Átalakuló küldőpiacok  

Tavaly az elmúlt öt év legjobb forgalmát realizálták a magyarországi szállodák, tartós növekedésre azonban csak akkor számíthat a turizmus, ha képes lesz nyitni új küldőpiacok felé.  

'

Az évek során jelentős átrendeződést figyelhetünk meg a küldőpiacok között. Az aktuális trendeket nem árt figyelembe venniük a szállodásoknak, beutaztatóknak egyaránt, hiszen az új piacokról érkező vendégek igényei eltérőek. Folyamatosan bővül a szolgáltatói kínálat szállodák, wellness- és gyógyfürdők, éttermek, stb), ezért csak azok a szolgáltatók tudnak nyereségesen üzemelni, amelyek új küldőpiacok felé fordulnak, és nyitnak a belföldi forgalom felé. Ha megnézzük 1992-ig visszamenőleg a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakáinak megoszlását a legfőbb küldőpiacok között, akkor muszáj észrevennünk, hogy 12 év alatt elvesztettünk 1,3 millió német, 300 ezer osztrák, közel 200 ezer lengyel, ugyanennyi holland, továbbá 150 ezer orosz vendégéjszakát, ami együttesen több mint kétmillió vendégéjszaka, a 2003-as év tízmilliós összesített külföldi vendégéjszakának a 20%-a! Ugyanakkor igaz viszont, hogy nyertünk 200 ezer brit, 100 ezer francia és ugyanannyi spanyol vendégéjszakát. Hollandia, amely korábban a harmadik legfontosabb küldőpiac volt, a hetedik helyre esett vissza. Nagy-Britannia viszont immár az ötödik legfontosabb küldőterület. Ezen európai nemzetek turistáinak örvendetes rohama örömmel töltheti el a turisztikai szolgáltatókat, bár mivel e vendégek többsége repülővel érkezik, az általuk generált forgalomnövekedésből értelemszerűen elsősorban a budapesti szállodások profitálnak, a vidékieknél ebből csak kevés vendégéjszaka csapódik le. Azt sem lehet nem észrevenni, hogy az amerikai és izraeli turisták vendégéjszakáinak száma a mostani növekedés után tart ott, ahol volt tíz évvel ezelőtt. A potenciális küldőpiacok közül viszont a japán vendégéjszakák száma 52,1%-kal, a kínai látogatók száma 61,4%-kal emelkedett 2004-ben – áll a Miniszterelnöki Hivatal decemberi hírlevelében.

 

Kedvező tendenciák 2004-ben

 

A hírlevél arra is felhívja a figyelmet, hogy tavaly az elmúlt öt év legjobb forgalmát realizálták a magyarországi szállodák. Október végéig 5%-kal nőtt a szállodákban eltöltött vendégéjszakák száma a tavalyi azonos időszakhoz képest, ami még a kiugróan jónak számító 2000-es eredményt is meghaladja 7%-kal. A 4-5 csillagos szállodákban az utóbbi öt év alatt 47%-kal nőtt a külföldi vendégéjszakák száma, ezzel szemben azonban az alacsonyabb kategóriájú (1-2 csillagos) szállodákban, illetve a panziókban, kempingekben 2004-ben is folytatódott a forgalom évek óta tartó csökkenése. 2005-ben azonban nagyobb szerep hárul a vállalkozásokra, mert  az állam kevesebb pénzt szán a turizmusmarketingre. A Magyar Turizmus Rt. várhatóan 5,3 milliárd forintból gazdálkodhat az idén, míg 2004-ben ez az összeg 6,7 milliárd, 2003-ban pedig 9 milliárd forint volt.

