Alig nőtt a vendégek száma

Az év első nyolc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken a vendégek száma alig nőtt, a vendégéjszakák száma pedig 2,1 százalékkal mérséklődött az előző évi azonos időszakhoz képest; a szálláshelyek árbevétele folyó áron 2 százalékkal emelkedett - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken.

A belföldi vendégek száma 2,8 százalékkal csökkent, míg a külföldi vendégeké 4,3 százalékkal emelkedett. Az év első nyolc hónapján belül áprilisban volt a legdinamikusabb növekedés, de a legnagyobb vendégforgalmat és bevételt augusztusban regisztrálták a szálláshelyek.
A forgalom háromnegyedét képviselő szállodák vendégforgalma minden hónapban élénkült, amiben a négycsillagos, illetve a wellness-szállodák szerepe volt meghatározó.
Januártól augusztusig 2 millió 462 ezer külföldi vendég 6 millió 821 ezer vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken; a vendégek száma 4, az éjszakáké pedig 1 százalékkal nőtt 2010 azonos időszakához viszonyítva.
A külföldivendég-forgalom szerkezete továbbra is átalakulóban van: a legjelentősebb küldő országok közül az olasz, a német és a francia vendégek által eltöltött éjszakák száma csökkent, az Ausztriából, az Egyesült Királyságból, a Lengyelországból, az Oroszországból, a Romániából, a Csehországból és az Egyesült Államokból érkezőké nőtt.
A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül a négycsillagos kategóriában számottevő volt a növekedés, a vendégek számában 12, a vendégéjszakák számában 10 százalékos; a többi kategóriában eltérően alakult a vendégforgalom, a három-, a két-, valamint az egycsillagos egységekben kevesebb, az ötcsillagos szállodákban több éjszakát töltöttek el a külföldiek, mint az előző év azonos időszakában.
A külföldi vendégek száma - a Balaton, Közép- és Dél-Dunántúl kivételével - mindegyik turisztikai régióban emelkedett.
A év első nyolc hónapjába a kereskedelmi szálláshelyeken 2 millió 772 ezer belföldi vendég 6 millió 967 ezer vendégéjszakát töltött el, a vendégek és az éjszakák száma egyaránt visszaesett, 3, illetve 5 százalékkal 2010. január-augusztushoz képest.
A belföldivendég-forgalom 64 százalékát fogadó szállodákban a vendégek számában 4,5, az éjszakák számában 3 százalékos bővülés volt. A vendégek körében szintén közkedvelt panzióknál az alacsony vendégforgalom következtében a vendégéjszakák száma 26 százalékkal csökkent.
A Balatonon eltöltött éjszakák száma mind a külföldi, mind a belföldi vendégeknél egyaránt
9 százalékkal csökkent és a népszerű gyógy-, illetve wellness-szállodák látogatottsága is kedvezőtlenül alakult.
Január-augusztusban a balatoni gyógyszállodák vendégforgalma 18 százalékkal, a wellness-szállodáké - a kapacitásnövekedés ellenére - 6 százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakához viszonyítva. A Balatonon kívül a dél-dunántúli, az észak-alföldi, továbbá a Tisza-tavi turisztikai régióban csökkent a vendégforgalom.
Budapesten mind a belföldi, mind a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma nőtt, összességében 3 százalékkal. Az európai uniós soros elnökség keresletnövelő hatása kizárólag az első félévben mutatkozott meg 2010 első félévéhez képest.
A megfigyelt időszakban a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 46,8 százalékos volt, ezen belül az ötcsillagos szállodák működtek a legmagasabb, 63 százalékos szobakihasználtsági aránnyal; a négycsillagos házak 53,5 százalékos foglaltságot értek el. A szállodai kihasználtság összességében 2 százalékponttal volt magasabb, mint egy évvel korábban.
A gyógyszállodák szobáinak igénybevétele is átlagon felüli, 55 százalékos volt. A magasabb igényeket kielégítő, saját magukat kastélyszállodaként azonosító házak az átlagosnál alacsonyabb, 33 százalékos kihasználtsággal működtek.
A szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 2 százalékkal emelkedett 2010 azonos időszakához képest. A kereskedelmi szálláshelyek 2011. január-augusztusban összesen 161 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 90 milliárd forint volt.
A vizsgált időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 13.929 forint, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 6.512 forint volt.
Budapesten a vendégforgalom döntő részét fogadó három-öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára január-augusztusban 9.100 és 30.500, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 3.900 és 21.000 forint között alakult.
2011. augusztus 31-én a Magyarországon működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2.824 volt, ezen belül 907 szálloda 54 ezer szobával, 984 panzió 11 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma 932 volt.
A szálláshely-szolgáltatást nyújtó vállalkozások a szálláshelyeken augusztusban közvetlenül 31 ezer főt foglalkoztattak, ami kissé elmarad az előző év azonos időszakitól. A részmunkaidős foglalkoztatás aránya a szállodákban kategóriánként változó, 4-10 százalék között mozog, és kölcsönzött munkaerőt lényegében csak a négy-, illetve ötcsillagos egységekben foglalkoztattak, minimális arányban. (MTI)


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?