Áremelkedés vár az üzleti utazókra

A kereslet folyamatos növekedését és az árak várható emelkedését prognosztizálják az üzleti utazásokról készült tanulmányok. A 2007- ben várható trendekről a közelmúltban a BCD Travel Consulting, valamint az American Express (AMEX) is adott ki előrejelzést.

'

Minden piacon tartós és erőteljes növekedés jellemezte az elmúlt két évben az üzleti utazásokat, amelynek eredményeként nőttek az ágazatban alkalmazott árak is, olvasható a BCD Travel Consulting által kiadott 2007-es, a szegmensre vonatkozó előrejelzésben, amely hasonló bővülést jósol a következő két évre is. 2006 első félévében a teljes légiutas-forgalom 6,8 százalékkal nőtt 2005 azonos időszakához képest, és a tanácsadócég szerint ez a növekedési ütem jellemzi majd a 2007- es évet is. Ezalól várhatóan csak az ázsiai-csendes- óceáni térség és a latin-amerikai piac lesz kivétel. Előbbi régióban az idei növekedés mértéke alulmúlja a 2005-ös szintet, Latin- Amerikában pedig csökkent az utasforgalom. A BCD Travel Consulting szakemberei szerint utóbbi visszaesés közvetlen kapcsolatban áll a brazil Varig légitársaság pénzügyi nehézségeivel, amely csökkentette a forgalmat és a kapacitást. A Varigot kihagyva a statisztikákból a latinamerikai piacon nyolc százalékos utasforgalomnövekedés tapasztalható 2005-höz képest.

Sorozatban az ötödik olyan év lesz 2007, amikor a világgazdaság várhatóan tovább erősödik, az előrejelzés szerint közel évi öt százalékkal nő. A leggyorsabb tempót Kína és India diktálja, őket követi Latin-Amerika, a Közel-Kelet és Afrika. Továbbra is erős marad az Egyesült Államok gazdasága. A japán és nyugat-európai piac (beleértve Francia- és Németországot is) látható javulást mutat a korábbi években érezhető lomha növekedéssel szemben.

Az erőteljes gazdasági növekedésnek a világ minden területén magas olajárakat kellett elviselnie az idén. Az olajár minden idők legmagasabb szintjét közelítette meg 2006 első nyolc hónapjában (azóta viszont komoly árcsökkenés volt megfigyelhető – a szerk.). Az IATA közlése szerint a légitársaságok az idén összesen több mint 110 milliárd dollárt fizetnek ki üzemanyagra.

Az árak és a kereslet növekedését prognosztizálja az American Express is, amelynek előrejelzése szerint 2007-ben a cégek legfőbb kihívása az lesz, hogy a vállalatvezetőket úgy tartsák mozgásban, hogy közben a költségvetés se csússzon ki a kezükből. Az AMEX szerint 2006-hoz képest egy átlagos belföldi, észak-amerikai utazás – beleszámítva a repülés, az autóbérlés és a szállodai tartózkodás árát – 46 dollárral kerül többe, azaz 4,5 százalékkal drágul 2007-ben, míg egy átlagos nemzetközi utazás ára repüléssel és szállodai tartózkodással 180 dollárral, vagyis 4,6 százalékkal nő 2006-hoz képest.

Regionális eltérések

A BCD Travel Consulting várakozása szerint az üzleti utaztatásban érvényesülő repülőjegyárak 2007-ben 7–11 százalékkal emelkednek az ideihez képest. Az árak továbbra is a nyereségszint alatt maradnak, a diszkont-légitársaságokkal folytatott ádáz verseny miatt. Csak Európában a low-cost társaságok 16,3 százalékát hódították el a piacnak. A magas üzemanyagárból, repülőtéri illetékekből, biztonsági költségekből, a kormányzati és környezetvédelmi adókból eredő növekvő üzemeltetési költségek jövőre is hatást gyakorolnak a hagyományos és diszkont-légitársaságokra, amelyek egyre több költségcsökkentő intézkedést alkalmaznak. Habár a főbb légitársaságok nyereségesek maradnak, náluk is megfigyelhetők olyan törekvések, amelyekkel költségeiket kívánják csökkenteni: a kevésbé gazdaságos útvonalakon megszüntetik a járatokat, csökkentik a személyzet létszámát és a kényelmi szolgáltatásokat.

