Az autóbuszos szolgáltatókhoz is begyűrűzött az országosan gondot okozó munkaerőhelyzet

Ám a béremelések szükségessége csak az egyik ok, ami miatt a legtöbb buszos vállalkozás kénytelen az általában évente érvényesített áremeléstől eltérően jelentősebb mértékben módosítani árait. Ez érzékenyen érintheti a 2019-es áraikat most kalkuláló utazási irodákat – hangzott el a MUISZ augusztus 8-i reggelijén - tudtuk meg vasárnap a MUISZ-tól.

Az immár hagyományosan a Hauer Cukrászdában megtartott, kifejezetten a buszos utaztatóknak szóló, teltházas eseményen Jakus József, a MUISZ közúti közlekedés bizottságának vezetője, a NiT Hungary Autóbusz Tanácsának munkabizottsági elnöke szerteágazóan bemutatta azokat a körülményeket, amelyek a lépést indokolják. Az elmúlt bő 14 év alatt rengeteg változáson, főleg szigorításon esett át ez a terület, azaz a várható áremelés okai sokkal messzebbre nyúlnak vissza. A többszöri uniós jogszabályváltozás folyamatosan szigorította a gépkocsivezetők terhelésének szabályait. (A buszvezetők vezetési és pihenő idejének szigorítását a 2006/561 EU rendelet tartalmazza.)

2006 májusától a busz gyártok csak digitális tahográffal helyezhették forgalomba a buszokat. 2021-től pedig az ezekből nyert adatokat várhatóan bekötik egy 365 napot nyilvántartó központi, uniós rendszerbe. Mindeközben a szakmát ma már kevesebben látják vonzónak, annak ellenére, hogy megítélése felértékelődött, szeptembertől OKJ-s önálló szakmaként tartják nyilván. Nincs elég gépkocsivezető, pedig a szakmai szövetségeken keresztül ingyenes képzést is kaphatnának a jelentkezők. Aki pedig megmarad a hivatásánál, érthető módon magasabb bérezést vár el.

Ha mindez még nem volna elég, a környezetvédelmi és egyéb előírások növelik a beszerzések és a szervizelés költségét, részben az elmúlt év sajnálatos, tragikus balesete nyomán 5-10 szeresére emelkedtek a kötelező felelősségbiztosítási díjak. Emelkedik az üzemanyag, az autópályák, a parkolás, az alkatrészek ára is. Így összességében Jakus József azt valószínűsíti, hogy a vállalkozások 2019-től kénytelenek lesznek legalább 15 százalékos áremelést érvényesíteni.

A fórum második felében a buszos közlekedés anomáliáról számolt be a fórumot vezető Jakus József. A turistabuszok budapesti közlekedése és parkolása minden alkalommal kimeríthetetlen kérdéskörnek bizonyul. A MUISZ közúti közlekedés bizottságának vezetője több olyan anomáliára is rámutatott, melyek régóta megoldásért kiáltanak.

Ugyanakkor az is látszik, hogy ahol az illetékesek nyitottak az egyeztetésre, ott van pozitív elmozdulás. Utóbbira jó példa pesti rakpart a 13. kerületben, ahol a Margit hídtól a Dráva utcáig összesen 19 buszparkoló áll rendelkezésre. Nagy változást hoz a MUISZ szerint a Liget Projekt is, ahol bár a tervezéskor kissé háttérbe szorult a buszos parkolás kérdése, a végeredmény remélhetőleg megnyugtató lesz. A Műjégpálya elé behajtási lehetőséget kapnak a buszok, ahol letehetik az utasokat majd a Vár behajtáshoz hasonlóan az idegenvezetők behívására jöhetnek a járművek a csoportokért. Rövid parkolási lehetőséget a Hermina úton alakítanak ki a buszok számára. A Hősök tere és a Városliget körüli megállás és parkolás lehetőségek az építkezés miatt változik, de rendszeres a párbeszéd a szövetségekkel, mindaddig, amíg a teljes Liget Projekt elkészül.

Elhangzott: egyeztetések zajlanak a Lánchíd és az Alagút közelgő lezárása kapcsán és állandó téma és javaslat is készült a Citadella könnyebb megközelíthetőségére úgy, hogy mint régen, legyen a buszok számára újra áthajtási lehetőség a Gellérthegyen.

Folyamatosan gond viszont, hogy a Főváros útjain és közlekedési csomópontjaiban zajló fejlesztések, lezárások, forgalmi rend változások napi szinten megnehezítik a turistabuszok közlekedését Budapesten, ráadásul ezekkel gyakran csak ott, a helyszínen szembesülnek az érintettek.

Többször tettek javaslatot a szakmai szervezetek arra is, hogy a BKV által használt buszsávot a turistabuszok is használhassák. A szervezetek szakemberei szerint ezzel felgyorsítható lenne Budapest közlekedése és a KRESZ szabályának módosításán és táblák kihelyezésén kívül nem kerül pénzbe a javaslat megvalósítása.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?