Aktívan telt az év második fele is a MUISZ-nál

A júniusi közgyűlés óta eltelt néhány hónapban nagyon sokrétű tevékenységet folytatott a MUISZ elnöksége, tudtuk meg a Szövetség elnökétől, Molnár Gabriellától.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az idei év kétségtelenül legsúlyosabb eseménye a Malév február 3-i leállása volt, mondta el Molnár Gabriella. A csőd eddig nem ismert problémákat vetett fel és következményei igazából beláthatatlanok. Amit biztosan tudunk, hogy drasztikusan visszaesett a MICE forgalom, sokkal kevesebb konferencia és incentive csoport jön Magyarországra a nehézkesebb megközelítés miatt. A fapados járatok ugyan ontják az utasokat, de ez a szegmens csak az olcsóbb szálláskategóriákat veszi igénybe és a szállodán kívül alig költ, ezért a repülőtér statisztikája az 1,3 %-os forgalomnövekedésről nem jelentkezik az utazási irodák forgalmában, néhány kevés kivételtől eltekintve.

A csőd legsúlyosabban a repülőgépes üzleti forgalmat bonyolító utazási irodákat érintette, a kár 450-600 millió Ft között van, de közvetve valamennyi IATA irodát és viszonteladóikat is. Az összesen eladott jegyek száma kb. 750.000 db. (közvetlenül foglalt, ill. külföldi és magyar irodák által eladott jegyek) Mostanra már tudott, hogy a Malévval szembeni összes követelés mintegy 170-180 milliárd Ft, ezzel szemben áll a Malév 2-3 milliárdos vagyona. Tehát sajnos majdnem biztosra vehető, hogy az utasok (és a nekik jegyeket eladó utazási irodák) kártalanítására nem lesz elegendő a maradék vagyon, hiszen elsődlegesen a volt dolgozók béreit és járulékat kell(ene) kiegyenlíteni, ezt követik a felszámolás költségei (12-13 milliárd Ft), az állam felé fennálló tartozások és csak ezután következnek az egyéb követelések, pl. az utasok .

A MUISZ február óta intenzív tárgyalásokat folytatott A IATA–val annak érdekében, hogy a február 3. utáni időszakra kifizetett repülőjegyek árát a jegyeladó irodák visszakaphassák utasaik kártalanítása érdekében. Sajnos a tárgyalások egyelőre elakadtak, bár a IATA elvileg egyetért a mi érvelésünkel, nevezetesen azzal, hogy az ellehetetlenült szolgáltatásra kifizetett összegek már nem képezhetik a Malév vagyon részét, de egy hitelező bank óvást nyújtott be a felszámoló biztoshoz, aki ezért egyelőre leállítatta a fel nem használt jegyek árának visszafizetését. Lényegében két jogi álláspont áll szemben egymással: a magyar Ptk és a csődtörvény.

Október 9-én meghallgatáson voltunk az Országgyűlés Sport-és turisztikai bizottságánál, ahol kértük, hogy a Bizottság készíttessen megbízható felmérést a Malév csőd hatásairól, valamint hogy támogassa egy új, befektetői alapon létrejövő, a magyar piacra optimalizált légitársaság létrehozását, hiszen léteznek ilyen tervek.

Szintén több alkalommal tárgyaltunk a Bankszövetség képviselőivel a bankkártyával fizetett, de már fel nem használható Malév jegyek ügyében, ugyanis a kártyával fizető utasok részére a kártyaszerződés értelmében a bankok visszafizették a jegy árát, ugyanakkor viszont megterhelték vele a jegyeladó irodát, amit mi szintén nem tudunk elfogadni és vitában állunk.

A Malév-csődön túl

Molnár Gabriella elmondta, a jogosulatlan utazásszervezés ügyében április végén levélben forgultal az NGM államtitkáráshoz, (amikor a szabálysértés kikerült a rendelet hatálya alól) ennek hatására rendelték a fekete utazásszervezés felderítését és szankcionálását az MKEH hatáskörébe. "Bízunk benne, hogy nagyobb hatékonysággal fogják végezni e munkát, mint ezt megelőzően az NFH" - tette hozzá az elnök.

A TMSZ a nyár folyamán összehívta az utazásszervező irodákat, hogy a MUISZ által 1 éve összeállított etikai ajánlás végrehajtását megvizsgálja, az eredmény sajnos akkor az volt, hogy mind az utazásszervezők, mind a közvetítők oldaláról előfordul az ajánlás megszegése.

A Parlamenti látogatások rendjével kapcsolatban – sok érdekelt irodával egyidejűleg – leveleket írtak a Parlamentnek, ennek nyomán szeptemberben találkozó jött létre, ahol a felvetett problémák egy részére megoldás született, a további kérdések tisztázása folyamatban van.

A Budapesti Turisztikai és Fesztivál Közhasznú Kht. vezetőjével, Vitézy Zsófiával tartott találkozón ismételten felsorolták a fővárosban tapasztalható negatív jelenségeket, mint pl. buszparkolás, WC-k hiánya, irányító táblák összevisszasága, a hivatal honlapja, stb.

Tanulmányutak kül- és belföldön

A kiutaztató irodák részére az üzbég partnerek meghívására a MUISZ közreműködött ez év folyamán két alkalommal is study túra szervezésében. Rövidesen indul a Lengyel Nemzeti Képviselet meghívására lengyelországi tanulmányút.

A beutaztató irodák számára több szakmai találkozót, látogatást szervezett, ill. közvetített a MUISZ az év második felében is (Hungarian Memories, Zwack látogatóközpont, Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Budapest Bár). December 6-án a beutaztató irodák munkatársai megtekinthetik exkluzív vezetés keretében a Szépművészeti Múzeum Cézanne kiállítását, december 11-én pedig rekonstruált budapesti fürdőket látogathatják meg.

A MUISZ tagok a Szövetség közvetítésével több vidéki kiránduláson is részt vettek, pl. az Észak-Alföldi Régió meghívására volt Szabolcs-Szatmár megyei túra, és Szolnok környéki kirándulás. Keretmegállapodást kötöttek a Gödöllői Királyi Kastéllyal. 

Szeptemberben részt vettek a Gyenesdiáson megrendezett TDM konferencián, ahol természetesen ismét hangsúlyozták, hogy a TDM-ek tartózkodjanak az önálló utazásszervezéstól. Itt megállapodás született arról, hogy a szakmai szervezetek a jövőben rendszeresen találkoznak és egyűttműködnek a turizmus céljainak előmozdítása érdekében. Az októberi BTS-n önálló MUISZ stand keretében 6 MICE iroda kapott helyet. Folyamatban van a MUISZ honlap fejlesztése, korszerűsítése.


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.