Az American Express üzleti utazásokról szóló előrejelzése mérsékeltebb, átlagosan 3-5 százalékos növekedéssel számol Észak-Amerikában a belföldi turistaosztályok áraira vonatkozóan, és 3–7 százalékos árnövekedést prognosztizál a nemzetközi business classokon. Az AMEX szerint mérsékli az árnövekedést, hogy a légitársaságok óvatosak az áremelésekkel, és a vállalatok a kedvező ajánlatokat keresik. A diszkont- légitársaságok térhódítása szintén tompítja a légi közlekedés árainak növekedését. Észak-Amerikában az AMEX szerint a diszkont- légitársaságok folyamatos felbukkanásával járó gyengébb keresletet a kapacitások csökkentésével és az ágazat konszolidációjával fogják egyensúlyozni. Az Egyesült Államok belföldi járatainak árai 3–6 százalékkal nőnek 2007-ben, a nemzetközi járatok viteldíja 2–4 százalékot emelkedik. Kanadában a belföldi útvonalakon 0–3 százalékkal nőnek jövőre az árak, a nemzetközi járatokon 4–6 százalékkal.

Erős a verseny Európában

Európában szintén felfelé ható nyomás éri az árakat. A magasabb utasforgalomra és növekvő olajárakra a piac várhatóan a diszkont-légi- társaságok folyamatos térnyerésével, a forgalmas útvonalak kapacitásnövelésével és versenyképes árstruktúrával válaszol. Az európai rövid távú járatok áraitól visszafogott, 0–2 százalékos növekedést vár 2007-ben az American Express, a nemzetközi járatokra 2–3 százalékkal kerül többe a jegy az előrejelzés szerint. Angliában, Franciaországban és Svédországban egyenletes, 1–3 százalékos növekedés várható, Németországban azonban a diszkont-légitársaságok lenyomják az árakat, a belföldi járatok árai egy százalékkal csökkenhetnek 2007-ben.

Az ázsiai–csendes-óceáni térségben a légtér-liberalizációval párhuzamosan erősödnek a diszkont-légitársaságok. A diszkontszállítók erősödéséből a térség gazdagodása, a népesség javuló mobilitása és növekedő kereslete olvasható ki. A teljes szolgáltatást nyújtó légitársaságok folyamatos termékfejlesztéssel próbálják megtartani az üzleti utazókat, míg egyéb üzemelési költségeiket megkurtítják. A régió árai átlagosan 3–5 százalékkal nőnek. Latin-Amerikában és a Karib-térségben a javuló gazdasági körülmények várhatóan elősegítik majd az üzleti utazások növekedését. A belföldi járatok árnövekedése 1–3 százalék lesz, míg a nemzetközi repülőjegyárak, köszönhetően az argentin és brazil business classok áremelkedésének, 4–7 százalékkal nőnek.

Irigylésre méltó szállodaipar

A szállodai kínálat jóval elmarad a kereslettől, a főbb piacokon 2006 első felében a kihasználtság az elmúlt évtized legmagasabbja volt. A szállodai szobaárak várhatóan mindaddig emelkedni fognak, amíg az új szállodai kapacitások meg nem közelítik a keresletet. A BCD Travel szerint a napi szobaárak átlagosan hat százalékkal emelkednek 2007-ben, egyes piacokon azonban elérhetik a 10–14 százalékos növekedést is. Ez a tempó 2008-ig valószínűleg nem is mérséklődik.