 

Nyitni kellene új piacok felé 

 

A neves közgazdász, kutató, Petschnig Mária Zita írta a Népszabadság december 4-i számában (15. o. Eredmények és kilátások), hogy mivel a magyar gazdaság teljesítményének alakulása erőteljesen függ az Európai Unió és az azt meghatározó német gazdaság konjunktúrájának változásától, az ott bekövetkezett gazdasági lassulás ránk is átterjed. Ezért „…elemi érdekünk külgazdasági kapcsolataink diverzifikálása, az erőteljesebb külgazdaságdiplomáciai nyitás az Európán kívüli nagy régiók, így Oroszország, India, Kína, Latin-Amerika irányába.” A kutató tanácsa megfontolandó lenne a turizmusban is. (Aki kíváncsi a magyar beutaztatás számára teljesen terra incognitának tekinthető India üzleti turizmusára, olvassa el cikkünket a lap 42. oldalán.) India, a Távol-Kelet (Kína és Japán), Nagy-Britannia, Írország, a balti államok mellett érdemes lenne talán újra nyitni Kelet- és Délkelet-Európa felé. A szakmának határozottabban kellene kérnie a vízumszabályok enyhítését olyan országok vonatkozásában, mint Oroszország, Ukrajna és a volt jugoszláv utódállamok. Az osztrákok néhány évvel ezelőtt már rájöttek arra, hogy sokkal olcsóbban és hatékonyabban lehet elérni azokat a potenciális turistákat, akik a határ túloldalán vannak, mint azokat, akiket több ezer kilométer választ el úti céljuktól.

 

Külképviseleti előrejelzések

 

Ezek után lássuk, a jövőre szűkösebb költségvetésből gazdálkodó Magyar Turizmus Rt. külképviselői milyennek látják a 2005-ös évet, milyen marketingakciókkal próbálják fellendíteni a forgalmat. Erdei János régióigazgató szerint három szűk esztendő után a német gazdaság a nagyon lassú növekedési szakaszba válthat át. 2005-ben cél a 0%-os növekedés, vagyis hogy ne csökkenjen tovább a német vendégéjszakák száma. A Magyarországot programozó németországi utazásszervezők támogatásának szűkítése indokolt, a Budapestet és regionális repülőtereinket repülő társaságok erőteljesebb támogatása kerül előtérbe. Ausztriában biztató az egyenletes gazdasági fejlődés. Az osztrák lakosság életszínvonala már lényegesen meghaladja a németekét, az egy főre eső GDP Ausztriában 13%-kal magasabb, mint Németországban. Ebből fakadóan a lakosság utazási hajlandósága/képessége is nagyobb. 2005-ben a vendégéjszakaszám 3,5%-os növelését tűzte ki célul a képviselet. A gazdaság eredményei és a magas  életszínvonal lehetővé teszi, hogy 82% feletti utazási intenzitásával Svájc továbbra is világelső legyen. Magyarország a svájciak 12. leglátogatottabb desztinációja. Az egyéni utazások részaránya növekszik, az átlagos tartózkodási idő csökken. Biztos és növekvő terület a fogorvosi kezelések, amelyet szabadidős, wellness- és kúraprogramokkal kötnek össze. Cél a vendégéjszakaszám 6%-os növelése.

 

A latinokban bízhatunk

 

A gazdasági problémák ellenére továbbra is az olaszok utaznak a legtöbbet Európában. Magyarországon elsődleges motiváció a városlátogatás (kb. 60 %), az üzleti célú utazások (kb. 15 %), de nő az érdeklődés a gyógyturisztikai ajánlatok iránt is. Olaszország még jelentős tartalékokat rejt magában, hiszen lakosságának száma meghaladja az 55 milliót. 2005-ben cél a vendégéjszakaszám 3,5%-os növelése. Az idén az előző évhez képest 2 %-kal csökkent a franciák utazási láza, Magyarországon mégis 25,3%-os francia vendégéjszaka-növekedést regisztráltunk. A francia turisták 100 legkedveltebb úti célját felsoroló listán Magyarország a 23. helyet foglalja el, megelőzve régiónk valamennyi országát, Horvátországot is. Egyre többen érdeklődnek a vízi utak iránt. A low-cost járatok beindításával még nőtt is a Malév forgalma Franciaországból. 2005-ben Franciaországban a Gazdasági Minisztérium és a Külügyminisztérium kezdeményezésére Magyarország Gazdasági Éve rendezvénysorozat kerül megrendezésre. Cél 2005-ben a vendégéjszakaszám 10%-os növelése. Németh József madridi külképviselő szerint a spanyol utazó egyre igényesebb, műveltebb, nagyobb vásárlóerővel rendelkezik. Tartalmas, szellemi kikapcsolódást nyújtó célpontokat keres, amikor három óránál rövidebb repülőutakra vállalkozik. Budapest ebből a szempontból ideális desztináció, ugyanakkor Prága kulturális vonzereje nagyobb fővárosunkénál. Budapestet valamennyi jelentős spanyol tour-operator programozza. A szűk keresztmetszetet a megközelíthetőség jelenti. 2005-ben spanyol légitársaságok új járatokat indítanak Budapestre. 2005-ben a vendégéjszakaszám 10%-os növelése a cél.

