Airbus lett a CSeries

A kanadai Bombardier gyár repülőgépgyártó részlegének nagy reményű üdvöskéje az Airbus-nál landolt, új keresztségében felvette az A220-as típusnevet - számolt be az európai repülőgépgyártó.

A jelenleg a Swiss, airBaltic és Korean flottájában szolgáló Bombardier CSeries 100 illetve 300-as járgányokról már több ízben is beszámoltunk. Világlátott munkatársunk révén szerkesztőségünk tiszteletét tette mindkét típus első repülésén és bemutatóján, így röviden csak annyit, hogy a jelentős arányban kompozitból készült és nagy ventilátorfokozatú hajtóművel szerelt típus a keskenytörzsű gépek Dreamlinere; bocsánat: A350-ese, azaz nem falja a kerozint. Ennek ellenére mégsem vitték mint a cukrot, a CSeries-program üzleti sikere körül egyre nőttek a kérdőjelek. Az Airbus-t többször is hírbe hozták a típussal, míg végül a folyosói pletykákat egy július elsején aláírt egyezménnyel erősítette meg a két fél.

A gép megkapta új köntösét: a CS100-as A220-100, míg a CS300-as A220-300-ként lépett az örök körforgás egy következő ciklusába. A kisebb 100-as 100 és 135 utasra székezhető, a nagyobbik 300-as 130-160 boldog embert repít a valahonnan valahova. Az Airbus szerint már 100 rendelés érkezett a gyár színeit felvevő gépekre. A gyár óriási sikerre számít: két-, de akár három számjegyű növekedés várnak az értékesítésben. A sikert a típus sajátosságaira alapozzák: a városok közti, rövidebb útvonalakra tervezett típus akár naponta 10 útvonalat is képes repülni, több mint 18 órás napi üzemidővel; meg a jó fogyasztás.

Idézzük meg a múltat!

A CS körül végig komoly konkurenicaharcok dúltak. A brazil Embraerrel azért akasztottak a kanadaiak tengelyt, mert a Delta Airlines és a brazil gyártó között már épp alakulni látszott a megállapodás egy nagyobb, használt, de jó kiváló állapotú kontingens megvásárlására, amikor az atlantai légitársaság meggondolta magát és rendelt 75-öt a CSeries-ből. Az Embraer azzal vádolta meg kanadai versenytársát, hogy akkora kedvezménnyel kedveskedett a Deltának, amit ha ők megengednének maguknak, tönkremennének. Ugyanakkor a Bombardier is elismerte, hogy a típus kezdeti értékesítése során 500 millió dolláros veszteséget könyvelhetnek. Az Airbus szerint, hiába jó a termék, a kanadai gyártó nem rendelkezik a meghatározó szereplővé váláshoz vezető veszteséges időszakot fenntartani képes anyagiakkal. Fred Cromer, a Bombardier elnöke akkor optimista vállrándítással annyit reagált: „Engem az ügyfeleim véleménye érdekel”. A 2004-ben kezdett, mintegy 5,4 milliárd dolláros CSeries-program pár éve majdnem megfeneklett; még arról is szó volt, hogy az Airbus veszi át a projektet, végül a kanadai államnak és néhány légitársaságnak köszönhetően sikerült befejezni.

Apropó: rövid útvonalak! A 100-as 2950, a 200-as 3200 tengeri mérföld megtételére képes egy tankkal, 60,8 illetve 68,2 tonnás tömeggel. Egy tengeri mérföld = 1, 852 kilométer. Hogy ez valóban így van, arról 2016 júniusában, Dublinban bizonyosodtunk meg az akkor még CS100-as pilótafülkéjében: a kapitány mosolyogva közölte, hogy Kanadából úgy repülték át az óceánt, hogy a tankban még az amúgy is előttünk álló zürichi útra elegendő nafta lötyögött a tankban.


Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal, amiről ritkán esik szó

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal, amiről ritkán esik szó 

Bár egész Európában piacvezető a szállodai és kiskereskedői textilpiacon - így Magyarországon is a német alapítású JAB Anstoetz KG, mégis, van néhány olyan téma, amelyről ritkán esik szó a cég kapcsán.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?