Az ázsiai–csendes-óceáni térségben és Indiában a szállodai árak a BCD Travel Consulting szerint 14–17 százalékkal nőnek. Mind az ázsiai– csendes-óceáni térségben, mind a Közel-Keleten azt mutatják az előrejelzések, hogy összesen 35 ezer szállodai szobára lenne szükség, hogy kielégítse a becsült forgalomnövekedést. Kínában 188 szálloda épül, amelyek a teljes ázsiai fejlesztések 48 százalékát teszik ki. Ezek közül 124 ház négy- és ötcsillagos, és 46- ot várhatóan 2006 második felében meg is nyitnak. A tartós forgalom következtében az idén 17 százalékkal nőttek az átlagos szobaárak a tavalyi év azonos időszakához képest a főbb ázsiai üzleti úti célokban.

Pezsgés keleten és nyugaton

Kairóban, Dohában és Dubaiban a napi árak 15–33 százalékkal emelkedtek. Kína után India a második a szállodai beruházásokat tekintve, itt a következő 12 hónapban összesen 78 új projekt indul. A közel-keleti házak 51 százaléka alacsony és középkategóriás márkákhoz kötődik.

Az európai szállodai piac a Földközi-tenger keleti medencéjének kivételével alacsonyabb növekedési tendenciát mutat, a bőséges kapacitás miatt. Míg a kihasználtság átlagosan 2,5 százalékkal nőtt Európában, az átlagos napi szobaárak mindössze 0,3 százalékkal emelkedtek. Azonban a főbb nagyvárosok, mint London és Frankfurt, továbbra is a világtrendeknek megfelelő növekedésben bízhatnak. A BCD Travel szerint a kontinensen jövőre egy százalék alatti árnövekedés várható.

Az AMEX szerint az USA kulcsfontosságú nagyvárosaiban, például New Yorkban a növekedés a 18 százalékot is elérheti. Boston, Philadelphia és San Francisco szállodaiszoba-árai a középkategóriás szálláshelyen várhatóan 5–7 százalékkal, míg a felsőbb kategóriás szállodákban 8–10 százalékkal nőhetnek.

Szobaár-növekedés lesz tapasztalható Európában is. Nagy-Britanniában az árak 2–6 százalékkal lesznek magasabbak 2007-ben, néhány városban, például Edinburgh-ban pedig 11 százalékos növekedést prognosztizál az AMEX. London középkategóriás szállodái 2–5 százalékkal, magasabb kategóriájú házai pedig 3–6 százalékkal emelik áraikat.

Az ázsiai–csendes-óceáni térség számos üzleti csomópontján a légi járatok kapacitásnövekedését is meghaladó kereslet mutatkozik a szállodai szobák iránt, ami szintén árnövelő hatású lesz. Hongkongban és Ausztrália nagyvárosaiban például két számjegyű is lehet az áremelkedés 2007-ben. A régió középkategóriájú szállodáiban 0–25 százalékkal nőnek az árak az AMEX előrejelzése szerint.

Latin-Amerikában és a Karibtérségben erősödik a helyi és a nemzetközi forgalom, ami itt is felhajtja az árakat, ezek az eredmények azonban országonként változóak. Argentína középkategóriás árai például 4–6, felsőkategóriás árai pedig 4–7 százalékkal nőhetnek, míg Mexikóban 2–3, illetve 3–5 százalékos emelkedés várható. Átlagosan 2–4 százalékos áremelkedés valószínűsíthető a közép-, és 2–7 százalékos a felsőbb kategóriájú szálláshelyeken.

Drágább lesz a bérautó is

A BCD Travel Consulting szerint 5–7 százalékos éves növekedés várható 2007-ben az autóbérlések árában, elsősorban a magas üzemanyagár miatt. Az American Express üzleti előrejelzése szerint az ágazat árai Észak-Amerikában 4–7 százalékkal, Európában, az ázsiai-csendes-óceáni térségben és Latin- Amerikában 1–3 százalékkal nőnek 2007-ben.

Kapcsolódó statisztikák: Európai és ázsiai–csendes-óceáni repülőjegy- és szállodai szobaárak várható emelkedése 2007-ben

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?