 

Érdemes figyelni az angolszász piacra

 

Zsámboky Gábor, a Magyar Turizmus Rt. New York-i képviseletének vezetője szerint Magyarország népszerűsége nő az Amerikai Egyesült Államokban. Az USA a következő öt évben Magyarország számára 6,7 millió potenciális utazót és 3,7 milliárd dolláros (855 milliárd forint) üzleti potenciált jelent. Cél: 3%-os vendégéjszakaszám-növelés 2005-ben. A stabil gazdaság és a stabil nemzeti valuta miatt 2005-ben várhatóan tovább fokozódik a britek utazási kedve. Magyarország (Budapest) a rövid városlátogató utazásoknál jön szóba, de kb. húsz európai nagyváros látogatottsága megelőzi fővárosunkat. A 2003-as 214 ezer beutazóhoz képest 2004-ben a 300 ezret is elérte a brit látogatók száma hazánkban elsősorban az olcsó új légitársaságoknak köszönhetően. 2004-ben összesen 1800 szék/napra nőtt a kapacitás a két ország között. Prágába azonban napi 24 járat kb. 3200 utast tud szállítani. A jellemzően egyénileg utazó, három éjszakát itt töltő, három-öt csillagos szállodákban lakó városlátogató turisták kb. 500 fontot költenek el nálunk fejenként. Budapesten kívülre csak a hobbituristák mennek. 2005-ben a vendégéjszakák számának 10%-os növelése várható. Répássy Erika dublini külképviselő állítja, az ír turisták utazási kedve, hajlandósága töretlen. A Malév napi egy járata mellett immár az Aer Lingus heti négy járata is összeköti a két fővárost. Kedvelt turisztikai termékek: Budapest, spa, egészségturizmus, éjszakai élet. Cél 2005-ben a vendégéjszakaszám 15%-os növelése.

 

Belgium feljövőben, Hollandia kérdőjeles

 

Belgiumból és Luxemburgból jelentősen nőtt a beutazóforgalom 2004 első nyolc hónapjában. A nyár végéig a Belgiumból érkező vendégek száma 16,8%-kal, a vendégéjszakák száma pedig 5,8%-kal nőtt a kereskedelmi szálláshelyeken. Luxemburg esetében 26,3, illetve 16,3%-os a növekedés. A belga gazdaság kimozdult a mélypontról, nő a Magyarországot programozó tour-operatorok száma, a Malév és az Sn Brussels légitársaság mellett a Wizzair is közlekedtet járatokat a két ország között. Jelenleg már negyven belgiumi, illetve hét luxemburgi tour-operator programozza Magyarországot. Luxemburgban sikeresen működik a Luxair budapesti járata. Petőné Dedák Angéla képviselet-vezető célja 2005-ben a vendégéjszakaszám 5%-os növelése. 2003–2004-ben gyengélkedett a holland gazdaság, az utazóközönség még árérzékenyebb lett. A kelet-európai országokba irányuló autós utak száma 16%-kal növekedett, és a luxusbuszos utak száma is 16%-kal nőtt. A 2004-es Magyar Kulturális évad jövőre hozhatja meg gyümölcsét. 2005-ös cél az évek óta tartó vendégéjszaka-csökkenés megállítása (0%).

