milliárd $ -1,2%
4 Németország 50,5 milliárd $ 1,1%
5 Nagy-Britannia 40,2 milliárd $ 0,1%
6 Franciaország 35,7 milliárd $ -2,1%
7 Olaszország 32,7 milliárd $ -7,5%
8 Dél-Korea 30,5 milliárd $ 2,8%
9 Brazília 30,1 milliárd $ 9,3%
10 India 22,1 milliárd $ 5,8%
11 Kanada 22,0 milliárd $ 1,4%
12 Ausztrália 21,1 milliárd $ 2,8%
13 Oroszország 20,4 milliárd $ 2,6%
14 Spanyolország 17,9 milliárd $ -8,0%
15 Hollandia 17,8 milliárd $ -4,5%

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?