 

A Távol-Kelet közelebb kerül

 

2004 első felében a Magyarországra beutazók száma 30%-kal nőtt, míg a második félévben több mint 40%-os növekedés várható. A 2004-ben Magyarországra látogató japán turisták száma várhatóan eléri a 100 ezer főt, ezzel megközelítjük a cseh eredményeket. Cél: 10%-os vendégéjszakaszám-növelés. Kínából 2004-ben látványos forgalombővülés nem következett be, 2005-ben pozitív fordulat várható. A magyar utazási irodák nagy része megtalálta a kínai partnerét, megismerte a kínai igényeket. A vízumkiadás kezdeti nehézségei csökkennek, illetve Peking mellett már Sanghajban is lehetőség van a magyar vízum megszerzésére. A Hainan Airlines tervei között szerepel a járatok sűrítése. Cél a vendégéjszakaszám 20%-os növelése.

 

Észak-Európa: valami megmozdult?

 

Az elmúlt évek gazdasági recessziója után idén meglódult a skandináv gazdaság, növekedett a Magyarország felé irányuló forgalom. Svédországban, Norvégiában és Finnországban továbbra is a városlátogatás, a kultúra és a wellness a legvonzóbb termék, kiegészülve a golffal és a borutakkal. Elsősorban a city break területén várható érdeklődés Magyarország iránt. Dánia esetében továbbra is a Balaton és a kempingek a legkeresettebbek. A Baltikumból elsősorban buszos utasok érkezése várható, kétcsillagos szálláshelyekre. 2005-ös célok: Dánia: 5%-os, Finnország, Norvégia, Svédország 3%-os növekedés.

 

Keleten a helyzet változatlan

 

Az orosz gazdaság töretlenül fejlődik, a kiutazások száma 2004-ben mégis csökkent, mert az utazásszervezők jelentős része dollár helyett euróban adja meg árait, az euró pedig nagyon megerősödött a rubelhez képest. Ez főleg a viszonylag olcsónak számító kelet-európai országokban eredményezett jelentős forgalomcsökkenést. A charterjárattal megközelíthető üdülőhelyeken továbbra is növekszik az orosz turisták száma. Szegedi Andrea moszkvai külképviselő szerint negatívan befolyásolja a forgalom alakulását a Malév oroszországi üzletpolitikája. Cél 2005-ben a csökkenés megállítása (0%). A romániai utazók jelentős része számára hazánk továbbra is tranzitország marad. Fellendülés a kelet-magyarországi üdülőhelyek töltésében várható, egyénileg érkező családokkal. Biró Gáspár kolozsvári külképviselő úgy látja, a Balaton melletti szállások értékesítése csak agresszívebb marketingmunkával lehet sikeres. Cél 2005-ben a vendégéjszakaszám 3%-os növelése. Magyarországra 2004 első félévében 483 ezer lengyel látogatott, ami 12,4%-kal több, mint az előző évben. Hirling Bozsena varsói külképviselő állítja, hogy a lengyelek esetében nem szabad a kereskedelmi szálláshelyek statisztikáira támaszkodnunk, mert a lengyelek a magánszállásokat, illetve a kisebb panziókat, szállodákat preferálják, amelyek nem mutatkoznak a hivatalos kimutatásokban. Magyarországra 80-85%-uk egyénileg érkezik, kocsival. Cél a 2005. évi vendégéjszakák számának 3%-os növelése. A volt keleti blokk országai közül egyedül Csehországban biztatóbbak a kilátásaink. A 10,3 milliós cseh lakosság negyede utazik évente legalább egyszer külföldre hosszabb időre, elsősorban közúton. A csehek jelentős része a magánszállásokat vagy kempingeket és a vízparti nyaralást részesíti előnyben. A gyógyfürdők mellett Budapest a másik legkedveltebb célpont A 2004. január –augusztusi időszakban a magyarországi gyógyszállók 10 ezer cseh vendégéjszakát realizáltak, amely az előző évhez képest 30%-os növekedést jelent. Jövőre akár a cseh vendégéjszakák számának 8%-os növekedésére is lehet számítani.

 

Az adatgyűjtésben segítségünkre voltak a Magyar Turizmus Rt. Piac- és Termékelemzési Iroda munkatársai. Munkájukat köszönjük.

 

 

'

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.
Már közlekedik a Tisza-tó sebesvonat

Már közlekedik a Tisza-tó sebesvonat 

Egynapos túrához is ideális a menetrendje.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.